Európa nutne potrebuje lacné elektromobily, inak ostane prechod na bezemisnú dopravu len snom. Súčasný pokles záujmu o elektrické autá totiž ukazuje, že tí, ktorí ich chceli a majú na ne, si ich už kúpili a pre ostatných sú jednoducho príliš drahé. Dnes však niet veľmi z čoho vyberať. Prvými lastovičkami segmentu lacných elektromobilov sú zatiaľ len Dacia Spring a Citroën ë-C3 s cenou hlboko pod 25 000 eur. V prípade Dacie dokonca pod 20 000 eur. Na ďalšie sa čaká. Napríklad VW ID.1 alebo Renault Twingo E-Tech sú naplánované na rok 2026. Do tohto priestoru však práve vtrhol Hyundai. Prichádza s ambicióznym mestským crossoverom Inster, ktorý by mohol zmeniť pravidlá hry.
Inster nie je pritom úplnou novinkou. Vychádza z 3,6 metra dlhého Casperu, ktorý sa predáva v Južnej Kórei s benzínovým 3-valcom. Prerod na Inster však nespočíval len v demontáži spaľovacieho motora a implantovaní elektrického pohonu. Inster má dlhšiu karosériu aj väčší rázvor náprav. Presné rozmery však zatiaľ Hyundai neprezradil. Napriek kompaktnosti bude „dospelým“ elektromobilom. To ho odlíši aj od miniatúrnej Dacie Spring. Najavo to dáva už robustným dizajnom so svalnatými blatníkmi, masívnymi stĺpikmi či výraznou ochranou spodných partií karosérie. Zaujímavým prvkom sú kamuflované kľučky zadných dverí. Kolesá môžu mať priemer od 15 až do 17 palcov.
Jemne futuristický vzhľad prepožičiava Insteru zaslepená čierna maska s kruhovým LED reflektormi a senzormi asistenčných systémov. Napriek tomu, že Inster nepatrí do rodiny elektromobilov Ioniq, dostal tiež pixelovú grafiku denných a smerových svetiel. Platí to aj o tých zadných, ktoré sú ukryté pod oknom piatych dverí, podobne ako na niekdajšom BMW i3. Na výber bude až osem druhov laku karosérie vrátane nových odtieňov Sienna Orange Metallic, Aero Silver Matte, Dusk Blue Matte, Buttercream Yellow Pearl a Abyss Black Pearl. Dizajn môže vylepšiť príplatková čierna strecha. Inster však prekvapí invenčným dizajnom aj v kabíne. Kým množstvo elektromobilov si musí vystačiť s jediným displejom, Inster má plnohodnotný virtuálny kokpit aj 10,25-palcový infotainment. A k tomu samostatný panel klimatizácie. Paráda.
Šokuje aj variabilitou. Všetky sedadlá sú totiž sklopné do roviny, vrátane vodičovho, takže Inster ponúka lôžkovú úpravu. Zadná lavica je navyše posuvná. Veľkosť batožinového priestoru Hyundai neprezradil. Zákazníci si budú môcť vybrať z viacerých druhov čalúnenia vrátane hnedého či dvojfarebného. Atmosféru na palube mení ambientné osvetlenie so 64 farbami. Jednoducho, na Insteri Hyundai nešetril. Vidieť to aj na jeho asistenčných systémoch. K dispozícii je adaptívny tempomat s funkciou stop & go, udržiavanie v jazdnom prúde, monitorovanie slepých uhlov zrkadiel, varovanie pred križujúcimi vozidlami pri cúvaní či parkovací asistent a automatické prepínanie diaľkových svetiel.
Technologicky ťaží Inster od svojich väčších súrodencov. Na výber budú dva akumulátory. Menší s kapacitou 42 a väčší s kapacitou 49 kWh. O pohon sa stará predný elektromotor. S menším akumulátorovým paketom má výkon 71 a s väčším 84,5 kW. Krútiaci moment 147 Nm je zhodný pre obe verzie. Hyundai sľubuje dojazd až do vzdialenosti 355 km (49 kWh), keďže priemerná spotreba energie má byť len 15,3 kWh. S energiou bude vedieť šetriť v chladnejšom počasí vďaka tepelnému čerpadlu, bohužiaľ za príplatok. Nabíjanie nezaberie veľa času. Inster totiž podporuje nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom až 120 kW. Z 10 na 80 % sa tak nabije len za 30 minút.
Sympatické je aj to, že palubná nabíjačka má štandardne výkon 11 kW, čo nebýva zvykom ani pri podstatne drahších autách. Hyundai Inster sa jednoducho chystá zamiešať karty na trhu. Na domácom kórejskom trhu sa tak stane už v lete. V druhej vlne bude nasledovať Európa. Cenu zatiaľ Hyundai neprezradil, ale jeho európsky šéf Michael Cole pre Europe Autonews povedal, že sa má zmestiť pod hranicu 25 000 eur. Okrem Insteru chystá Hyundai aj menší model rodiny Ioniq. Vďaka týmto novinkám chce v Európe dosiahnuť už budúci rok 20 % podiel elektromobilov na svojich registráciách.