SsangYongu sa u nás extrémne darí. Skĺbil totiž atraktívnu cenu s vysokou protihodnotou. Úspech založil najmä na ponuke moderných SUV s benzínovými motormi. V kurze sú Tivoli, Korando aj nový Torres. Lenže už v roku 2021 automobilka oznámila veľkú elektrickú ofenzívu. Do konca dekády chce prejsť na čisto elektrický pohon. Prvou lastovičkou sa stalo Korando e-Motion, ale len na vybraných trhoch, medzi ktoré Európa nepatrila. Až teraz prichádza s prvým elektromobilom pre náročný európsky trh. A zdá sa, že zavedeným konkurentom spôsobí vrásky na čele. Aj vo svete elektromobility si totiž SsangYong trúfa ostať verný filozofii atraktívnej ceny.
Dôkazom je nový Torres EVX. Plnohodnotné rodinné SUV, známe v benzínovej verzii s motorom 1,5 GDI Turbo, prešlo elektrickou konverziou. SsangYong pritom nešetril na kapacite batérie. Torres EVX disponuje akumulátorom so síce s lacnejšou chémiou LFP s nižšou energetickou hustotou, ale jeho kapacita je i tak solídnych 73,4 kWh. Na samotný pohon slúži predný synchrónny elektromotor s výkonom 152 kW a krútiacim momentom 339 Nm, čo je v oboch prípadoch výrazne viac, než ponúka benzínová verzia. Na stovku to potom zvládne za 8,1 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 175 km/h.
V porovnaní s benzínovým Torresom bude chýbať len pohon 4×4. Na jedno nabitie by mal Torres EVX absolvovať podľa normy WLTP 462 km a v mestskej premávke dokonca 635. A ak sa aj vybije, jeho nabíjanie by nemalo zabrať veľa času. Na rýchlonabíjačkách podporuje nabíjací výkon až 300 kW, takže z 10 na 80 % potrebuje len 37 minút. A rovnako dobrou správou je, že pri domácom nabíjaní má k dispozícii štandardne palubnú nabíjačku s výkonom 10,5 kW, za ktorú si obyčajne priplácate. Navyše, SsangYong sa rozhodol, že obavy z degradácie akumulátora vyrieši zárukou na 10 rokov alebo milión najazdených kilometrov. Garantuje, že kapacita neklesne pod 70 %.
Svoju extra pozíciu dáva EVX najavo aj vzhľadom. Absolvovalo aerodynamický tuning. Má výrazne prepracovaný nárazník aj prednú zaslepenú masku vybavenú efektnými diódami. Prúdenie vzduchu uľahčujú aerodynamicky optimalizované disky kolies s priemerom 18 alebo 20 palcov. Vzadu zas nájdeme odlišnú grafiku svetiel a homogénnejší nárazník. Typický dizajnový prvok – kontrastný zadný stĺpik – má špecifický čierny lak. A veľa sa toho zmenilo aj v kabíne. Palubná doska je úplne odlišná. Nesie dva voľne stojace 12,3-palcové displeje, čo dodáva interiéru vyslovene moderný charakter. Pritom Torres nestratil nič zo svojej praktickosti. Aj po konverzii na elektrický pohon ponúka batožinový priestor s objemom od 839 do 1 662 litrov.
Najväčším šokom je však cena. Za základnú verziu Style zaplatíte len 34 990 eur. Už tá obsahuje spomínaný infotainment s dvojicou širokouhlých displejov, dvojzónovú klimatizáciu, LED svetlá, adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom pruhu či parkovaciu kameru. Verzia Premium pridáva čalúnenie z umelej kože, elektrochromatické spätné zrkadlo, elektricky nastaviteľné a ventilované predné sedadlá či ambientné osvetlenie interiéru. Bohužiaľ, tepelné čerpadlo ostalo na zozname príplatkov. Stojí 990 eur. Výbavu možno rozšíriť paketom Tech s kompletným balíkom asistentov či elektricky ovládanými piatymi dverami. Aj s ním sa však Torres EVX drží cenou bezpečne pod konkurentmi.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 715 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 890 |
Výška (mm) | 1 715 |
Rázvor náprav (mm) | 2 680 |
Svetlá výška (mm) | 169 |
Objem batožinového priestoru (l) | 839 – 1 662 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 915 |
Technické údaje
Motor | predný sychrónny s permanentným magnetom |
---|---|
Výkon (kW) | 152,2 |
Krútiaci moment (Nm) | 339 |
0 – 100 km/h (s) | 8,1 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 175 |
Kapacita akumulátora (kWh) | 73,4 |
Spotreba na 100 km (kWh) | 13,5 – 18,7 |
Dojazd (km) | 462 (635 mesto) |
Nabíjací výkon DC (kW) | 300 |
Nabíjací výkon AC (kW) | 11 |
Čas nabitia DC z 10 – 80 % (min) | 37 |