Mercedes-Benz G580 with EQ Technology: Má tri tony a točí sa na mieste

Elektrický pohon priniesol triede G neskutočné schopnosti. Sľubované zázračné batérie s ňou však nedorazili. Takže s dojazdom to zatiaľ nie je žiadna sláva. Sympatické je, že od spaľovacích verzií sa takmer nelíši.

10.05.2024 10:00
debata
Elektrická verzia géčka sa navonok veľmi nelíši... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - 2024 Elektrická verzia géčka sa navonok veľmi nelíši od tých spaľovacích. Aj čierna lesklá maska s osvetlením je za príplatok. Spoľahlivým poznávacím znamením sú tak len 18-palcové aerodynamicky optimalizované disky.

Kto by si to v roku 1979, keď Mercedes-Benz predstavil svoj prvý off-road, pomyslel, že po 45 rokoch kariéry dostane čisto elektrický pohon. Stalo sa tak krátko po predstavení modernizovanej triedy G. Transformácia na elektromobil však trvala podstatne dlhšie. Svoj zámer totiž oznámila stuttgartská automobilka už v roku 2021 spolu s predstavením konceptu EQG. V porovnaní s ním je ale nakoniec elektrická trieda G oveľa civilnejšia. Mercedes-Benz sa rozhodol, že nebude navonok extra zvýrazňovať jej bezemisný charakter. Jednoducho, zobral géčko, vymontoval z neho spaľovací motor a nahradil ho elektromotormi. Napokon, istú konzervatívnosť naznačuje aj samotným názvom. Žiadne EQG podľa vzoru elektrických limuzín a SUV sa nekoná – novinka má označene G with EQ Technology. To aby bolo jasné, že elektrické géčko nestratilo nič zo svojej drsnej DNA.

Mercedes-Benz EQS - 2021 Čítajte viac Mercedes-Benz EQS mohol mať dva valce. Experiment nakoniec neprešiel

Navonok ho vlastne ani nerozoznáte od 6– a 8-valcových súrodencov. Jedinou zásadnejšou odlišnosťou je zvýšená predná kapota a zaslepená predná maska, za príplatok s čiernym lesklým panelom. Akú-takú aerodynamiku sa snaží táto „skriňa“ na kolesách obhájiť aspoň obkladmi predných stĺpikov, ktoré majú zároveň znížiť aerodynamický hluk, aerodynamicky optimalizovaným 18-palcovými diskami a vzduchovými záclonami v rozšírených podbehoch kolies. Inak je všetko po starom, vrátane tradičných kľučiek dverí a rezervného kolesa na krídlových zadných dverách. Teda ak si nepriplatíte za box na káble či snehové reťaze. Nemenila sa ani koncepcia. Elektrické géčko má naďalej masívny rámový podvozok z ocele hrubej štyri milimetre a na ňom namontovanú karosériu. Spaľovací motor pod prednou kapotou by ste však hľadali márne. Namiesto neho má „EQG“ hneď štyri elektromotory – dva pre každú z náprav.

Namiesto zadného rezervného kolesa si môžete... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - 2024 Namiesto zadného rezervného kolesa si môžete dopriať obdĺžnikový box, do ktorého sa zmestia napríklad nabíjacie káble alebo snehové reťaze.

Integrované sú v rámovom podvozku v spoločnej skrini. Každý z motorov má vlastnú redukčnú prevodovku (2 : 1) a so svojím kolesom je spojený dvojkĺbovým hriadeľom s prídavným výsuvným kĺbom. To, že každé z kolies má vlastný elektromotor, umožňuje neuveriteľné vektorovanie krútiaceho momentu. Takže „EQG“ dokáže napríklad simulovať uzávierku diferenciálov a vďaka redukčným prevodovkám ponúknuť zdvojnásobenie hnacieho momentu. Systémový výkon elektromotorov je 432 kW a krútiaci moment ťažko predstaviteľných 1 146 Nm. V teréne pomáha aj vyslovene off-roadové zavesenie kolies. Kým predná náprava s dvojitými lichobežníkovými ramenami bola prevzatá s úpravami zo spaľovacích verzií, zadnú tuhú nápravu typu De Dion vyvinul Mercedes-Benz prakticky nanovo.

Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - 2024
Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - 2024
+33Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - 2024

Batériu ukryli konštruktéri tiež v rámovom podvozku. Skladá sa z dvanástich modulov a 216 článkov vo dvoch poschodiach. Má využiteľnú kapacitu 116 kWh, podobne ako luxusná trieda EQS. Nejde teda zatiaľ o sľubované silikónové akumulátory, ktoré mali zväčšiť kapacitu o 20 až 40 %. Aby bola batéria chránená pred vlhkosťou a mechanickým poškodením, je kompletne zapuzdrená v ochrannom boxe. Pod ním sa ešte nachádza platňa s hrúbkou 26 mm, vyrobená z kompozitných materiálov. Váži 57,6 kg a k rámu je uchytená 50 oceľovými skrutkami. Takže s ťažkým terénom to aj elektrický derivát triedy G berie vážne. Dokonca v niektorých parametroch prekonáva bežné verzie. „EQG“ sa dokáže brodiť v hĺbke 850 mm, čo je o 150 mm viac, má svetlú výšku 250 mm a nájazdové uhly 32, respektíve 30,7 stupňa.

