Alpine A290: ‘Renault R5 Turbo‘ je späť. Výfuky už ale nedostane

Novinka z Dieppe nadväzuje na legendu sedemdesiatych rokov. Vyzerá úžasne. Alpine sľubuje, že jej elektrický hothatch zvláda nielen šprint v priamom smere, ale aj ostré zákruty.

18.06.2024 10:00
debata
Alpine A290 stojí na rovnakej elektrickej... Foto: Alpine
Alpine A290 - 2025 Alpine A290 stojí na rovnakej elektrickej platforme AmpR Small ako Renault 5 E-Tech. Má však širší rozchod, aerodynamický tuning a viac výkonu.

Už v roku 2021 nám šéf Renaultu Laca de Meo sľúbil comeback ikonického Renaultu 5. Ten sa stal realitou tento rok. No a čoskoro bude nasledovať ďalšia legenda. Z mŕtvych totiž vstane aj verzia R5 Turbo. Neponesie však logo Renaultu. Do parády si totiž elektrickú päťku zobrali experti z Dieppe a stvorili z nej Alpine A290 – skutočný elektrický hothatch. Vychádza z rovnomenného májového konceptu. A čo je dobrá správa, sériová novinka sa od neho až tak veľmi nelíši. Športový tuning priniesol Alipne A290 mnoho odkazov minulosti pre budúci elektrický vek. Má rozšírené blatníky a prahy a k tomu štyri predné reflektory s grafikou písmena X, evokujúce súťažné špeciály dávnej minulosti. Odkazom na niekdajšie nasávacie otvory R5 Turbo v zadných blatníkoch sú prelisy na dverách, ktoré Alpine označuje ako „alpské vlnovky“. Malý strešný spojler má zasa evokovať „kačací chvost“ (ducktail), teda zadné krídlo historickej predlohy.

Alpine A290 - 2025
Alpine A290 - 2025
+33Alpine A290 - 2025

Svalnatý dizajn je o to fascinujúcejší, o čo menší je formát A290. Elektrický hothatch má totiž na dĺžku len 3 990 mm a rázvor náprav 2 530 mm. Na šírku je tu ale vskutku veľkorysých 1 820 mm a mimoriadne dospelo pôsobia aj 19-palcové disky kolies s exkluzívnym dizajnom. Disky Iconic odkazujú na kolesá Alpine A310. Naproti tomu disky Snowflake pripomínajú pôvod názvu Alpine a sú dostupné v lesklej čiernej, polodiamantovej čiernej alebo diamantovej čiernej úprave. Na želanie je k dispozícii modré pozadie za logom Alpine. Vybrať si môžete dokonca farbu brzdových strmeňov – dostupná je modrá a červená. Modelový rad budú tvoriť celkom štyri verzie – GT, GTS, GT Premium a GT Performance. Alpine tak chce vyhovieť všetkým – od tých, ktorí očakávajú komfort a mestský štýl, až po tých, pre ktorých je prioritou okruhový charakter.

Devätnásťpalcové kolesá sú na aute s dĺžkou... Foto: Alpine
Alpine A290 - 2025 Devätnásťpalcové kolesá sú na aute s dĺžkou necelé štyri metre naozaj pôsobivé. Renault 5 E-tech má maximálne osemnástky.
Alpine A290_β Concept - 2023 Čítajte viac Alpine A290: Už vieme, čo bude ‘obúvať‘ francúzsky elektrický hothatch

Líšiť sa budú nielen dizajnom, ale najmä výkonom. Pre verzie GT a GT Premium je pripravený predný elektromotor s výkonom 132 kW a pre GTS a GT Performance elektromotor s výkonom zvýšeným na 161 kW. V oboch prípadoch majú elektromotory krútiaci moment 300 Nm. Ten dávkuje na kolesá elektronický systém Alpine Torque Technology, aby zabezpečil perfektnú trakciu v zákrutách a na rôznych druhoch povrchov. Výkonnejšia verzia šprintuje na stovku za 6,4 sekundy a zvládnuť by mala opakované zrýchlenia bez straty výkonu. To aj v situácii, keď je batéria z veľkej časti vybitá. S predbiehaním má zasa pomôcť tlačidlo na volante, ktoré zabezpečí extra výkon po dobu desiatich sekúnd. Po 15 sekundovom odpočinku je pohon opäť pripravený na ďalší 5-sekundovú „explóziu“.Nechýba dokonca Launch Control pre šprint z miesta.

Historickú ikonu pripomína A290 aj predĺženým... Foto: Alpine
Alpine A290 - 2025 Historickú ikonu pripomína A290 aj predĺženým strešným spojlerom či prelismi na zadných dverách, ktoré evokujú nasávacie otvory R5 Turbo.
Alpine A290_β Concept - 2023 Čítajte viac Alpine A290_β: Novodobé ‘R5 Turbo‘ je za rohom. Má dva motory a tri sedadlá!

