Citroën C3 Aircross: Trnavská pýcha prezradila všetko. Aj cenu

Po siedmich rokoch prichádza na svet druhá generácia kompaktného SUV Citroën C3 Aircross. A s tou predošlou nemá nič spoločné. Novinka podstatne narástla a odvezie až sedem cestujúcich. Navyše sa chystá čisto elektrická verzia. Pre Slovensko je dobrou správou, že výrobu zabezpečí trnavský závod Stellantisu.

21.06.2024 10:00
debata (7)
Citroën C3 Aircross má v porovnaní so svojím... Foto: Citroën
Citroën C3 Aircross - 2024 Citroën C3 Aircross má v porovnaní so svojím predchodcom oveľa „off-roadovejší“ dizajn. Ale hravosť vďaka kontrastnej streche či farebným prvkom v nárazníkoch nestratil.

Koncern Stellantis odštartoval modelovú ofenzívu v triede subkompaktných áut. Máme tu nový Opel Frontera, Citroën C3, Fiat Grande Panda a teraz sa k nim pridáva aj praktický Citroën C3 Aircross. Všetky modely spája nová platforma STLA Smart, ktorá bola vyvíjaná jednak pre rozsiahlu elektrifikáciu, a najmä redukciu nákladov. Napokon jej prednosti sa už ukázali na Citroëne ë-C3, ktorý štartuje na cene 23 600 eur, čo je vo svete elektromobilov nevídané. Spaľovacie verzie budú pritom ešte výrazne lacnejšie. Bezkonkurenčnú cenovú dostupnosť sľubuje Citroën aj v prípade nového C3 Aircross. No jeho najväčším tromfom budú nepochybne tri rady sedadiel pre siedmich cestujúcich. To je v kategórii SUV triedy B úplná rarita.

Nový Citroën C3 a ë-C3 (2024) Čítajte viac Prvá jazda: nový Citroën C3. Má slovenský pôvod, tri motory a dobrú cenu

Je zrejmé, že táto koncepcia si vyžiadala podstatne väčší formát. Medzigeneračne preto do dĺžky pribudlo 140 mm. V porovnaní s krátkym Citroënom C3 je Aircross dlhší až o 380 mm. Výška 1 660 mm je prísľubom priestranného interiéru. Napriek tomu je celkovou dĺžkou 4 390 C3 Aircross stále mimoriadne kompaktným, a teda aj obratným autom. Dizajn sa inšpiruje prvkami invenčného konceptu Citroën Oli. Po C3 a modernizovanom Berlingu je tretím modelom značky s novým logom. Medzigeneračne však vymenil oblé línie za oveľa hranatejší a svalnatejší dizajn, ktorý zvýrazňuje jeho príslušnosť k triede SUV. Má kolmú masku, vysoko situovanú kapotu, rovnú strechu aj robustný nárazník. Zboku upútajú pozornosť kolesá s priemerom až 690 mm, masívny zadný stĺpik či svalnaté blatníky. No a čo sa týka svetlej výšky viac ako 200 mm, len ťažko by sme mu v tejto triede našli súpera.

Do dĺžky narástla nová generácia C3 Aircross až... Foto: Citroën
Citroën C3 Aircross - 2024 Do dĺžky narástla nová generácia C3 Aircross až o 140 mm. To preto, že v kabíne počíta s troma radmi sedadiel. Svetlá výška je viac ako 200 mm.

Napriek tomu nepôsobí C3 Aircross agresívne. Zachoval si totiž hravosť, ktorú podporuje kontrastne lakovaná strecha v čiernej alebo bielej farbe a široké možnosti individualizácie pomocou farebných akcentov v nárazníkoch či v stĺpikoch. Tento robustný „obal“ ukrýva priestrannú kabínu. Citroën sľubuje nielen dostatok miesta pre zadných cestujúcich, ale v 5-miestnej verzii veľkorysý kufor s objemom 460 litrov. Sedemmiestna verzia zas vyniká variabilitou. Tretí rad tvorí nedelený „sedák“ a dve sklopné operadlá v pomere 50 : 50. Takto je možné vytvoriť prakticky vodorovnú ložnú plochu kufra s objemom 330 litrov alebo zvýšiť počet miest. Druhý rad sedadiel má operadlá delené v pomere 40 : 60. Je zaujímavé, že pri 5-miestnej verzii je druhý rad umiestnený o 65 mm viac vzad, čo vytvára veľkú rezervu na nohy. Citroën tvrdí, že je až o 80 mm väčšia, ako je priemer triedy. A o 25 mm má byť väčšia aj šírka kabíny vo výške lakťov.

C3 Aircross je postavený na platforme STLA... Foto: Citroën
Citroën C3 Aircross - 2024 C3 Aircross je postavený na platforme STLA Smart Car, ktorá bola vyvíjaná s ohľadom na čo najnižšie náklady. Preto dokáže zaujať atraktívnou cenou.