V teréne exceluje trieda G with EQ Technology... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - 2024 V teréne exceluje trieda G with EQ Technology vďaka štvorici elektromotorov s redukčnými prevodovkami a virtuálnymi uzávierkami diferenciálov.

Vďaka nízkemu ťažisku tiež zvláda bočný náklon 35 stupňov a stúpavosť 100 %. Tam ale zďaleka nekončí. Štvorica elektromotorov totiž znamená aj neskutočnú obratnosť. Funkcia G-Turn, pri ktorej sa kolesá na pravej a ľavej strane otáčajú protismerne, umožňuje dve plné obrátky vozidla okolo vlastnej osi. Áno, podobne ako pásové vozidlá. Vďaka funkcii G-Steering4 sa zas „EQG“ dokáže otáčať okolo ľavého alebo pravého zadného kolesa, čo zmenšuje v teréne polomer otáčania – napríklad pred prekážkou, ktorej sa bežne nedá vyhnúť. Pri oboch funkciách je podmienkou klzký alebo prašný povrch – teda nie asfalt. K tomu pridáva elektrická trieda „plazivý“ tempomat, ktorý v náročnom teréne udržiava rýchlosť 4, 8 alebo 14 km/h. Využiť tiež možno terénne módy Cestička a Skaly. Na asfalte sú zas k dispozícii režimy Komfort, Sport a Individual.

Pozrite si G-manéver, ktorý elektrická trieda G predviedla v Las Vegas

Mercedes-Benz W124 Čítajte viac Mercedes-Benz W124: 'Posledný Mercedes' má 40. Stále nezostarol

Aj na asfalte bude totiž „EQG“ poriadna šelma. Je to ťažko predstaviteľné, ale tento kolos s prevádzkovou hmotnosťou 3 085 kg šprintuje na stovku za 4,7 sekundy. Stabilitu podporujú aktívne tlmiče, eliminujúce pozdĺžne aj priečne náklony karosérie. Energia v batérii má vydržať na 473 kilometrov jazdy. V praxi to bude ale iste menej. S energiou sa snaží G with EQ Technology šetriť trojstupňovou rekuperáciou a v móde Komfort zapojením len dvojice zadných elektromotorov. Podobne ako v EQE alebo EQS podporuje aj elektrická trieda G nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom 200 kW, takže z 10 na 80 % sa má akumulátor nabiť za približne za 32 minút. Palubná nabíjačka pre domáce nabíjanie má výkon 11 kW. Emócie z jazdy umocní systém generovania zvuku. V režime G-Roar sa šíri v kabíne akustika 8-valca s hlbokými tónmi. Zvuk Aura zas vytvára akustickú kulisu už pri priblížení sa k autu či pri otvárané dverí.

Interiér ťaží zo všetkých inovácií nedávno... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - 2024 Interiér ťaží zo všetkých inovácií nedávno modernizovanej triedy G. Najväčšou novinkou je volant s dotykovými ovládačmi a najnovšia verzia infotainmentu MBUX vrátane rozšírenej reality, terénneho displeja a pokročilého hlasového ovládania.

V interiéri čerpá G with EQ Technology zo všetkých inovácii vynovenej triedy G vrátane Infotainmentu MBUX s rozšírenou realitou navigácie a pokročilým hlasovým ovládaním. K dispozícii sú luxusné prvky ako aparatúra Burmester, temperované držiaky nápojov či zábavný systém s dvoma displejmi pre cestujúcich vzadu, ktorý môže zobrazovať aj informácie o jazde. Terénny kokpit priamo pred vodičom alebo na centrálnej obrazovke zobrazuje relevantné terénne informácie ako umelý horizont, náklony, kompas, nadmorskú výšku či uhol natočenia kolies. Funkcia transparentnej kapoty ponúka pohľad pod prednú časť vozidla. Vizualizácia jazdnej stopy pomáha pri výbere optimálnej trajektórie. Luxus umocňuje sériové kožené čalúnenie Nappa a dekorácie z vlašského orecha. Vo vývbave nechýba ani plejáda asistenčných systémov.

Mercedes-Benz EQG Concept - 2021 Čítajte viac Mercedes-Benz: Elektrická trieda G sa nebude volať EQG. Zasiahne to ďalšie modely?

Na túto technologickú nálož si však pripravte poriadny balík peňazí. Mercedes-Benz G580 with EQ Technology totiž štartuje na cene 148 866 eur a úvodná séria Edition One až na 199 188 eurách.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #Mercedes-Benz #elektromobily #Mercedes-Benz G #Mercedes-Benz EQG
Články podľa značiek