BMW X3 prišlo na svet roku 2004, takže oslavuje dvadsiate výročie. A ako to urobiť lepšie, než prísť s novou generáciou. BMW si na nej dalo záležať. Napokon vlani išlo vôbec o najpredávanejšie BMW, ktoré porazilo aj ikonický modelový rad 3. Za dve dekády sa pre tri generácie X3 rozhodlo už vyše 3,5 milióna zákazníkov. To nové prichádza s väčším formátom, sebavedomejším dizajnom a úspornejšími pohonmi. Benzínové a naftové motory vrátane 6-valcových, ktorých sa konkurenčná trieda GLC zo Stuttgartu vzdala, doplní plug-in hybrid. Čisto elektrická verzia iX3 sa síce chystá, ale s bežným X3 nebude mať veľa spoločného. Elektrické SUV či skôr SAV, ako „esúvečkám“ v Mníchove hovoria, postavia na úplne novej platforme Neue Klasse.
Dizajn X3 je omnoho masívnejší ako v predchádzajúcej generácii. Má kolmejšiu a vyššiu masku a k tomu takmer horizontálnu kapotu. Ľadvinky dostali čiastočne vertikálne a čiastočne diagonálne lamely, podobne ako na novej generácii radu 1. Môžu byť osvetlené a obsahujú aj potrebné senzory a kamery pre asistenčné systémy. Všetky svetelné funkcie sú integrované do hlavných reflektorov s dvojitou grafikou písmena L. Všetky dielce karosérie teraz na seba nadväzujú harmonickejšie, čo má vytvárať monolitický dojem. Nenájdete tu ani plastové lemy blatníkov či prahov. Aj zapustené kľučky dverí a celková silueta sa podieľajú na nízkom koeficiente aerodynamického odporu vzduchu Cd 0,27. Zadné svetlá majú nezvyčajný tvar v podobe ležatého písmena T.
Všetky verzie, okrem najvýkonnejšej X3 M50, skrývajú výfuky pod nárazníkom. Nové X3 si polepšilo aj vo formáte. S dĺžkou 4 755 mm je o 34 mm dlhšie ako predchodca, pričom šírka narástla o 29 mm (1 920 mm) a strecha klesla k asfaltu o 25 mm. Kým rázvor s hodnotou 2 865 mm v Mníchove nemenili, rozchod kolies je o čosi širší. Zákazníci budú mať na výber osem metalických odtieňov laku vrátane novej sivej metalízy Dune Grey. Divízia individual pridá ďalších 15 špecifických odtieňov, v ktorých nebudú chýbať ani matné laky Frozen. Už základná verzia BMW X3 použije 18-palcové kolesá, no ponuka bude siahať až k 21-palcovým príplatkovým diskom. Paket M Sport pridá 19-palcové kolesá, osvetlené ľadvinky Iconic Glow, červené strmene bŕzd či aerodynamické prvky.
Ani v kabíne neostal kameň na kameni. X3 má spracovaním interiéru blízko k elektrickému iX. Najmä z pohľadu redukcie ovládacích prvkov. Horizontálna palubná doska nesie zakrivený displej, ktorý tvorí 12,3-palcový virtuálny kokpit a 14,9-palcový infotainment. Pod displejom sa nachádza interaktívna dotyková lišta Interaction Bar na ovládanie prieduchov ventilácie a výstražných svetiel. Nový je aj volant so sploštenou spodnou časťou venca a kolískový ovládač prevodovky. Ambientné osvetlenie nájdem na leme stredovej konzoly či na dverách. BMW sľubuje veľkorysý priestor vrátane toho batožinového. Pod zadným vekom je 570 litrov a po sklopení operadiel až 1 700. Len plug-in hybridná verzia X3 30e xDrive je o 100 litrov skromnejšia.
BMW X3 sa môže pochváliť bohatou štandardnou výbavou. V sérii sú elektricky nastaviteľné a vyhrievané sedadlá, trojzónová klimatizácia, bezkľúčový prístup a štartovanie, automatická prevodovka, elektricky ovládané piate dvere, sklopné spätné zrkadlá, cloudová navigácia BMW Maps, ale aj množstvo asistenčných systémov vrátane adaptívneho tempomatu, udržiavania v jazdnom prúde a parkovacieho asistenta. Komfort na palube zvyšujú štandardne dodávané akustické sklá. Príplatková panoramatická strecha má plochu viac ako jeden štvorcový meter. Za príplatok si môžete dopriať aj palubnú dosku vyrobenú z recyklovaného polyesteru. Rovnako ako čalúnenie Venganza či kožu Merino. Nuž časy sa menia. Na zozname príplatkov záujemcovia nájdu aj Live Cockpit Professional s head-up displejom a masážne sedadlá.
