BMW vstúpilo do segmentu kompaktov v roku 2004. Vtedajšie BMW 1 nahradilo trojdverový model BMW 3 Compact. Bol to veľký úspech, pretože nová jednotka priniesla do triedy, kde vládol VW Golf, klasickú koncepciu pohonu. Tak ako jej väčší súrodenci mala motory uložené pozdĺžne, vrátane 6-valcov, a k tomu zadný náhon. Milovníci športovej jazdy boli nadšení. Po dvoch generáciách však dali v Mníchove prednosť konvenčnejšiemu riešeniu. Tretia generácia prepriahla na predný náhon a motory situované naprieč. Jednoducho, využila platformu sesterského Mini. Jednotka tým síce stratila technologickú výnimočnosť aj šarmantné proporcie, ale BMW to umožnilo zredukovať náklady a navyše priviesť na svet viac verzií – od klasického hatchbacku a SUV X1 až po minivan BMW 2 Gran Tourer, kratší Active Tourer a nakoniec aj 4-dverové kupé BMW 2 Gran Coupé.
V tomto trende pokračuje aj štvrtá generácia, ktorú Mníchov odhalil počas dvadsiateho výročia radu 1. Základom je opäť platforma UKL2 od Mini, takže rozmery sa príliš nemenili. Rázvor s hodnotou 2 670 mm ostal nezmenený, kým do dĺžky pribudlo len 42 a do výšky 25 mm. Dizajnéri sa zamerali najmä na posilnenie športového charakteru. Kapota je o čosi dlhšia a kabína posunutá viac vzad. Predná maska s prepojenými ľadvinkami je umiestnená výrazne nižšie a vyplnená zvláštnymi diagonálno-vertikálnymi rebrami. Nové sú aj LED reflektory so zvyslými segmentmi denných diód. Za príplatok si môžete dopriať svetlá Matrix LED. Z profilu je ešte výraznejší klinovitý tvar pontónu a zužujúce sa okná. Strechu predlžuje dlhší spojler. Zaujímavo sú tvarované aj zadné svetlá a najmä vložka v nárazníku evokujúca difúzor.
BMW 1 je navyše prvým modelom značky s ponukou kontrastnej čiernej strechy. Komu to nestačí, môže si priplatiť za paket M Sport s veľkými otvormi na prívod vzduchu v nárazníku, širšími prahmi a nápadným difúzorom. Ešte viac športového espritu má vrcholová verzia M135 xDrive s maskou s horizontálnymi lištami, športovými krytmi zrkadiel, dvoma pármi koncoviek výfukov a 19-palcovými kovanými diskami kolies. V interiéri neostal kameň na kameni. Palubná doska so zakriveným displejom, ktorý obsahuje 10,25– a 10,7-palcové obrazovky, dáva kabíne technologický imidž. Ladí s tým aj redukcia fyzických tlačidiel. Dotykom sa teraz napríklad nastavujú aj funkcie klimatizácie. Klasický volič prevodovky ustúpil malému prepínaču. K novým prvkom vybavenia pribudli masážne sedadlá. Za príplatok sú čalúnené kombináciou Veganzy a Alcantary.
Pod kapotou sa objavuje nová generácia motorov. K dispozícii budú dva benzínové a dva naftové agregáty. Základom je 3-valec 1,5 TwinPower Turbo pre verziu 120 (125 kW), a 4-valcový diesel 2,0 TwinPower Turbo pre verziu 118d (110 kW). Nad nimi stoja výkonnejšie dvojlitre pre verzie 120d (120 kW) a vrcholová benzínová motorizácia M135 xDrive (221 kW) s pohonom oboch náprav, ktorá šprintuje z 0 na 100km/h za 4,9 sekundy. Všetky motory sú spojené so 7-stupňovými dvojspojkovými prevodovkami a 48 V mild-hybridným okruhom. Aj vďaka tomu spotrebuje benzínová verzia 120i len 5,3 a naftová 118d len 4,6 litra paliva na 100 km. Jazdné vlastnosti má vylepšiť tuhšia karoséria a optimalizované zavesenie kolies s vysoko predpätými uchyteniami stabilizátorov. Zbiehavosť predných kolies sa zvýšila až o 20 %, čo má prospieť smerovej stabilite. Štandardom sú 17-palcové kolesá a integrovaný brzdový systém.
Polepšili si aj asistenčné systémy. Medzi hlavné voliteľné prvky patrí asistent riadenia a jazdného pruhu, automatický asistent obmedzovania rýchlosti a navádzania trasy pri použití aktívneho systému na udržiavanie rýchlosti s funkciou Stop & Go. Výbavu nových modelov BMW 120 a BMW 120d môže obohatiť aj parkovací asistent Professional, ktorý umožňuje ovládanie parkovania a manévrovania pomocou smartfónu, teda bez vodiča za volantom. Operačný systém BMW Operating 9 umožňuje aktualizácie softvéru na diaľku a širokú ponuku digitálnych služieb. S BMW ConnectedDrive Upgrades môžu zákazníci napríklad bezplatne testovať vybrané funkcie počas jedného mesiaca a následne si ich rezervovať na konkrétne obdobie. Výrobu nového BMW 1 zabezpečí závod v Lipsku a k prvým zákazníkom dorazí v priebehu októbra.