Volkswagen si to s novým Passatom tak trochu zjednodušil. Jeho vývoj spojil s vývojom štvrtej generácie Superbu, pričom vo Wolfsburgu sa rozhodli, že šancu dostane len praktickejšia verzia Variant. Je to jasné znamenie, že automobilka dáva prednosť elektrickej budúcnosti. Klasický Passat má totiž v ponuke zastúpiť sedan ID.7. Škoda je však konzervatívnejšia. Hoci v prvej vlne uviedla na trh Superb Combi, krátko nato prichádza s tradičným liftbackom. V dnešných časoch pôsobí takmer ako zjavenie, pretože zo segmentu limuzín strednej triedy sa stiahli takmer všetci neprémioví výrobcovia. Minulosťou je Ford Mondeo, Opel Insignia, Renault Talisman, Citroën C5 či Honda Accord a z Peugeotu 508 sa stalo skôr 4-dverové kupé než komfortný sedan. Superb Liftback má preto voľné pole pôsobnosti a navyše oveľa viac autonómie. Kým pri verzii Combi neutají unifikáciu s Passatom Variant, pri sedane to neplatí.
Pozrite si nový Superb Liftback vo videuEšte aerodynamickejší
Príslušnosť k značke demonštruje osemuholníková maska, tentoraz s povrchovou úpravou Dark Chrome a s kryštalickými prvkami vo svetlách. Tie môžu byť prvýkrát matrixové. Každý z dvoch bi-LED reflektorov obsahuje dva moduly po 36 diódach a k tomu efektný podsvietený detail v modrej farbe, takzvaný prvok Crystalinium. Denné svetlá majú grafiku písmena L. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou však Superb prišiel o kapotu, ktorá siahala hlboko do blatníkov a tvorila súčasť takzvanej „tornado line“. Ostal z nej len bežný bočný prelis vo výške kľučiek dverí. Verzia liftback má na rozdiel od kombi splývavú siluetu kabíny. Pôsobí veľmi elegantne. Zadné svetlá s céčkovou grafikou sú výrazne užšie a vo vyšších úrovniach dostali animované „smerovky“. V ich štruktúre sa opäť objavujú kryštalické prvky, tentoraz podsvietené.
Vrcholovej pozícii Superbu prospeli aj väčšie rozmery, i keď na nezmenenom rázvore náprav s hodnotou 2 841 mm. Napokon základom je stále modifikovaná platforma MQB. Liftback narástol do dĺžky o 43 mm na konečných 4 912 mm . Kým na šírke ubudlo 15 mm, strecha je o 11 mm vyššia. Oblejšie línie, ale aj prepracované detaily v podobe optimalizovaných nárazníkov, kolies, kľučiek a spätných zrkadiel priniesli nižší aerodynamický odpor. Liftback má koeficient Cd len 0,23, o dve stotinky nižší ako verzia Combi a vôbec jeden z najnižších v sériovej produkcii. Pre nový Superb „namiešala“ Škoda šesť celkom nových lakov – biely Purity, strieborný Pebble, čierny Ebony, modrý Cobalt, červený Carmine a žltý Ice Tea. Pripravené sú tiež nové disky od strieborných 17-palcových až po voliteľné 19-palcové.
Koňaková koža a masážne sedadlá
Superb Liftback sa tiež môže pochváliť gigantickým batožinovým priestorom, dokonca väčším ako v minulosti. Pod elektricky ovládaným vekom je neskutočných 645 litrov, o 20 viac ako v predchádzajúcej generácii. V kabíne sa zas zväčšenie formátu prejavilo väčšou rezervou nad hlavou, kde pribudlo 11 mm. Samotný interiér liftbacku je zhodný s kombi. Nová palubná doska posúva Superb na vyšší „level“. Digitálny kokpit má uhlopriečku 10 a infotainment až 13 palcov. Samozrejmosťou je plná konektivita, hlasové ovládanie či aktualizácia softvéru vzduchom. Najväčšou novinkou je však premiérový head-up displej a k tomu tri hardvérové ovládače Smart Dials pod centrálnou dotykovou obrazovkou. Slúžia najmä funkciám klimatizácie a audia, pričom ich funkcionalitu si môže vodič prispôsobiť aj vlastným potrebám. Stredný ovládač reguluje hlasitosť rádia, jazdný režim alebo mierku mapy navigácie.
