Len nedávno nám Opel ukázal novú Fronteru, ktorá zakrátko nahradí malé SUV Crossland. A teraz pridáva automobilka z Russelsheimu prvé informácie a fotografie väčšieho Grandlandu. Ten na rozdiel od menšieho súrodenca ostane pri pôvodnom názve. To je ale asi tak všetko, čo ich spája. Novinka je totiž postavená na platforme STLA Medium, ktorá bola vyvíjaná najmä pre čisto elektrický pohon. Grandland ale nebude prvým modelom koncernu Stellantis, ktorý ju použije. V podstate tu máme technologické dvojča nového Peugeotu 3008, ale s plne autonómnym dizajnom, inšpirovaným prvkami konceptu Opel Experimental z roku 2023.
Čítajte viac Opel Frontera: Legenda sa vracia. Na tú starú radšej zabudniteNový Grandland pôsobí oveľa sebavedomejšie. Napokon, narástol vo všetkých smeroch. Na dĺžku má 4 650, na šírku 1 905 a na výšku 1 660 mm. To znamená, že je o 173 mm dlhší, o 64 širší a o 19 vyšší. O príslušnosti k značke niet najmenších pochybností. Prednú časť tohto SUV zdobí čierna maska Opel Vizor, v centre ktorej sa nachádza nové logo Blitz. Grandland bude pritom prvým Opelom s podsvieteným bleskom. A nechýba ani motív Opel Compass, ktorý tvorí horizontálna diódová lišta, ktorá sa v centre loga pomyselne kríži s prelisom tiahnucim sa stredom kapoty. Tieto prvky vyniknú o to viac, že dizajn Grandlandu je v podstate minimalistický.
Úplnou novinkou sú svetlá Intelli-Lux HD s maticovou technológiou. Každý z reflektorov obsahuje až 25 600 pixelov, vďaka čomu dokáže Grandland mimoriadne presne regulovať svetelný tok a vypínať pomocou kamery diódy, ktoré by oslňovali ostatných vodičov. Profil oživujú čierne prahy a oblúky blatníkov. Kolesá môžu mať priemer až 20 palcov. Skutočnú výšku maskuje kontrastná čierna strecha. A premiéru nájdeme aj vzadu. Po prvýkrát sa tu totiž objavuje svietiaci nápis Opel. V nárazníku je zas vygravírovaný nápis Grandland, takže novinka sa zaobíde bez chrómových písmen.
Priestranná kabína prináša viac miesta nielen predným pasažierom, ale aj cestujúcim vzadu, kde pribudlo na nohy 20 mm. Horizontálna palubná doska je vybavená nielen digitálnym prístrojovým panelom, ale aj nezvyklo širokým infotainmentom s uhlopriečkou až 16-palcov. K tomu pridáva head-up displej Intelli-HUD. Bočné prieduchy ventilácie premiestnil Opel do dverí, vďaka čomu pôsobí „palubovka“ širšie. Napriek rozsiahlej digitalizácii je dobrou správou fakt, že Opel zachoval pre reguláciu klimatizácie a hlasitosti audia aspoň zopár hardvérových tlačidiel. Tie na volante sú ale kapacitné.
Pyšný je Opel aj na sedadlá s certifikátom AGR, nastaviteľnými bočnicami pomocou dvoch pneumatických vankúšov, ventilovaním, masážou a so špeciálnou štrbinou, ktorá znižuje tlak na kostrč. V kabíne je až 35 litrov odkladacích priestorov vrátane priehľadnej schránky s indukčnou nabíjačkou smartfónov Pixel Box. Automobilka tvrdí, že takto telefón nezavadzia, a pritom ho vodič pri vystupovaní nezabudne. Veľkosť batožinového priestoru v základnom usporiadaní Opel neuviedol, ale po sklopní operadiel delených v pomere 40 : 20 : 40 má byť celkový využiteľný objem 1 641 litrov.
Platforma STLA Medium s rázvorom náprav 2 784 mm umožnila montáž oveľa väčšej batérie pre elektrickú verziu Electric, než sme doteraz poznali z elektromobilov koncernu Stellantis. Grandland môže mať akumulátor s kapacitou až 96 kWh, čo by mu malo zabezpečiť dojazd na jedno nabitie až 700 km. Menšia batéria s chémiou NMC by mala mať kapacitu 73 kWh a dojazd okolo 520 km. Výkon elektromotorov síce nepoznáme, ale na základe Peugeotu 3008 predpokladáme pri jednomotorovej verzii výkon 157 alebo 170 kW a pri dvojmotorovej 240 kW. Nabíjanie väčšej batérie z 20 na 80 % by malo trvať len 26 minút.
Čítajte viac Video: Pozreli sme si nové dodávky Stellantisu. Od malých až po veľkéDobrou správou je, že Grandland nezanevrel ani na spaľovacie verzie. K dispozícii má byť 3-valcový mid-hybrid s motorom 1,2 PureTech, pracujúcim v Millerovom cyklea a elektromotorom priamo v prevodovke. Druhou alternatívou bude pravdepodobne 4-valcový plug-in hybrid s motorom 1,6 PureTech s čisto elektrickým dojazdom 85 km. Bližšie dáta si však necháva Opel zatiaľ pre seba. Jazdné vlastnosti a komfort majú ťažiť najmä z použitia nových tlmičov s frekvenčným selektívnym tlmením, ktoré sa dokážu prispôsobiť rôznym povrchom. O bezpečnosť sa postará balík asistenčných systémov Intelli-Drive 2 vrátane asistovanej zmeny jazdného pruhu.
Novinku bude Opel vyrábať v závode v Eisenachu. Termín uvedenia na trh zatiaľ neprezradil.