Ak sú v 5-miestnej verzii sklopené operadlá, celkový využiteľný objem narastie na 1 600 litrov. Naopak, pri preprave siedmich cestujúcich sa kufor scvrkne na symbolických 40 litrov. Zato majú aj zadní cestujúci k dispozícii lakťové opierky, držiaky nápojov, USB-porty a výduchy klimatizácie. Samozrejme, viac komfortu si užijú cestujúci na prvom a druhom rade sedadiel. Aj C3 Aircross je totiž vybavený prvkami Citroën Advanced Comfort. Zahŕňajú progresívne hydraulické dorazy tlmičov, z ktorých jeden sa stará o kompresiu a druhý o odskok. Citroën hovorí doslova o lietajúcom koberci, pretože takáto architektúra umožňuje vysokú mieru absorpcie nerovností. Druhou súčasťou sú špeciálne sedadlá s dodatočnou 10 až 15 mm hrubou vrstvou peny a so zlepšeným bočným vedením. Inak je interiér zariadený jednoducho a funkčne.

Interiér je jednoduchý, ale funkčný. Palubná... Foto: Citroën
Citroën C3 Aircross - 2024 Interiér je jednoduchý, ale funkčný. Palubná doska nesie úzky vysoko umiestnený prístrojový panel a k tomu 10,25-palcovú obrazovku infotainmentu.

Horizontálna palubná doska je rozdelená do dvoch úrovní. Spodná, čalúnená textíliou, nesie ovládače klimatizácie a prieduchy ventilácie, kým vrchná je technologická. Obsahuje úzky displej pod čelným oknom, ktorý je akýmsi pseudo head-up displejom, a tiež centrálny 10,25-palcový displej infotainmentu s grafikou widgetov, známou zo smartfónov. K dispozícii je navigácia, komunikácia, prístup k médiám či k aplikáciám. Samozrejmosťou je bezdrôtová konektivita cez Apple CarPlay a Android Auto. Nechýba ani 15 W nabíjačka a štyri USB-C porty. O bezpečnosť sa stará celý rad asistentov – od udržiavania v jazdnom prúde, adaptívneho tempomatu a čítačky dopravných značiek až po monitorovanie únavy vodiča, automatické prepínanie diaľkových svetiel a parkovaciu kameru. Komfort zvyšuje sériovo dodávaná klimatizácia.

Raritou C3 Aircrossu je tretí rad sedadiel... Foto: Citroën
Citroën C3 Aircross - 2024 Raritou C3 Aircrossu je tretí rad sedadiel sklopný do podlahy. Aj tu sľubuje automobilka primeraný komfort.

C3 Aircross ponúkne celkom tri pohony. Základom je čisto benzínová verzia s motorom 1,2 PureTech s výkonom 75 kW, kombinovaným výhradne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Oveľa zaujímavejší je nový mild-in hybrid. Kombinuje úplne nový preplňovaný 3-valec 1,2 PureTech (100 kW), pracujúci v Millerovom cykle, ktorý je vybavený odolnou rozvodovou reťazou a turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek, so 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou e-CDT6 s integrovaným štartérom-generátorom. Ten poskytuje dodatočných 21 kW. Je tiež zodpovedný za rekuperáciu elektrickej energie. Motor si preto vystačí bez klasického štartéra s remeňovým prevodom. Táto sústava má zabezpečiť, že až 50 % jázd v meste sa uskutoční s vypnutým spaľovacím motorom. Priemerná spotreba by mala byť 5,2 litra benzínu na 100 km.

Citroën C3 Aircross - 2024
Citroën C3 Aircross - 2024
+27Citroën C3 Aircross - 2024

No najviac pyšný je Citroën na elektrickú verziu ë-C3 Aircross. Elektrický pohon preberá z menšieho ë-C3. Nečakajte preto, aspoň zatiaľ, väčšiu kapacitu akumulátora. Predný elektromotor s výkonom 83 kW je napájaný z batérie LFP, ktorá uskladní maximálne 44 kWh energie. Napriek tomu sľubuje automobilka dojazd cez 300 km. Maximálna rýchlosť tejto verzie je obmedzená na 145 km/h. Nabíjanie striedavým prúdom má trvať pri použití 7-kilowattovej palubnej nabíjačky z 20 na 80 % približne štyri hodiny. S príplatkovou 11 kW nabíjačkou sa skráti na dve hodiny a 50 minút. Na rýchlonabíjacích staniciach podporuje ë-C3 Aircross výkon 100 kW, čo znamená 26 minút nabíjania.

Citroën C3 Aircross - India Čítajte viac Citroën: Porovnanie s Daciou nám už nevadí

Citroën prezradil aj ceny. Elektrická verzia sa začína na 27 400 eurách, za mild-hybrid zaplatíte 25 500 eur a za čisto benzínovú verziu 19 400 eur. To je výstraha aj pre Daciu Duster. Dobrou správou je, že Citroën plánuje na rok 2025 predsa len elektrický Aircross s dojazdom cez 400 km, čo znamená, že dostane väčší akumulátor, pravdepodobne s kapacitou 51 kWh, aký používa napríklad Citroën ë-C4. Pre Slovensko je však najzaujímavejšia informácia, že tak ako menší C3 a ë-C3 bude aj C3 Aircross schádzať z montážnych liniek závodu Stellantis v Trnave. A to vo všetkých verziách.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 7 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Trnava #Citroen #Citroën C3 Aircross
Články podľa značiek