Sága ostrého Golfu GTI sa začala roku 1976. O pôvodne limitovanú edíciu výkonnejšej verzie s motorom 1,6i bol taký obrovský záujem, že z GTI sa stalo nakoniec prirodzenou súčasťou ponuky všetkých ôsmich generácií. Navyše Golf GTI vytvoril novú triedu hothatchov. Neskôr prišli aj výkonnejšie verzie ako VR6 či Golf R s pohonom oboch náprav, čo vytvorilo takmer virtuálnu medzeru medzi týmito dvoma najsilnejšími verziami Golfu. Volkswagen sa ju rozhodol zaplniť v roku 2016 špeciálnou verziou Clubsport, ktorá výkonom nápadne dobiehala Golf R, ale ostal jej len pohon predných kolies. Bol to opäť úspech, a tak Volkswagen preniesol Clubsport aj do ôsmej generácie. V súčasnosti ukázal Clubsport v najnovšej verzii, ktorá vychádza z modernizovaného Golfi GTI.


Stalo sa tak na Ring Boulevard, legendárnom pretekárskom okruhu v regióne Eifel, pred zrakmi fanúšikov motoristického športu. Clubsport má prepracované nárazníky s ešte agresívnejšie pôsobiacimi otvormi pre prívod chladiaceho vzduchu. Prvýkrát sa na ňom rozžiarilo logo VW, umiestnené v centre svietiacej lišty. Zmenila sa aj grafika zadných svetiel. Neprehliadnuteľný je tiež zadný spojler a 19-palcové kolesá Queenstone. Tie je možné za príplatok vymeniť za kované disky Warmenau, ktorých hmotnosť je len osem kilogramov. V kabíne je najväčšou novinkou volant, ktorý sa vrátil k hardvérovým ovládačom namiesto kapacitných. Je to jasná reakcia na kritiku zákazníkov, ktorí sa sťažovali na horšiu intuitívnosť. Jednoducho, pokrok nemusí vždy znamenať cestu správnym smerom.


Podobne je to s infotainmentom, ktorý má konečne podsvietenú dotykovú lištu pre nastavovanie teploty klimatizácie a hlasitosti rádia. Jednoduchšie je aj menu obrazovky. Asi najväčším prekvapením je, že pod kapotou ostalo všetko po starom. O pohon sa naďalej stará štvorvalec 2,0 TSI (EA888 LK3 evo4), vyladený na 221 kW. Je to poriadna nádielka, ale nejakých tých 10 koníkov navyše by imidžovo nepochybne prospelo. Na rovnakej hodnote ostal aj krútiaci moment 400 Nm. V spojení s automatickou prevodovkou DSG, ktorá je dodávaná štandardne, šprintuje GTI Clubsport na stovku za 5,6 sekundy. V rozlete ho síce zastaví obmedzovač pri obligátnych 250 km/h, ale s paketom Race, ktorého súčasťou je aj výfuk Akrapovič, pokračuje až do 267 km/h. S prenosom výkonu na asfalt pomáha Clubsportu elektronicky riadený samosvorný diferenciál.


Na rozdiel od „bežného“ Golfu GTI dostal Clubsport do vienka exkluzívny jazdný mód Special, ktorý ladili experti priamo na kultovom nemeckom okruhu Nürburgring. Maximálnu dynamiku dosahuje pomocou špecifického vertikálneho nastavenia adaptívneho riadenia podvozku DCC s 15 stupňami nastavenie tuhosti a upravenej priečnej dynamiky. Preberá ostré nastavenia režimu Sport, ale podvozok necháva o čosi mäkší, aby kolesá lepšie kopírovali nerovnú trať. Vďaka tomu Clubsport zvláda ikonické „zelené peklo “ za sedem minút a 54 sekúnd, čo je v porovnaní s Golfom GTI zlepšenie až o 13 sekúnd.
