Smart odštartoval kariéru v roku 1994 ako výrobca mestských mikroáut. Projekt však nikdy nepriniesol výsledky, aké materský koncern Daimler plánoval. Dokonca ani po tom, čo sa tretia generácia pre zníženie nákladov rodila spolu s Renaultom a jeho Twingom. Preto sa vtedajší koncern Daimler rozhodol Smartu čiastočne zbaviť a urobil to pomocou čínskeho Geely. V roku 2019 vytvorili spoločný podnik Mercedes-Geely JV, v ktorom majú obaja partneri 50-percentný podiel. Celý vývoj a výroba sa presunuli do ríše stredu. Prvým výsledkom spolupráce sa stal elektrický hatchback Smart #1 a neskôr SUV-kupé Smart #3. To však rozhodne nie je koniec modelovej ofenzívy. Na autosalóne v Pekingu naznačil Smart blízku budúcnosť ďalším modelom – 4,6 metra dlhým konceptom #5, ktorý mieri opäť medzi SUV, no v oveľa drsnejšom duchu.
Hoci Smart #1 a #3 už prerástli formátom rozmermi svojich predchodcov z Hambachu, Smart #5 ide ešte ďalej. Doslova rúca filozofiu, ktorá viedla k vzniku Smartu. Bude vôbec najväčším modelom v histórii značky a z mesta zamieri do terénu. Naznačuje to už jeho robustný dizajn s kolmou maskou, vysoko situovanou horizontálnou kapotou aj plochou strechou, ktorá počíta s nákladom alebo stanom. K tomu pridáva niekoľko vyslovene off-roadových prvkov. Napríklad masívne terénne pneumatiky s vysokým profilom, nábehové dosky v nárazníkoch, prahové stúpačky, integrovaný navijak či schodík uľahčujúci prístup k streche. No a dobrodružnú povahu vyjadruje aj svetelná rampa nad čelným oknom či ochranné oceľové lanká spájajúce strešné lyžiny s prednou kapotou. Jednoducho zabudnite na všetko, čo ste si doteraz predstavovali pod pojmom Smart.
No a čo je ešte zaujímavejšie, Smart #5, postavený na platforme SEA (Sustainable Experience Architecture) posúva elektrickú technológiu o level vyššie nielen v porovnaní so svojimi menšími súrodencami, ale aj v porovnaní s elektrickými Mercedesmi-EQ. Platforma totiž disponuje 800 V batériou, ktorá umožňuje ultrarýchle nabíjanie – z 10 na 80 % len za 15 minút. A nebavíme sa rozhodne o malom akumulátore. Ten v koncepte má kapacitu viac ako 100 kWh, čo zodpovedá vlajkovej lodi koncernu – Mercedesu-Benz EQS. Pritom sa bavíme o SUV strednej veľkosti, ktoré by sme mohli prirovnať k Škode Enyaq alebo VW ID.4. To zároveň znamená veľkorysý dojazd viac ako 550 km. Smart #5 pritom nebude žiadnym aerodynamickým kráľom, ktorý by si pomáhal nízkymi jazdnými odpormi.
Výkon zatiaľ Smart neprezradil, ale je isté, že to bude viac ako 315 kW v menšom Smarte #3. V kabíne má byť Smart #5 mimoriadne priestranný a praktický. Horizontálny dizajn palubnej dosky navodzuje opäť atmosféru SUV či off-roadov. Digitalizáciu reprezentujú dva veľké OLED displeje, poháňané vysokovýkonným čipom AMD V2000. Ovládanie uľahčí umelá inteligencia. K vychytávkam patrí prenosný reproduktor integrovaný v stredovej konzole či sedadlo spolujazdca s takzvanou „nulovou gravitáciou“. Nechýbajú ani masážne funkcie. Viac sa dozvieme na jeseň, keď Smart predstaví finálnu verziu. Do predaja zamieri v roku 2025. Výroba bude prebiehať v Číne. K najväčším konkurentom Smartu #5 bude patriť nové Mini Countryman a Kia EV5. Smart #5 však nie je posledným slovom do bitky. Do roku 2027 chce mať automobilka minimálne päť modelov.
Čítajte viac Smart #1: Veľký reštart začína s SUV. Zatiaľ v Číne