Renault Rafale E-Tech 4x4: 3-valcový plug-in prezradza viac. Má spotrebu len 0,7 litra

Nová nabíjateľná verzia Rafale urobila veľký krok vpred. Má výkon 300 koní a vďaka solídnej batérií zvládne v elektrickom režime 100 km. Škoda, že nepodporuje rýchle nabíjanie.

19.06.2024 10:00
debata (1)
Spolu s plug-in hybridným Rafale prichádza aj... Foto: Renault
Renault Rafale E-Tech PHEV 4x4 - 2024 Spolu s plug-in hybridným Rafale prichádza aj nová verzia Atelier Alpine v typickej modrej farbe a monumentálnymi 21-palcovými diskami kolies.

Renault nám už svoju vlajkovú loď Rafale predstavil približne pred rokom. Na trh dorazila najprv verzia 1,2 E-Tech Hybrid s výkonom 147 kW. Renault však netajil, že chystá aj čosi silnejšie. A teraz prezradil podrobnosti. Atraktívne SUV-kupé s názvom inšpirovaným leteckou históriou, sa totiž predstavuje ako plug-in hybrid. Je to vôbec prvý nabíjateľný hybrid Renaultu postavený na platforme CMF-CD. Technický základ je ale veľmi podobný slabšiemu Hybridu. To znamená, že ani Rafale nemôže počítať s viac ako troma valcami. Lenže na pomoc mu prichádzajú až tri elektromotory.

Renault Rafale - 2023 Čítajte viac Renault Rafale: Toto má byť návrat do ‘vyššej spoločnosti‘

Srdcom plug-in hybridnej sústavy je preplňovaný 3-valec 1,2 TCe pracujúci v úspornom Millerovom cykle s turbodúchadlom s premenlivou geometriou lopatiek a nízkotlakou recirkuláciou výfukových plynov. V porovnaní s hybridom má však výkon zvýšený z 96 na 110 kW a krútiaci moment z 205 na 230 Nm. To je ale len začiatok, pretože nabíjateľný Rafale disponuje ešte troma elektromotormi. Predným s výkonom 50 kW a krútiacim momentom 205 Nm, ku ktorému sa pridáva ešte silnejší zadný elektromotor. Má 100 kW a krútiaci moment 195 Nm.

Od hybridu sa plug-in hybrid navonok veľmi... Foto: Renault
Renault Rafale E-Tech PHEV 4x4 - 2024 Od hybridu sa plug-in hybrid navonok veľmi nelíši. Upozorňujú na to plakety a najmä veko nabíjacieho konektora na pravom zadnom blatníku.

Tretí elektromotor s výkonom 25 kW a krútiacim momentom 50 Nm je súčasťou multimódovej 6-stupňovej prevodovky a slúži nielen ako výkonný štartér generátor ale aj na vyrovnávanie otáčok, čím sa systém zaobíde bez klasickej spojky. Prevodovka využíva dva prevodové stupne pre elektromotor a štyri pre spaľovací agregát. Celé je to spolu naladené na 300 koní, teda až 220 kW. Za takýchto okolností šprintuje Rafale na stovku za 6,4 sekundy, čo je zlepšenie o 2,5 sekundy. Zaujímavé sú aj údaje o pružnosti. Napríklad zrýchlenie z 80 na 120 km/h trvá len štyri sekundy, oproti 5,6 s v prípade Hybridu.

Renault Rafale E-Tech PHEV 4x4 - 2024
Renault Rafale E-Tech PHEV 4x4 - 2024
+13Renault Rafale E-Tech PHEV 4x4 - 2024

Zároveň sa môže plug-in hybrid pochváliť pohonom oboch náprav a pritom sa nevzdal ani riadenia zadných kolies 4Control, ktoré znižuje polomer otáčania a zvyšuje stabilitu na diaľniciach. Dobrou správou je, že li-ion batéria má kapacitu až 22 kWh, hoci Renault neuvádza či ide o hrubú alebo tú využiteľnú. V každom prípade má plug-in hybridné Rafale s takouto zásobou energie zvládnuť v elektrickom režime až 100 km, čo je bohatá porcia na každodenné použitie, napríklad pri dochádzaní do práce. Škoda, že Rafale nepodporuje na rozdiel od nových plug-in hybridov koncernu VW nabíjanie jednosmerným prúdom.

Plug-in hybridná sústava spája 3-valec 1,2 TCe... Foto: Renault
Renault Rafale E-Tech PHEV 4x4 - 2024 Plug-in hybridná sústava spája 3-valec 1,2 TCe až s troma elektromotormi. Jeden je na prednej, druhý na zadnej náprave a tretí slúži ako výkonný štartér-generátor. Celá sústava ponúka 220 kW.

Aj jeho palubná nabíjačka s výkonom 7,4 kW patrí k priemerným, takže nabíjanie z 0 na 80 % si vyžaduje dve hodiny a 10 minút. Na 100 % je to ešte o 45 minút viac. Takže využívanie elektrického pohonu na dlhších cestách neprichádza do úvahy. Renault nespomína ani to, či dopraje majiteľom za príplatok silnejšiu palubnú nabíjačku, napríklad s výkonom 11 alebo 22 kW. Spolu s 300-koňovým Rafale má premiéru aj nová verzia Atelier Alpine, o ktorej tuninig sa postarali priamo špecialisti z Dieppe. Podvozok disponuje napríklad špecifickými 21-palcovými diskami a k tomu novými tlmičmi, pružinami či stabilizátormi.

Palubný infotainment ponúka všetky relevantné... Foto: Renault
Renault Rafale - 2023 Palubný infotainment ponúka všetky relevantné informácie o energetických tokoch, pohone či spotrebe paliva a elektrickej energie.

Asi najväčšou vychytávkou sú adaptívne tlmiče, ktoré upravujú svoj účinok na základe údajov prediktívnej kamery skenujúcej povrch vozovky. Zmenám neušli ani brzdy. Okrem jazdných režimov Eco, Comfort, Sport a Perso má Rafale PHEV aj ďalšie módy pre podvozok (Comfort, Dynamic, Sport), ktoré menia úroveň tlmenia a natáčania zadných kolies. Samozrejme, sú tu aj režimy pre čisto elektrickú jazdu, hybridný pohon aj mód E-save, ktorý umožňuje vodičom ponechať v batérií zásobu energie na čas, keď ju bude chcieť využiť, napríklad pri vjazde do nízkoemisnej mestskej zóny, alebo si dobiť batériu na 25 % kapacity pomocou spaľovacieho motora.

Renault Twingo 2026 - skice 2023 Čítajte viac Renault našiel partnera. Elektrické Twingo bude napoly čínske

Pohon oboch náprav môže posielať hnací moment od 100 % výkonu na predných kolesách až po 100 % na zadných. Za normálnych okolností riadi pomer elektronika nezávisle na vodičovi, pričom berie do úvahy jazdný režim. Do rýchlosti 70 km/h uprednostňuje Rafale prednú nápravu a nad touto rýchlosťou zas tú zadnú. Renault sľubuje, že na prvých 100 km jazdy je priemerná spotreba plug-in hybridného Rafale len 0,7 litra benzínu a s vybitou batériou, teda v hybridnom režime, 5,7. Rafale má prísť na slovenský trh v priebehu leta. Zatiaľ sa to týka len hybridu. Jeho cena štartuje na 39 900 eurách. Tá nabíjateľná s pohonom oboch náprav bude nepochybne drahšia.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Renault #plug-in hybrid #Renault Rafale #renault Rafale E-Tech
Články podľa značiek