
Keď v roku 2020 predstavil Fiat novú elektrickú päťstovku s názvom New 500 s cieľom nahradiť tú existujúcu, označili sme to za pokus o samovraždu. Následné predaje ukázali, že elektrický Fiat nemá vinou extrémnej ceny šancu zastúpiť svojho síce starého, ale stále populárneho súrodenca s benzínovým motorom. Ten sa vyrába od roku 2007 a jeho registrácie vždy prekonávali elektrickú päťstovku niekoľkonásobne. Za štyri roky predal Fiat v Európe približne 185 000 modelov 500e, teda asi 46 000 kusov za rok, ale sedemnásť rokov starý bestseller si vedel ročne nájsť aj viac ako 170 000 zákazníkov.

Navyše, predaje Fiatu 500e tento rok poklesli v rámci všeobecného poklesu predaja elektromobilov v Európe, takže automobilka bola nútená jeho výrobu obmedziť. Predstava o výlučne elektrickom nástupcovi legendy sa teda rozplýva priamo pred očami. Našťastie, niekto mal ešte počas vývoja New 500, teda ešte za čias koncernu FCA, rozum, a platformu navrhol tak, aby bola pre prípad neúspechu 500e kompatibilná so spaľovacími motormi. Teraz, keď starý Fiat 500 odchádza postupne do dôchodku, jeho výroba v Poľsku sa už zastavila, sa to nepochybne zíde.
Fiat totiž oficiálne oznámil, že New 500 sa na prelome rokov 2025 a 2026 dostane na trh v hybridnej verzii 500 Ibrida. Pod kapotu sa dostane 3-valec 1,0 FireFly v kombinácii so 48 V štartér-generátorom. Ten zabezpečí, že Fiat 500 Ibrida bude plniť pripravované emisné limity, čo už starý Fiat 500 napriek množstvu inovácii, nezvládal. Technické údaje ešte nie sú k dispozícii. Fiat predpokladá, že ročne sa pre hybridnú verziu rozhodne viac ako 100 000 zákazníkov. „Je veľa klientov, ktorí by chceli vlastniť elektrický Fiat 500e, ale nemôžu si to dovoliť. Teraz im dávame šancu, aby ho vlastnili,“ povedal šéf značky Fiat pre Európu Gaetano Thorel.

Je to logické, veď cena elektrickej päťstovky štartuje v súčasnosti na 28 990 eurách, kým Ibrida by mala začínať s cenovkou 18 000 eur. Áno, je to viac, ako stojí starý Fiat 500, ale zákazníci dostanú omnoho bohatšiu výbavu a podstatne modernejšie auto. Fiat je pyšný, že výrobu hybridu zabezpečí domáci závod Mirafiori v Turíne. Taliansko sa totiž snaží po vstupe Fiatu do koncernu Stellantis udržať produkciu domácich áut na vlastnej pôde. Vlani bolo až 70 % predaných Fiatov vyrobených v Taliansku. S Fiatom 500 Ibrida tento podiel ešte stúpne.

A mimochodom, stará dobrá päťstovka celkom nezahynie. Linky sa presunú z Poľska do novej továrne Fiatu v Tafraoui-Orano v Alžírsku, ktorá má kapacitu až 90 000 kusov ročne. Keďže by už nevyhovovala novým homologizačným pravidlám pre Európu, bude sa predávať len na Blízkom východe a v Afrike. Odtiaľ by sa ešte nejaký čas mohla dovážať do Európy, pretože na hybrid si počkáme takmer dva roky. Mimo Európy ju teda čaká dlhoročná kariéra. Potiahnuť môže pokojne aj ďalšiu dekádu.