Hyundai Inster: Elektrické SUV s dojazdom 350 km zavarí aj Dacii Spring

Na trhu zúfalo chýbajú lacné elektromobily. Hyundai to zmení novým Insteron. Na rozdiel od Dacie Spring bude však plnohodnotným mestským crossoverom. Bez kompromisov vo výkone, dojazde či bezpečnosti. Cenou sa má zmestiť pod hranicu 25 000 eur.

28.06.2024 10:00
debata
Hyundai Inster vychádza z benzínového Casperu,... Foto: Hyundai
Hyundai Inster - 2024 Hyundai Inster vychádza z benzínového Casperu, ktorý je veľmi populárny v Južnej Kórei. Elektrická verzia bude mať však dlhší rázvor náprav aj celkovú dĺžku karosérie.

Európa nutne potrebuje lacné elektromobily, inak ostane prechod na bezemisnú dopravu len snom. Súčasný pokles záujmu o elektrické autá totiž ukazuje, že tí, ktorí ich chceli a majú na ne, si ich už kúpili a pre ostatných sú jednoducho príliš drahé. Dnes však niet veľmi z čoho vyberať. Prvými lastovičkami segmentu lacných elektromobilov sú zatiaľ len Dacia Spring a Citroën ë-C3 s cenou hlboko pod 25 000 eur. V prípade Dacie dokonca pod 20 000 eur. Na ďalšie sa čaká. Napríklad VW ID.1 alebo Renault Twingo E-Tech sú naplánované na rok 2026. Do tohto priestoru však práve vtrhol Hyundai. Prichádza s ambicióznym mestským crossoverom Inster, ktorý by mohol zmeniť pravidlá hry.

Hyundai Inster - avízo 2024 Čítajte viac Hyundai Inster: Elektrický krpec z Kórey zaútočí na Daciu Spring

Inster nie je pritom úplnou novinkou. Vychádza z 3,6 metra dlhého Casperu, ktorý sa predáva v Južnej Kórei s benzínovým 3-valcom. Prerod na Inster však nespočíval len v demontáži spaľovacieho motora a implantovaní elektrického pohonu. Inster má dlhšiu karosériu aj väčší rázvor náprav. Presné rozmery však zatiaľ Hyundai neprezradil. Napriek kompaktnosti bude „dospelým“ elektromobilom. To ho odlíši aj od miniatúrnej Dacie Spring. Najavo to dáva už robustným dizajnom so svalnatými blatníkmi, masívnymi stĺpikmi či výraznou ochranou spodných partií karosérie. Zaujímavým prvkom sú kamuflované kľučky zadných dverí. Kolesá môžu mať priemer od 15 až do 17 palcov.

Hyundai si dal záležať, aby Inster pôsobil... Foto: Hyundai
Hyundai Inster - 2024 Hyundai si dal záležať, aby Inster pôsobil napriek kompaktným rozmerom ako pravé SUV. Dosiahol to robustnými blatníkmi či masívnymi stĺpikmi.

Jemne futuristický vzhľad prepožičiava Insteru zaslepená čierna maska s kruhovým LED reflektormi a senzormi asistenčných systémov. Napriek tomu, že Inster nepatrí do rodiny elektromobilov Ioniq, dostal tiež pixelovú grafiku denných a smerových svetiel. Platí to aj o tých zadných, ktoré sú ukryté pod oknom piatych dverí, podobne ako na niekdajšom BMW i3. Na výber bude až osem druhov laku karosérie vrátane nových odtieňov Sienna Orange Metallic, Aero Silver Matte, Dusk Blue Matte, Buttercream Yellow Pearl a Abyss Black Pearl. Dizajn môže vylepšiť príplatková čierna strecha. Inster však prekvapí invenčným dizajnom aj v kabíne. Kým množstvo elektromobilov si musí vystačiť s jediným displejom, Inster má plnohodnotný virtuálny kokpit aj 10,25-palcový infotainment. A k tomu samostatný panel klimatizácie. Paráda.

Interiér má byť dostatočne priestranný a... Foto: Hyundai
Hyundai Inster - 2024 Interiér má byť dostatočne priestranný a praktický. Obsahuje až dva veľké displeje, samostatný panel klimatizácie aj ambientné osvetlenie.
Hyundai N Vision 74 Concept 5 Čítajte viac Hyundai N74: Tak predsa. Vodíkový superšport pôjde do výroby

Šokuje aj variabilitou. Všetky sedadlá sú totiž sklopné do roviny, vrátane vodičovho, takže Inster ponúka lôžkovú úpravu. Zadná lavica je navyše posuvná. Veľkosť batožinového priestoru Hyundai neprezradil. Zákazníci si budú môcť vybrať z viacerých druhov čalúnenia vrátane hnedého či dvojfarebného. Atmosféru na palube mení ambientné osvetlenie so 64 farbami. Jednoducho, na Insteri Hyundai nešetril. Vidieť to aj na jeho asistenčných systémoch. K dispozícii je adaptívny tempomat s funkciou stop & go, udržiavanie v jazdnom prúde, monitorovanie slepých uhlov zrkadiel, varovanie pred križujúcimi vozidlami pri cúvaní či parkovací asistent a automatické prepínanie diaľkových svetiel.

Zadný rad sedadiel bude posuvný a sklopný. Do... Foto: Hyundai
Hyundai Inster - 2024 Zadný rad sedadiel bude posuvný a sklopný. Do roviny sa ale dajú sklopiť aj predné sedadlá, vrátane vodičovho.
Hyundai Ioniq 6 - test 2024 Čítajte viac Test: Hyundai Ioniq 6 – takto má vyzerať inteligentný elektromobil. Je ale výnimkou

Technologicky ťaží Inster od svojich väčších súrodencov. Na výber budú dva akumulátory. Menší s kapacitou 42 a väčší s kapacitou 49 kWh. O pohon sa stará predný elektromotor. S menším akumulátorovým paketom má výkon 71 a s väčším 84,5 kW. Krútiaci moment 147 Nm je zhodný pre obe verzie. Hyundai sľubuje dojazd až do vzdialenosti 355 km (49 kWh), keďže priemerná spotreba energie má byť len 15,3 kWh. S energiou bude vedieť šetriť v chladnejšom počasí vďaka tepelnému čerpadlu, bohužiaľ za príplatok. Nabíjanie nezaberie veľa času. Inster totiž podporuje nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom až 120 kW. Z 10 na 80 % sa tak nabije len za 30 minút.

Hyundai Inster - 2024
Hyundai Inster - 2024
+13Hyundai Inster - 2024

Sympatické je aj to, že palubná nabíjačka má štandardne výkon 11 kW, čo nebýva zvykom ani pri podstatne drahších autách. Hyundai Inster sa jednoducho chystá zamiešať karty na trhu. Na domácom kórejskom trhu sa tak stane už v lete. V druhej vlne bude nasledovať Európa. Cenu zatiaľ Hyundai neprezradil, ale jeho európsky šéf Michael Cole pre Europe Autonews povedal, že sa má zmestiť pod hranicu 25 000 eur. Okrem Insteru chystá Hyundai aj menší model rodiny Ioniq. Vďaka týmto novinkám chce v Európe dosiahnuť už budúci rok 20 % podiel elektromobilov na svojich registráciách.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Hyundai #elektromobily #Hyundai Inster
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"
Články podľa značiek