Európsky trh už dlhší čas čaká na dostupné elektrické vozidlá, ktoré by motoristi kupovali a nemuseli znášať kompromisné riešenia v porovnaní s autami so spaľovacími motormi. Domácim automobilkám sa to zatiaľ nedarí, no tie ázijské dokážu danú situáciu využiť. Kým čínske značky sa snažia presadiť hlavne nízkou cenou, pričom im možno Európska únia pravdepodobne pripraví prekážky v podobe ciel, Kia sa snaží svojim elektromobilom zvýšiť pridanú užívateľskú hodnotu.
A to je cieľom aj novinky EV3, ktorá bola pred nedávanom oficiálne predstavená ako globálny model. Na dĺžku meria 4 300 mm, na šírku 1 850 mm a na dĺžku 1 560 mm. Rázvor náprav má dĺžku 2 680 mm. Veľkosťou teda môžeme Kiu EV3 prirovnať k modelu Niro, čo znamená, že s elektrickou verziou Nira si budú do značnej miery konkurovať.
Elektrická novinka má veľa spoločného s modelmi EV6 a EV9. Tým hlavným je platforma e-GMP, no na rozdiel od väčších súrodencov s 800-voltovou architektúrou, bude mať EV3 len 400-voltovú. To sa prejavilo aj na rýchlosti nabíjania jednosmerným prúdom, ktorá bude 102 alebo 128 kW. Závisieť to bude od veľkosti akumulátora. Verzia Standard Range bude mať kapacitu akumulátora 58,3 kWh a verzia Long Range až 81,4 kWh.
Výkon auta bude pri oboch variantoch rovnaký, a to 150 kW. Platí to aj pre krútiaci moment s hodnotou 283 Nm. Sila motora poháňa prednú nápravu a zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehne za 7,5 sekundy v prípade verzie Standard Range, pričom Long Range to zvládne o dve desatiny sekundy pomalšie. Maximálna rýchlosť je v oboch prípadoch 170 km/h. Kapacita batérií výrazne ovplyvní aj dojazd na jedno nabitie. Tá menšia poskytne tabuľkových 429 km a tá väčšia až 600 km.
Vonkajší dizajn jasne evokuje inšpiráciu modelom EV9. Vidno to na predných aj zadných vertikálnych svetlách. Lak karosérie je doplnený množstvom čiernych prvkov, ktoré zdôrazňujú geometrické línie. Na výber bude deväť lakov karosérie vrátane dvoch nových: zelenej Aventurine a červenej Terracotta.
Vo vnútri má posádka nadobudnúť pocit, že sa nachádza v obývačke. Pod lakťovou opierkou predných sedadiel je umiestnený stolík, ktorý možno vytiahnuť a využiť pri práci s laptopom. Hlavným prvkom interiéru je trojdielna obrazovka zložené z dvoch 12,3-palcových displejov a jedného päťpalcového. Veľká časť čalúnenia a obloženia interiéru je vyrobená z recyklovaných plastov. Batožinový priestor má objem 460 litrov a jeho dvojitú podlahu možno zvýšiť alebo znížiť o 140 mm. Pod prednou kapotou sa nachádza ešte dodatočný úložný priestor s objemom 25 litrov.
Nechýbajú moderné funkcie
Kia EV3 sa bude snažiť predstihnúť konkurenciu funkciami, ktoré zlepšujú ovládanie auta a rozširujú možnosti jeho praktického využitia. Jedným z nich je nová verzia funkcie i-Pedal 3.0, ktorá umožňuje auto vládať je akceleračným pedálom a vodič si môže nastaviť úroveň rekuperačného brzdenia. Ďalej je to možnosť napájať z akumulátora externé zariadenia nazývaná V2L (vehicle-to-load). Užívateľský komfort zlepší digitálny kľúč, ktorým možno auto odomknúť a zapnúť prostredníctvom smartfónu alebo smart hodiniek a navyše ho poskytnúť aj ďalším užívateľom.
Čítajte aj Kia EV9 GT: Brutálne elektrické SUV už testujú v ‘zelenom pekle‘Počas nabíjania auta skráti čas možnosť pozerať obsah streamovacích služieb alebo hranie hier. Okrem toho je Kia EV3 prvým elektrickým modelom značky, v ktorom sa predstaví asistent na báze umelej inteligencie. Ten dokáže rozpoznať pokyny z prirodzeného jazyka, plánovať trasy a vodičovi pomáha optimálne využívať všetky funkcie auta.
Novinka sa najprv dostane na domáci kórejský trh v júli tohto roka a následne v priebehu druhej polovice rok príde aj na európsky trh. V budúcom roku budú nasledovať ďalšie svetové trhy. Vzhľadom na zameranie auta na európsky trh možno predpokladať, že výroba sa z Kórey presunie do Európy, čo v prípade Kie znamená na Slovensko. To by žilinský závod určite privítal, lebo vyrábať globálny model, navyše elektrický, je perspektívne rozhodnutie.