Cupra Formentor: Agresívny facelift, ale už bez 5-valca. VZ5 je minulosť

Cupra sa rozhodla, že svojej vlajkovej lodi dá ešte športovejší strih. Bohužiaľ, kým emócií pribudlo, koní pod kapotou je menej. Aspoň, že dvojlitrová verzia VZ využíva niektoré technologické vychytávky kultového VZ5.

14.05.2024 10:00
Cupra Formentor - 2024 Foto:
Vynovený Formentor má úplne prepracovanú prednú časť. Namiesto klasickej masky dostal úzku štrbinu a veľké otvory v nárazníkoch. Logo sa premiestnilo na kapotu. Nové sú aj svetlá s trojuholníkovou grafikou.
debata

Formentor predstavila Cupra v roku 2020 ako prvý autorsky vyvinutý model. Pôvodne sa síce rátalo s tým, že z neho vznikne aj Seat, to sa ale nakoniec pod taktovkou vtedajšieho šéfa Luca de Meo (dnes šíf Renaultu) nestalo. A bolo to dobré rozhodnutie. Crossover postavený na platforme Leonu si okamžite získal srdcia fanúšikov mladej španielskej značky. Nehovoriac o momente, keď na trh vstúpila vrcholová verzia VZ5 s nadupaným 5-valcom 2,5 TSI od Audi. Formentor je dodnes bestsellerom Cupry. A aby ostal v dobre kondícii, podstúpil po štyroch rokoch facelift. Lenže nie obyčajný. Už prvý pohľad na novinku naznačuje, že nejde len o retuše. Cupra sa rozhodla, hoci možno trochu riskuje, dať Formentoru oveľa agresívnejší výraz.

cupra1 Čítajte viac Videotest: Cupra Formentor 1,4 eHybrid a naftový dvojliter. Ktorý je lepší?

Prepracovaná je prakticky celá predná časť. Formentor dostal po vzore nových modelov „žraločí nos“. Z pôvodnej prednej masky ostala iba úzka štrbina. Väčšina chladiaceho vzduchu sa tak k motoru privádza cez obrovský sací otvor v nárazníku s masívnymi rebrami. Logo líšky sa presunulo priamo na kapotu. Nové sú aj LED svetlá s trojicou trojuholníkových segmentov, ktoré vytvárajú nezameniteľnú grafiku, evokujúcu šachovnicu štartovacej vlajky. Z profilu a v zadnej časti sa toho až tak veľa nemenilo. Zásadnou zmenou sú najmä zadné svetlá, opäť s trojuholníkovým motívom, prepopojené diódovou lištou so svietiacim logom Cupry. Nový je aj zadný nárazník s bočnými „blistrami“, difúzor a hranaté koncovky výfukov.

Vzadu sú novým prvkom prepojené svetlá s... Foto: Cupra
Cupra Formentor - 2024 Vzadu sú novým prvkom prepojené svetlá s centrálne svietiacim logom. Nárazník má vertikálne odtrhové hrany, nový difúzor a hranaté koncovky výfukov.

Na výber je osem rozličných diskov kolies s priemerom 18 až 19 palcov a osem lakov karosérie vrátane nových exkluzívnych matných odtieňov Century Bronze Matt a Enceladus Grey Matt. Uvidíme, či sa radikálny facelift stretne s úspechom. Formentor bol natoľko oceňovaným autom, že veľké zmeny môžu byť aj rizikom. V kabíne vás už ale víta známa športová atmosféra. Veľa sa tu toho nezmenilo. Cupra hovorí o detailnejšie navrhnutej stredovej konzole. Nechýbajú športové sedadlá s integrovanými opierkami hláv, Alcantara či typické medené prvky. Pribudlo aj viac ekologicky udržateľných materiálov. Vrcholová verzia Formentor VZ má napríklad špecifické sedadlá Buckek s nižšou montážnou polohou, potiahnuté kombináciou technického textilu a recyklovaným mikrovláknom.

Cupra Formentor - 2024
Cupra Formentor - 2024
+12Cupra Formentor - 2024

Infotainment používa zdokonalené užívateľské rozhranie s novým menu 12,9-palcovej dotykovej obrazovky s ľahším ovládaním hlasitosti rádia a teploty. Lišta App Bar na displeji obsahuje navyše nové wignety pre ľahší prístup k najčastejšie používaným funkciám jediným klikom. Novinkou je špičkové audio Senheiser Mobility s výkonom 390 W a 12 reproduktormi. Priaznivci Formentoru budú však sklamaní z faktu, že pod prednou kapotou vypadol z ponuky najvýkonnejší, dnes už raritný 5-valec 2,5 TSI s výkonom 287 kW. Túto verziu nahrádza nová verzia VZ so 4-valcom 2,0 TSI, ktorého výkon bol ale zvýšený z pôvodných 228 na 245 kW, čo zodpovedá súčasnému Golfu R, rozhodne však nie VZ5.

Kabína doznala len retuše. Najväčšou novinkou... Foto: Cupra
Cupra Formentor - 2024 Kabína doznala len retuše. Najväčšou novinkou je tak infotainment s logickejším menu a podsvietená dotyková lišta pre ovládanie hlasitosti rádia a teploty klimatizácie.

Odpustkom je fakt, že z VZ5 prevzalo VZ aspoň špičkové brzdy Akebono a zadnú rozvodovku Torque Splitter s dvojicou hydraulických spojok, ktoré rozdeľujú hnací moment medzi ľavé a pravé koleso podľa okamžitých podmienok. Špeciálne pre VZ vyvinula Cupra jazdný mód Cupra a dokonca driftovací mód, kedy pohon oboch náprav 4Drive prenáša všetku energiu výlučne na zadné kolesá. Veľkou novinkou je tiež plug-in hybridný Formentor eHybrid, ktorý má výkon 150 alebo 200 kW. Základom je vždy 4-valec 1,5 TSI spárovaný s elektromotorom (85 kW) integrovaným do 6-stupňovej prevodovky. Batéria s kapacitou až 19,7 kWh a možnosť nabíjania jednosmerným prúdom s výkonom 50 kW, robia z Formentora jeden z najlepších plug-in hybridov na trhu.

Cupra Formentor 1.4 TSI ehybrid (2024) Čítajte viac Test: Cupra Formentor 1,4 TSI. Oplatí sa ako plug-in hybrid?

Elektrický dojazd by mal dosiahnuť približne 100 km a nabíjanie batérie na 80 % by nemalo trvať dlhšie ako 30 minút. Podobne, ako pri nových koncernových modeloch Superb, Passat, Tiguan alebo Kodiaq. Aby sa ale nezabudlo, že ide o Cupru, Formentor e-Hybrid môže byť vybavený brzdami Brembo so 4-piestikovými strmeňmi a kotúčmi s priemerom 370 mm na prednej náprave. Zvyšné pohony, ako diesel 2,0 TDI (110 kW) a benzínové 4-valece 1,5 TSI (110 kW) a 2,0 TSI (150 kW), preberá Formentor od svojho predchodcu. Novinkou je len mild-hybridná verzia motora 1,5 eTSI (110 kW) so 48 V štartér-generátorom, ktorý sľubuje rýchlejší nástup krútiaceho momentu a nižšiu spotrebu paliva. A ešte jedna zmena – naftový motor 2,0 TDI už nemôže byť spárovaný s pohonom oboch náprav 4Drive. Poháňať bude len predné kolesá.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #facelift #Cupra #Cupra Formentor #CUPRA po Slovensku
Články podľa značiek