Formentor predstavila Cupra v roku 2020 ako prvý autorsky vyvinutý model. Pôvodne sa síce rátalo s tým, že z neho vznikne aj Seat, to sa ale nakoniec pod taktovkou vtedajšieho šéfa Luca de Meo (dnes šíf Renaultu) nestalo. A bolo to dobré rozhodnutie. Crossover postavený na platforme Leonu si okamžite získal srdcia fanúšikov mladej španielskej značky. Nehovoriac o momente, keď na trh vstúpila vrcholová verzia VZ5 s nadupaným 5-valcom 2,5 TSI od Audi. Formentor je dodnes bestsellerom Cupry. A aby ostal v dobre kondícii, podstúpil po štyroch rokoch facelift. Lenže nie obyčajný. Už prvý pohľad na novinku naznačuje, že nejde len o retuše. Cupra sa rozhodla, hoci možno trochu riskuje, dať Formentoru oveľa agresívnejší výraz.
Čítajte viac Videotest: Cupra Formentor 1,4 eHybrid a naftový dvojliter. Ktorý je lepší?Prepracovaná je prakticky celá predná časť. Formentor dostal po vzore nových modelov „žraločí nos“. Z pôvodnej prednej masky ostala iba úzka štrbina. Väčšina chladiaceho vzduchu sa tak k motoru privádza cez obrovský sací otvor v nárazníku s masívnymi rebrami. Logo líšky sa presunulo priamo na kapotu. Nové sú aj LED svetlá s trojicou trojuholníkových segmentov, ktoré vytvárajú nezameniteľnú grafiku, evokujúcu šachovnicu štartovacej vlajky. Z profilu a v zadnej časti sa toho až tak veľa nemenilo. Zásadnou zmenou sú najmä zadné svetlá, opäť s trojuholníkovým motívom, prepopojené diódovou lištou so svietiacim logom Cupry. Nový je aj zadný nárazník s bočnými „blistrami“, difúzor a hranaté koncovky výfukov.
Na výber je osem rozličných diskov kolies s priemerom 18 až 19 palcov a osem lakov karosérie vrátane nových exkluzívnych matných odtieňov Century Bronze Matt a Enceladus Grey Matt. Uvidíme, či sa radikálny facelift stretne s úspechom. Formentor bol natoľko oceňovaným autom, že veľké zmeny môžu byť aj rizikom. V kabíne vás už ale víta známa športová atmosféra. Veľa sa tu toho nezmenilo. Cupra hovorí o detailnejšie navrhnutej stredovej konzole. Nechýbajú športové sedadlá s integrovanými opierkami hláv, Alcantara či typické medené prvky. Pribudlo aj viac ekologicky udržateľných materiálov. Vrcholová verzia Formentor VZ má napríklad špecifické sedadlá Buckek s nižšou montážnou polohou, potiahnuté kombináciou technického textilu a recyklovaným mikrovláknom.
Infotainment používa zdokonalené užívateľské rozhranie s novým menu 12,9-palcovej dotykovej obrazovky s ľahším ovládaním hlasitosti rádia a teploty. Lišta App Bar na displeji obsahuje navyše nové wignety pre ľahší prístup k najčastejšie používaným funkciám jediným klikom. Novinkou je špičkové audio Senheiser Mobility s výkonom 390 W a 12 reproduktormi. Priaznivci Formentoru budú však sklamaní z faktu, že pod prednou kapotou vypadol z ponuky najvýkonnejší, dnes už raritný 5-valec 2,5 TSI s výkonom 287 kW. Túto verziu nahrádza nová verzia VZ so 4-valcom 2,0 TSI, ktorého výkon bol ale zvýšený z pôvodných 228 na 245 kW, čo zodpovedá súčasnému Golfu R, rozhodne však nie VZ5.
Odpustkom je fakt, že z VZ5 prevzalo VZ aspoň špičkové brzdy Akebono a zadnú rozvodovku Torque Splitter s dvojicou hydraulických spojok, ktoré rozdeľujú hnací moment medzi ľavé a pravé koleso podľa okamžitých podmienok. Špeciálne pre VZ vyvinula Cupra jazdný mód Cupra a dokonca driftovací mód, kedy pohon oboch náprav 4Drive prenáša všetku energiu výlučne na zadné kolesá. Veľkou novinkou je tiež plug-in hybridný Formentor eHybrid, ktorý má výkon 150 alebo 200 kW. Základom je vždy 4-valec 1,5 TSI spárovaný s elektromotorom (85 kW) integrovaným do 6-stupňovej prevodovky. Batéria s kapacitou až 19,7 kWh a možnosť nabíjania jednosmerným prúdom s výkonom 50 kW, robia z Formentora jeden z najlepších plug-in hybridov na trhu.
Čítajte viac Test: Cupra Formentor 1,4 TSI. Oplatí sa ako plug-in hybrid?Elektrický dojazd by mal dosiahnuť približne 100 km a nabíjanie batérie na 80 % by nemalo trvať dlhšie ako 30 minút. Podobne, ako pri nových koncernových modeloch Superb, Passat, Tiguan alebo Kodiaq. Aby sa ale nezabudlo, že ide o Cupru, Formentor e-Hybrid môže byť vybavený brzdami Brembo so 4-piestikovými strmeňmi a kotúčmi s priemerom 370 mm na prednej náprave. Zvyšné pohony, ako diesel 2,0 TDI (110 kW) a benzínové 4-valece 1,5 TSI (110 kW) a 2,0 TSI (150 kW), preberá Formentor od svojho predchodcu. Novinkou je len mild-hybridná verzia motora 1,5 eTSI (110 kW) so 48 V štartér-generátorom, ktorý sľubuje rýchlejší nástup krútiaceho momentu a nižšiu spotrebu paliva. A ešte jedna zmena – naftový motor 2,0 TDI už nemôže byť spárovaný s pohonom oboch náprav 4Drive. Poháňať bude len predné kolesá.