Na úvod sa X3 predstaví so štyrmi motormi. Všetky verzie majú 8-stupňovú automatickú prevodovku Steptronic a pohon oboch náprav xDrive. Základom sú 4-valcové verzie s motormi 2,0 TwinPower Turbo – benzínová 20 xDrive (153 kW) a naftová 20d xDrive (145 kW). V oboch prípadoch pomáha spaľovaciemu motoru 48 V mild-hybridný okruh. Štartér-generátor má pri benzínovej verzii výkon 13 a pri naftovej osem kilowattov. Vrcholom ponuky je 6-valcové BMW X3 M50 xDrive s výkonom 293 kW, ktoré šprintuje na stovku za 4,7 sekundy. Palivo sa snaží tiež šetriť mild-hybridným systémom s 13-kilowatttovým štartér-generátorom. Spolu so športovou dynamikou dostanú zákazníci aj športový M podvozok s 20-palcovými kolesami, účinnejšou brzdovou sústavou, športovým zadným diferenciálom a adaptívnym odpružením s elektronicky ovládanými tlmičmi.
No najviac pyšné je BMW na nový plug-in hybrid X3 30e xDrive. Vychádza síce zo 4-valcovej verzie X3 20, ale v prevodovke ukrýva elektromotor s výkonom až 135 kW. Systémový výkon je potom naladený na 220 kW a 450 Nm krútiaceho momentu, vďaka čomu zvláda disciplínu zrýchlenia na 100 km/h za 6,2 sekundy. Len maximálna rýchlosť je obmedzená na 215 km/h. Priemerná spotreba 1,1 litra benzínu na 100 km vychádza zo schopnosti prejsť v čisto elektrickom režime 80 až 90 km. Stará sa o to batéria s využiteľnou kapacitou 19,7 kWh. BMW síce neumožňuje rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom, ale pochvalu si zaslúži za štandardne dodávanú 11-kilowattovú palubnú nabíjačku. Na nabitie z 0 na 100 % tak potrebuje plug-in hybridné X3 relatívne krátke dve hodiny a 15 minút.
Novinku bude BMW vyrábať vo svojom americkom závode v Spartanburgu a tiež v juhoafrickom Rosslyne. K prvým zákazníkom sa v Európe dostane na jeseň.
Rozmery a objemy
Dĺžka (mm) | 4 775 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 920 |
Výška (mm) | 1 660 |
Rázvor náprav (mm) | 2 865 |
Objem batožinového priestoru | 570 – 1 700 (PHEV –100) |
Objem palivovej nádrže (l) | 60 (PHEV 50) |
Technické údaje
Verzia | X3 30e xDrive | X3 20 xDrive | X3 M50 xDrive | X3 20d xDrive |
---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 6/24 | 4/16 |
Objem motora (ccm) | 1 998 | 1 998 | 2 998 | 1 995 |
Výkon spaľ. motora (kW/ot.) | 140/4 400 | 140/4 400 | 280/5 200 | 145/4 000 |
Krútiaci moment spaľ. motora (Nm/ot.) | 310/1 500 | 310/1 500 | 540/1 900 | 400/1 500 |
Výkon elektromotora (kW) | 135 | 13 | 13 | 8 |
Krútiaci moment elektromotora (Nm) | 250 | 200 | 200 | 25 |
Systémový výkon (kW) | 220 | 153 | 293 | 145 |
Systémový krútiaci moment (Nm) | 450 | 330 | 580 | 400 |
Prevodovka | 8A | 8A | 8A | 8A |
Max. rýchlosť (km/h) | 215 | 215 | 250 | 215 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s) | 6,2 | 7,8 | 4,6 | 7,7 |
Kapacita batérie (kWh) | 19,7 | – | – | – |
Elektrický dojazd (km) | 81 – 90 | – | – | – |
Spotreba na 100 km (l) | 1,1 – 0,9 | 7,6 – 6,9 | 8,3 – 7,7 | 6,5 – 5,8 |
Spotreba elektriny na 100 km (kWh) | 24,0 – 22,3 | – | – | – |