Fio bankaFio banka

Fiat 500 Ibrida: Benzínová päťstovka nevymrie. Z elektromobilu bude hybrid

Elektrická samovražda Fiatu sa nekoná. Nová päťstovka, uvedená na trh v roku 2020, dostane predsa len benzínový motor. Vyrábať ju budú v Taliansku a odhadujú, že ročne sa pre tohto mestského trpaslíka rozhodne viac ako 100 000 zákazníkov.

12.06.2024 10:00
debata
Fiat 500 Ibrida dostane pod kapotu atmosférický... Foto: Fiat
Fiat 500e - výroba závod Mirafiori Fiat 500 Ibrida dostane pod kapotu atmosférický 3-valec so 48 V štartér-generátorom. Vďaka tomu by mal plniť aj emisnú normu Euro 7.

Keď v roku 2020 predstavil Fiat novú elektrickú päťstovku s názvom New 500 s cieľom nahradiť tú existujúcu, označili sme to za pokus o samovraždu. Následné predaje ukázali, že elektrický Fiat nemá vinou extrémnej ceny šancu zastúpiť svojho síce starého, ale stále populárneho súrodenca s benzínovým motorom. Ten sa vyrába od roku 2007 a jeho registrácie vždy prekonávali elektrickú päťstovku niekoľkonásobne. Za štyri roky predal Fiat v Európe približne 185 000 modelov 500e, teda asi 46 000 kusov za rok, ale sedemnásť rokov starý bestseller si vedel ročne nájsť aj viac ako 170 000 zákazníkov.

topolino Čítajte viac Talianska vláda vyhlásila vojnu Stellantisu. V prístave blokuje vyše 100 malých Fiatov

Navyše, predaje Fiatu 500e tento rok poklesli v rámci všeobecného poklesu predaja elektromobilov v Európe, takže automobilka bola nútená jeho výrobu obmedziť. Predstava o výlučne elektrickom nástupcovi legendy sa teda rozplýva priamo pred očami. Našťastie, niekto mal ešte počas vývoja New 500, teda ešte za čias koncernu FCA, rozum, a platformu navrhol tak, aby bola pre prípad neúspechu 500e kompatibilná so spaľovacími motormi. Teraz, keď starý Fiat 500 odchádza postupne do dôchodku, jeho výroba v Poľsku sa už zastavila, sa to nepochybne zíde.

Fiat 500e - výroba závod Mirafiori
Fiat 500e - výroba závod Mirafiori
+4Fiat 500e - výroba závod Mirafiori

Fiat totiž oficiálne oznámil, že New 500 sa na prelome rokov 2025 a 2026 dostane na trh v hybridnej verzii 500 Ibrida. Pod kapotu sa dostane 3-valec 1,0 FireFly v kombinácii so 48 V štartér-generátorom. Ten zabezpečí, že Fiat 500 Ibrida bude plniť pripravované emisné limity, čo už starý Fiat 500 napriek množstvu inovácii, nezvládal. Technické údaje ešte nie sú k dispozícii. Fiat predpokladá, že ročne sa pre hybridnú verziu rozhodne viac ako 100 000 zákazníkov. „Je veľa klientov, ktorí by chceli vlastniť elektrický Fiat 500e, ale nemôžu si to dovoliť. Teraz im dávame šancu, aby ho vlastnili,“ povedal šéf značky Fiat pre Európu Gaetano Thorel.

Na rozdiel od starej päťstovky, ktorá schádzala... Foto: Fiat
Fiat 500e - výroba závod Mirafiori Na rozdiel od starej päťstovky, ktorá schádzala z liniek v Poľsku, budú všetky nové Fiaty 500, vrátane hybridu vyrábať v talianskom závode Mirafiori.

Je to logické, veď cena elektrickej päťstovky štartuje v súčasnosti na 28 990 eurách, kým Ibrida by mala začínať s cenovkou 18 000 eur. Áno, je to viac, ako stojí starý Fiat 500, ale zákazníci dostanú omnoho bohatšiu výbavu a podstatne modernejšie auto. Fiat je pyšný, že výrobu hybridu zabezpečí domáci závod Mirafiori v Turíne. Taliansko sa totiž snaží po vstupe Fiatu do koncernu Stellantis udržať produkciu domácich áut na vlastnej pôde. Vlani bolo až 70 % predaných Fiatov vyrobených v Taliansku. S Fiatom 500 Ibrida tento podiel ešte stúpne.

Čln FIAT 500 Čítajte viac Car 500 Off-Shore: Fiat 500 vo verzii ‘motorový čln‘ ide do predaja. Lacný nie je

A mimochodom, stará dobrá päťstovka celkom nezahynie. Linky sa presunú z Poľska do novej továrne Fiatu v Tafraoui-Orano v Alžírsku, ktorá má kapacitu až 90 000 kusov ročne. Keďže by už nevyhovovala novým homologizačným pravidlám pre Európu, bude sa predávať len na Blízkom východe a v Afrike. Odtiaľ by sa ešte nejaký čas mohla dovážať do Európy, pretože na hybrid si počkáme takmer dva roky. Mimo Európy ju teda čaká dlhoročná kariéra. Potiahnuť môže pokojne aj ďalšiu dekádu.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Fiat 500 #Fiat #Fiat New 500
Články podľa značiek