
Už v roku 2021 nám šéf Renaultu Laca de Meo sľúbil comeback ikonického Renaultu 5. Ten sa stal realitou tento rok. No a čoskoro bude nasledovať ďalšia legenda. Z mŕtvych totiž vstane aj verzia R5 Turbo. Neponesie však logo Renaultu. Do parády si totiž elektrickú päťku zobrali experti z Dieppe a stvorili z nej Alpine A290 – skutočný elektrický hothatch. Vychádza z rovnomenného májového konceptu. A čo je dobrá správa, sériová novinka sa od neho až tak veľmi nelíši. Športový tuning priniesol Alipne A290 mnoho odkazov minulosti pre budúci elektrický vek. Má rozšírené blatníky a prahy a k tomu štyri predné reflektory s grafikou písmena X, evokujúce súťažné špeciály dávnej minulosti. Odkazom na niekdajšie nasávacie otvory R5 Turbo v zadných blatníkoch sú prelisy na dverách, ktoré Alpine označuje ako „alpské vlnovky“. Malý strešný spojler má zasa evokovať „kačací chvost“ (ducktail), teda zadné krídlo historickej predlohy.
Svalnatý dizajn je o to fascinujúcejší, o čo menší je formát A290. Elektrický hothatch má totiž na dĺžku len 3 990 mm a rázvor náprav 2 530 mm. Na šírku je tu ale vskutku veľkorysých 1 820 mm a mimoriadne dospelo pôsobia aj 19-palcové disky kolies s exkluzívnym dizajnom. Disky Iconic odkazujú na kolesá Alpine A310. Naproti tomu disky Snowflake pripomínajú pôvod názvu Alpine a sú dostupné v lesklej čiernej, polodiamantovej čiernej alebo diamantovej čiernej úprave. Na želanie je k dispozícii modré pozadie za logom Alpine. Vybrať si môžete dokonca farbu brzdových strmeňov – dostupná je modrá a červená. Modelový rad budú tvoriť celkom štyri verzie – GT, GTS, GT Premium a GT Performance. Alpine tak chce vyhovieť všetkým – od tých, ktorí očakávajú komfort a mestský štýl, až po tých, pre ktorých je prioritou okruhový charakter.


Líšiť sa budú nielen dizajnom, ale najmä výkonom. Pre verzie GT a GT Premium je pripravený predný elektromotor s výkonom 132 kW a pre GTS a GT Performance elektromotor s výkonom zvýšeným na 161 kW. V oboch prípadoch majú elektromotory krútiaci moment 300 Nm. Ten dávkuje na kolesá elektronický systém Alpine Torque Technology, aby zabezpečil perfektnú trakciu v zákrutách a na rôznych druhoch povrchov. Výkonnejšia verzia šprintuje na stovku za 6,4 sekundy a zvládnuť by mala opakované zrýchlenia bez straty výkonu. To aj v situácii, keď je batéria z veľkej časti vybitá. S predbiehaním má zasa pomôcť tlačidlo na volante, ktoré zabezpečí extra výkon po dobu desiatich sekúnd. Po 15 sekundovom odpočinku je pohon opäť pripravený na ďalší 5-sekundovú „explóziu“.Nechýba dokonca Launch Control pre šprint z miesta.


Rekuperáciu možno nastaviť v štyroch úrovniach. Prvá úroveň má zodpovedať brzdeniu motorom v klasickom Alpine A110, ostatné zabezpečia väčšie spomalenie, čo príde vhod na okruhu alebo v serpentínach. Základom špičkových jazdných vlastností je ale špeciálne vyladený podvozok s nezávisle zavesenými zadnými kolesami, s rozchodom rozšíreným o 60 mm a relatívne nízka hmotnosť 1 479 kg. Alpine sľubuje brilantný kontakt predných kolies s asfaltom a hravý charakter zadnej nápravy. Pneumatiky navrhol Michelin špeciálne pre A290. S brzdením pomáha elektronická brzdová sústava brake-by-wire, ktorá dokáže namixovať za každých okolností správny pomer medzi rekuperatívnym a hydraulickým brzdením. Charakter jazdy možno zmeniť voľbou jazdných režimov Save, Normal, Sport a Personal, a to tlačidlom umiestneným priamo na volante.

Emócie z jazdy umocní umelý zvuk motora. Zvuk Alternative Sound ponúka ľahký, športový tón určený na každodenné použitie. Alpine Sound je zámerne veľmi športový, s jedinečným zvukovým vzorom navrhnutým tak, aby pomáhal pri štruktúrovaní fáz jazdy. Oba zvuky možno deaktivovať, pričom sú nezávislé od jazdných režimov. O bezpečnosť sa stará celkom 26 asistenčných systémov. Niektoré z nich sa dajú ľahko deaktivovať cez tlačidlo My safety Switch, aby nebránili športovej jazde. Tá je obmedzená aj kapacitou akumulátora, ktorý má skromných 52 kWh. I tak Alpine sľubuje dojazd 380 km. No, na okruhu to bude nanajvýš polovica. Palubná nabíjačka s výkonom 11 kW nabije Alpine A290 z 10 na 80 % za 3 hodiny a 20 minút. Pri použití jednosmerného nabíjania s výkonom 100 kW to trvá čosi vyše tridsiatich minút, alebo 15 minút na predĺženie dojazdu o 150 km.


Tuningu sa nevyhol ani interiér. Vládnu mu modré tóny a najmä špecifický športový volant s kruhovým stredom a hliníkovými tlačidlami. Špecifická je tiež grafika digitálneho prístrojového panelu a k vodičovi nakloneného infotainmentu. Stredová konzola má dokonca pripomínať Alpine A110. Ani sedadlá nemajú nič spoločné s bežným Renaultom 5 E-Tech. Majú výrazné anatomické bočné opierky. V GT a GT Premium sú čalúnené recyklovanou zrnitou látkou v kombinácii s kontrastným tmavomodrým prešívaním. V najvyšších verziách GT Performance a GTS sú sedadlá, palubná doska aj výplne dverí potiahnuté kožou Deep Blue a Eevee Grey Nappa. Na kožených opierkach hlavy je vygravírovaný nápis Alpine. Táto koža pochádza z Európy a spracováva sa trvalo udržateľným spôsobom.

Alpine uvedie elektrický hothatch A290 na trh začiatkom roku 2025. Základný model GT má začínať na cene 38 000 eur, čo je o 13 000 eur viac v porovnaní s očakávanou základnou cenou Renaultu 5. Konkurentmi pre A290 môže byť napríklad Mini Cooper ES, DS 3, nová Lancia Y či Cupra Urban Rebel – premianti medzi malými elektromobilmi. Po A 290 plánuje Alpine ďalších šesť nových modelov. Nasledovať má GT, kompaktné SUV; nové elektrické A110 kupé a kabriolet a A310, športové 2+2 miestne kupé, ako aj stredne veľké a veľké SUV založené na doposiaľ nezverejnenej architektúre. Očakáva sa, že posledné dva modely umožnia Alpine vstup na severoamerický trh, plánovaný v roku 2027 alebo 2028.