Petrochemický magnát a miliardár Jim Ratcliffe sa rozhodol oživiť pôvodný Defender. Nový plnokrvný off-road sa volá Ineos Grenadier a Ratcliffe ním klinec priamo po hlavičke. Grenadier vyplnil dieru na trhu, ktorá vznikla po tom, čo sa Land Rover celkom stiahol zo segmentu drsných terénnych áut a zopár ďalších konkurentov sa príliš vzdiali hardvérovo-analógovej DNA. Zaznamenal veľký komerčný úspech a aktuálne sa predáva aj na Slovensku. Dokonca sme mali možnosť ho už otestovať:
Medzičasom z neho vznikol aj pikap a Ratcliffe , posmelený nečakaným komerčným úspechom, sa rozhodol vyvinúť a predstaviť ďalší nový model. Volá sa Fusilier a je to elektromobil, no zákazníci mali dostať možnosť vybrať si aj verziu s predlžovačom dojazdu (range extenderom), ktorá ich zbaví stresu z nabíjania. Predlžovač dojazdu mal mať podobu malého spaľovacieho motora spojeného s generátorom. Ratcliffe na tlačovej konferencii v londýnskej krčme Grenadier, ktorú na jednu hodinu premenoval na Fusilier, uviedol, že rozhodnutie ponúknuť zákazníkom možnosť výberu vychádza z obmedzení elektromobilov v určitých situáciách.
Už to však neplatí. Napriek tomu, že Fusilier bol oficiálne predstavený vo svojej produkčnej podobe len v marci tohto roku, tak pravdepodobne končí, respektíve sa jeho výroba posúva na neurčito ešte skôr, než sa stihol dostať k prvým zákazníkom, k čomu malo prísť v roku 2027. Čo sa teda za tri mesiace po jeho slávnostnom predstavení stalo?
Za zrušením, respektíve odložením výroby Fusiliera na neurčito nie sú žiadne technické a už vonkoncom nie ekonomické problémy majiteľa automobilky. Skôr, rovnako ako pri uvedení „kópie“ pôvodného Defenderu, dobré čítanie trhu a odvaha robiť ťažké rozhodnutia skôr, než bude neskoro. Automobilka totiž v odôvodnení tohto kroku uviedla „slabý potenciálny dopyt“ a „neistotu ohľadom cieľov“. Ako Ratcliffe podotkol, Ineos je malosériový výrobca a môže si tak dovoliť vyrábať len autá, ktoré aj naozaj dokáže predať.
Záujem o elektromobily naozaj klesá v temer celej Európe a verzia s predlžovačom dojazdu by sa kvôli legislatíve nemohla po roku 2035 tak či tak predávať. Pritom v Británii existujú snahy tento zákaz posunúť dokonca na rok 2030, takže Fusilier s range extenderom by musel byť stiahnutý z výroby len tri roky po začiatku predaja a to je priveľké riziko.
Čítajte viac Test: Land Rover Defender 130. Obrovský a pritom úsporný. Ale aj drahýIneos Fusiliera úplne neodpísal, len podľa automobiky musia byť jasné pravidlá hry „Infraštruktúra nabíjania pre elektromobily na väčšine trhov naďalej rastie a dôvera spotrebiteľov tomu bude zodpovedať, ale aby priemysel splnil ciele spojené s nulovými emisiami, musia politici prísť s dlhodobým a jasným stanoviskom a musia existovať dostupné technologické riešenia s ohľadom na faktory, ako sú suroviny, infraštruktúra a cenová dostupnosť.“