Rekuperáciu možno nastaviť v štyroch úrovniach. Prvá úroveň má zodpovedať brzdeniu motorom v klasickom Alpine A110, ostatné zabezpečia väčšie spomalenie, čo príde vhod na okruhu alebo v serpentínach. Základom špičkových jazdných vlastností je ale špeciálne vyladený podvozok s nezávisle zavesenými zadnými kolesami, s rozchodom rozšíreným o 60 mm a relatívne nízka hmotnosť 1 479 kg. Alpine sľubuje brilantný kontakt predných kolies s asfaltom a hravý charakter zadnej nápravy. Pneumatiky navrhol Michelin špeciálne pre A290. S brzdením pomáha elektronická brzdová sústava brake-by-wire, ktorá dokáže namixovať za každých okolností správny pomer medzi rekuperatívnym a hydraulickým brzdením. Charakter jazdy možno zmeniť voľbou jazdných režimov Save, Normal, Sport a Personal, a to tlačidlom umiestneným priamo na volante.

Interiér má špecifický volant s menším stredom... Foto: Alpine
Alpine A290 - 2025 Interiér má špecifický volant s menším stredom a hliníkovými komponentmi. Hliník našiel miesto aj na pedáloch. Infotainment je mierne natočený k vodičovi.

Emócie z jazdy umocní umelý zvuk motora. Zvuk Alternative Sound ponúka ľahký, športový tón určený na každodenné použitie. Alpine Sound je zámerne veľmi športový, s jedinečným zvukovým vzorom navrhnutým tak, aby pomáhal pri štruktúrovaní fáz jazdy. Oba zvuky možno deaktivovať, pričom sú nezávislé od jazdných režimov. O bezpečnosť sa stará celkom 26 asistenčných systémov. Niektoré z nich sa dajú ľahko deaktivovať cez tlačidlo My safety Switch, aby nebránili športovej jazde. Tá je obmedzená aj kapacitou akumulátora, ktorý má skromných 52 kWh. I tak Alpine sľubuje dojazd 380 km. No, na okruhu to bude nanajvýš polovica. Palubná nabíjačka s výkonom 11 kW nabije Alpine A290 z 10 na 80 % za 3 hodiny a 20 minút. Pri použití jednosmerného nabíjania s výkonom 100 kW to trvá čosi vyše tridsiatich minút, alebo 15 minút na predĺženie dojazdu o 150 km.

Predný elektromotor má buď 132, alebo 161 kW,... Foto: Alpine
Alpine A290 - 2025 Predný elektromotor má buď 132, alebo 161 kW, to podľa zvolenej verzie. Tá silnejšia, GTS, šprintuje na stovku za 6,3 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 170 km/h. Alpine tvrdí, že toto auto je stavané najmä do zákrut.
Renault Clio - 2023 Čítajte viac Renault Clio: Vynovené Clio prináša viac Alpine štýlu, ale aj pohon LPG

Tuningu sa nevyhol ani interiér. Vládnu mu modré tóny a najmä špecifický športový volant s kruhovým stredom a hliníkovými tlačidlami. Špecifická je tiež grafika digitálneho prístrojového panelu a k vodičovi nakloneného infotainmentu. Stredová konzola má dokonca pripomínať Alpine A110. Ani sedadlá nemajú nič spoločné s bežným Renaultom 5 E-Tech. Majú výrazné anatomické bočné opierky. V GT a GT Premium sú čalúnené recyklovanou zrnitou látkou v kombinácii s kontrastným tmavomodrým prešívaním. V najvyšších verziách GT Performance a GTS sú sedadlá, palubná doska aj výplne dverí potiahnuté kožou Deep Blue a Eevee Grey Nappa. Na kožených opierkach hlavy je vygravírovaný nápis Alpine. Táto koža pochádza z Európy a spracováva sa trvalo udržateľným spôsobom.

Alpine Alpenglow - koncept 2022 Čítajte viac Alpine zvažuje výrobu vodíkového superšportu. Zamieri aj na cesty

Alpine uvedie elektrický hothatch A290 na trh začiatkom roku 2025. Základný model GT má začínať na cene 38 000 eur, čo je o 13 000 eur viac v porovnaní s očakávanou základnou cenou Renaultu 5. Konkurentmi pre A290 môže byť napríklad Mini Cooper ES, DS 3, nová Lancia Y či Cupra Urban Rebel – premianti medzi malými elektromobilmi. Po A 290 plánuje Alpine ďalších šesť nových modelov. Nasledovať má GT, kompaktné SUV; nové elektrické A110 kupé a kabriolet a A310, športové 2+2 miestne kupé, ako aj stredne veľké a veľké SUV založené na doposiaľ nezverejnenej architektúre. Očakáva sa, že posledné dva modely umožnia Alpine vstup na severoamerický trh, plánovaný v roku 2027 alebo 2028.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #elektromobily #Alpine #Alpine A290
Články podľa značiek