Keďže Superb ráta už len s automatickou prevodovkou, jej volič sa presunul zo stredového tunela na stĺpik riadenia. Takže novinka prináša väčší „Jumbo Box“ s objemom až 5,5 litra, ale aj lepšie prístupný box pre indukčné nabíjanie smartfónov s výkonom 15 W. Mimochodom, ten je súčasťou až 28 Simply Clever riešení vrátane držiaka na tablet, vreciek pre mobily zadných cestujúcich, novej posuvnej lakťovej opierky vzadu s držiakom tabletu až po povestný dáždnik vo dverách alebo škrabku v kryte veka nádrže. Superb Liftback ponúkne šesť variantov interiéru, čo sa týka materiálov a farieb. K luxusným prvkom pridáva aparatúru Canton so 14 reproduktormi vrátane dvoch priestorových či nové masážne sedadlá s desiatimi pneumatickými vankúšmi. Väčšina je súčasťou vrcholovej verzie Laurin&Klement. Tá dostala extra dekorácie alebo čierne či hnedé perforované čalúnenie z vegánskej kože.
Benzín, diesel, ale nie plug-in
Najzásadnejší rozdiel medzi Combi a Liftbackom nájdeme pod kapotou. Na rozdiel od praktickejšej verzie nebude totiž limuzína disponovať plug-in hybridným pohonom. Novým základným motorom je 4-valec 1,5 TSI evo2 (110 kW) so 48 V štartér-generátorom a s malou li-ion batériou. Mild-hybridná technológia znamená schopnosť plachtiť s vypnutým motorom, čiastočne rekuperovať brzdnú energiu, ale aj podporovať akceleráciu. Naftovým základom je zas motor 2,0 TDI s výkonom 110 kW. Výkonnejšie varianty tvorí silnejší naftový motor 2,0 TDI (142 kW) a benzínové motory 2,0 TSI (150, 195 kW). Najvýkonnejší dieselový a benzínový agregát budú štandardne dodávané s pohonom 4×4. Automatická dvojspojková prevodovka 7-DSG je štandardom všetkých motorizácií.
Ďalšou technologickou vychytávkou je podvozok DCC Plus s adaptívnymi tlmičmi s dvojicou ventilov pre samostatnú reguláciu tlmenia pri kompresii a odskoku. Táto selektívna technológia zvyšuje nielen komfort, ale aj stabilitu pri prejazdoch zákrut, pretože redukuje náklony karosérie odlišným nastavením tuhosti vonkajších a vnútorných tlmičov. DCC Plus je štandardnou výbavou vrcholovej verzie L&K. Škoda tiež sľubuje menej vibrácií. Všetky verzie majú nezávislé zavesenie zadných kolies, čo Superb opäť stavia nad Octaviu. Balík asistenčných systémov obohatil úplne nový asistent odbočovania, varovanie pri vystupovaní, asistencia pri prejazde križovatkou a antikolízny asistent, ktorý pomáha pri prudkých vyhýbacích manévroch. Parkovanie zas uľahčuje parkovací asistent pre priečne aj pozdĺžne parkovanie, ktorý preberá riadenie, brzdenie aj akceleráciu.
Pozrite si niový Superb Liftback vo videu
Nový liftback je už v ponuke aj na Slovensku. Za základnú verziu 1,5 TSI (110 kW) s prevodovkou 7DSG zaplatíte 37 340 eur. Na vrcholovú verziu L&K s motorom 2,0 TSI a pohonom oboch náprav si však pripravte 52 340 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 912 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 849 |
Výška (mm) | 1 481 |
Rázvor náprav (mm) | 2 841 |
Objem batožin. priestoru (l) | 645 – 1 795 |
Objem nádrže (l) | 66 (+ 17 SCR) |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 559 – 1 856 |
Technické údaje
Verzia | 1,5 TSI | 2,0 TSI 4×4 | 2,0 TDI | 2,0 TDI 4×4 |
---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 498 | 1 984 | 1 968 | 1 968 |
Maximálny výkon (kW/ot.) | 110/5 000 | 195/5 000 | 110/3 000 | 142/3 500 |
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) | 25/1 500 | 400/1 650 | 360/1 600 | 400/1 750 |
Prevodovka | 7DSG | 7DSG | 7DSG | 7DSG |
0 – 100 km/h (s) | 9,2 | 5,6 | 9,2 | 7,5 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 225 | 250 | 225 | 238 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,2 – 5,8 | 7,5 – 8,0 | 4,9 – 5,3 | 5,7 – 6,1 |