Renault nám už svoju vlajkovú loď Rafale predstavil približne pred rokom. Na trh dorazila najprv verzia 1,2 E-Tech Hybrid s výkonom 147 kW. Renault však netajil, že chystá aj čosi silnejšie. A teraz prezradil podrobnosti. Atraktívne SUV-kupé s názvom inšpirovaným leteckou históriou, sa totiž predstavuje ako plug-in hybrid. Je to vôbec prvý nabíjateľný hybrid Renaultu postavený na platforme CMF-CD. Technický základ je ale veľmi podobný slabšiemu Hybridu. To znamená, že ani Rafale nemôže počítať s viac ako troma valcami. Lenže na pomoc mu prichádzajú až tri elektromotory.
Čítajte viac Renault Rafale: Toto má byť návrat do ‘vyššej spoločnosti‘Srdcom plug-in hybridnej sústavy je preplňovaný 3-valec 1,2 TCe pracujúci v úspornom Millerovom cykle s turbodúchadlom s premenlivou geometriou lopatiek a nízkotlakou recirkuláciou výfukových plynov. V porovnaní s hybridom má však výkon zvýšený z 96 na 110 kW a krútiaci moment z 205 na 230 Nm. To je ale len začiatok, pretože nabíjateľný Rafale disponuje ešte troma elektromotormi. Predným s výkonom 50 kW a krútiacim momentom 205 Nm, ku ktorému sa pridáva ešte silnejší zadný elektromotor. Má 100 kW a krútiaci moment 195 Nm.
Tretí elektromotor s výkonom 25 kW a krútiacim momentom 50 Nm je súčasťou multimódovej 6-stupňovej prevodovky a slúži nielen ako výkonný štartér generátor ale aj na vyrovnávanie otáčok, čím sa systém zaobíde bez klasickej spojky. Prevodovka využíva dva prevodové stupne pre elektromotor a štyri pre spaľovací agregát. Celé je to spolu naladené na 300 koní, teda až 220 kW. Za takýchto okolností šprintuje Rafale na stovku za 6,4 sekundy, čo je zlepšenie o 2,5 sekundy. Zaujímavé sú aj údaje o pružnosti. Napríklad zrýchlenie z 80 na 120 km/h trvá len štyri sekundy, oproti 5,6 s v prípade Hybridu.
Zároveň sa môže plug-in hybrid pochváliť pohonom oboch náprav a pritom sa nevzdal ani riadenia zadných kolies 4Control, ktoré znižuje polomer otáčania a zvyšuje stabilitu na diaľniciach. Dobrou správou je, že li-ion batéria má kapacitu až 22 kWh, hoci Renault neuvádza či ide o hrubú alebo tú využiteľnú. V každom prípade má plug-in hybridné Rafale s takouto zásobou energie zvládnuť v elektrickom režime až 100 km, čo je bohatá porcia na každodenné použitie, napríklad pri dochádzaní do práce. Škoda, že Rafale nepodporuje na rozdiel od nových plug-in hybridov koncernu VW nabíjanie jednosmerným prúdom.
Aj jeho palubná nabíjačka s výkonom 7,4 kW patrí k priemerným, takže nabíjanie z 0 na 80 % si vyžaduje dve hodiny a 10 minút. Na 100 % je to ešte o 45 minút viac. Takže využívanie elektrického pohonu na dlhších cestách neprichádza do úvahy. Renault nespomína ani to, či dopraje majiteľom za príplatok silnejšiu palubnú nabíjačku, napríklad s výkonom 11 alebo 22 kW. Spolu s 300-koňovým Rafale má premiéru aj nová verzia Atelier Alpine, o ktorej tuninig sa postarali priamo špecialisti z Dieppe. Podvozok disponuje napríklad špecifickými 21-palcovými diskami a k tomu novými tlmičmi, pružinami či stabilizátormi.
Asi najväčšou vychytávkou sú adaptívne tlmiče, ktoré upravujú svoj účinok na základe údajov prediktívnej kamery skenujúcej povrch vozovky. Zmenám neušli ani brzdy. Okrem jazdných režimov Eco, Comfort, Sport a Perso má Rafale PHEV aj ďalšie módy pre podvozok (Comfort, Dynamic, Sport), ktoré menia úroveň tlmenia a natáčania zadných kolies. Samozrejme, sú tu aj režimy pre čisto elektrickú jazdu, hybridný pohon aj mód E-save, ktorý umožňuje vodičom ponechať v batérií zásobu energie na čas, keď ju bude chcieť využiť, napríklad pri vjazde do nízkoemisnej mestskej zóny, alebo si dobiť batériu na 25 % kapacity pomocou spaľovacieho motora.
Čítajte viac Renault našiel partnera. Elektrické Twingo bude napoly čínskePohon oboch náprav môže posielať hnací moment od 100 % výkonu na predných kolesách až po 100 % na zadných. Za normálnych okolností riadi pomer elektronika nezávisle na vodičovi, pričom berie do úvahy jazdný režim. Do rýchlosti 70 km/h uprednostňuje Rafale prednú nápravu a nad touto rýchlosťou zas tú zadnú. Renault sľubuje, že na prvých 100 km jazdy je priemerná spotreba plug-in hybridného Rafale len 0,7 litra benzínu a s vybitou batériou, teda v hybridnom režime, 5,7. Rafale má prísť na slovenský trh v priebehu leta. Zatiaľ sa to týka len hybridu. Jeho cena štartuje na 39 900 eurách. Tá nabíjateľná s pohonom oboch náprav bude nepochybne drahšia.