Audi predstavilo e-tron GT v roku 2020 ako o čosi lacnejšiu „verziu“ Porsche Taycan. Obe autá totiž používajú identickú elektrickú platformu. Každá z automobiliek koncernu VW si však vyhradila právo na autentický dizajn a naladenie techniky. Samozrejme, Porsche nad e-tronom GT dominovalo. Lenže táto nadvláda končí spolu s faceliftom. Na výber budú verzie Audi S e-tron GT a RS e-tron GT, ktoré sa snažia osloviť odlišných zákazníkov. S e-tron GT má teraz homogénnejší tvar prednej časti s maskou zasadenou do čiernej vložky. Nové sú aj vzduchové clony v blatníkoch. Vzadu sa objavuje vynovený difúzor s vertikálnymi lamelami.
Čítajte viac Audi predstavuje nové elektromotory. Sú menšie, silnejšie aj úspornejšieVerzia RS je výrazne športovejšia. Predná časť má radikálnejší vzhľad s voštinovou maskou a zväčšenými otvormi pre prívod vzduchu k brzdám. Zadná časť je inšpirovaná okruhovými špeciálmi. Dramaticky tvarovaný difúzor dostal vertikálne červené svetlo umiestnené centrálne medzi vzduchovými kanálmi. Stále však nie sme na konci, pretože vrcholom je až verzia RS e-tron GT performance, ktorá sa od zvyšných líši matnou karbónovou strechou a karbónovými prvkami v nárazníkoch, dverách, difúzore či na vonkajších spätných zrkadlách. Audi zdôrazňuje, že RS e-tron GT performance je prvým elektromobilom divízie RS Performance.
Všetky modernizované e-trony GT prichádzajú zároveň s novou firemnou identitou. To znamená novú dvojrozmernú interpretáciu loga. Prichádza aj niekoľko nových farieb karosérie. Tak napríklad odtieň Nimbus Grey je k dispozícii ako exkluzívna úprava pre RS e-tron GT, zatiaľ čo farba Bedford Green je v ponuke len pre RS e-tron GT performance. Príplatkový paket Black Optics prináša čierne plakety či čierne zrkadlá a difúzor. Audi prepracovalo aj ponuku kolies. Pre modely S e-tron GT a RS sú k dispozícii nové 20-palcové disky. Pre RS pribudli dva nové dizajny so šiestimi dvojitými lúčmi. Kované a frézované 21-palcové kolesá evokujú dizajn ikonickej štúdie Avus z roku 1991.
To najpodstatnejšie však súvisí s pohonom. Predný synchrónny elektromotor s permanentným magnetom má 176 kW v oboch verziách. Novinkou je výkonová elektronika s pulzným meničom, ktorý umožňuje vyššie vybíjacie prúdy. Úplne nový je však zadný elektromotor, tiež synchrónny s permanentným magnetom. Má dĺžku len 192 mm a priemer 230 mm. Dosahuje výkon minimálne 415 kW. Rozdiel je v tom, že každý z elektromotorov má podľa verzie možnosť využiť svoju dimenzovanú rezervu. Audi S e-tron GT tak dosahuje systémový výkon 500 kW, RS 630 kW a RS performance dokonca 680 kW, čo je neuveriteľných 935 koní.
Zrýchlenie je fascinujúce. Už „najslabšia“ verzia šprintuje na stovku za 3,4 sekundy, pričom RS e-tron performance vie túto disciplínu „zosekať“ o celú sekundu. Ťažko predstaviteľné. Už menej poteší fajnšmekrov športových áut maximálna rýchlosť obmedzená na 250 km/h. Tejto výkonovej explózii prispôsobilo Audi aj brzdovú sústavu s kotúčmi potiahnutými vrstvou karbidu volfrámu. Ešte účinnejšie sú príplatkové keramické brzdy s 10-piestikovými strmeňmi. Zásadnou zmenou je aj batéria. Má hrubú kapacitu 105 a využiteľnú až 97 kWh. Pritom je o 9 kg ľahšia ako jej predchodkyňa s kapacitou 84 kilowatthodín. I tak váži 635 kg.
Novinka sa bude tiež rýchlejšie nabíjať. Nabíjací výkon zvýšilo Audi o 50 kW na finálnych 320. V praxi to znamená, že 800 V batéria by sa mala nabiť z 10 na 80 % za 18 minút. Okrem toho je tiež e-tron GT schopný obnoviť rekuperáciou pri brzdení viac energie. Rekuperačný výkon totiž narástol z 290 na 400 kW. Úroveň možno meniť priamo z volantu v niekoľkých stupňoch alebo zvoliť inteligentný mód. Audi tiež tvrdí, že 10 minút nabíjania stačí predĺžiť dojazd o 280 km. Ten celkový má byť podľa normy WLTP až 609 km. Novinkou na podvozku je dvojkomorové vzduchové odpruženie s dvojventilovou technológiou.
Čítajte viac Porsche Taycan Turbo GT: Toto je hardcore pre silné žalúdkyZa príplatok je možné objednať aktívne odpruženie, ktoré bráni nakláňaniu karosérie, či už pri prudkom brzdení, akcelerácii alebo v zákrutách. V kabíne nájdeme nové sedadlá, za príplatok masážne, aj nový volant so splošteným vencom. Atmosféru dotvárajú prírodné drevené intarzie a obklady. Pre RS e-tron GT je zas pripraveného viac dekoračného karbónu. K dispozícii je tiež panoramatická strecha s automatickým zatmavením. Vynovený virtuálny kokpit zas ponúka viacej informácií, napríklad aj o teplote batérie a zobrazuje maximálny nabíjací výkon dostupný v reálnom čase. Verzia RS e-tron GT performance môže mať bielu grafiku rýchlomeru a ukazovateľa výkonu.
Audi si cení verziu S e-tron GT na 126 000 a RS na najmenej 147 500 eur.