
Audi už dávnejšie avizovalo veľké zmeny v označovaní modelov. Kým doteraz párne číslice patrili klasickým karosárskym verziám a tie nepárne označovali športové modely, teraz bude kľúčom k odlíšeniu typ pohonu. Párne čísla pripadnú elektromobilom a tie nepárne autám so spaľovacími jednotkami. Ako to bude vyzerať, demonštruje nové Audi A5. Zabudnite na kabriolet, dvojdverové kupé aj na 4-dverový Sportback. A5 štartuje kariéru ako „sedan“, i keď veľkým výklopným vekom bez označenia Sportback, a ako kombi Avant. Doteraz niesli tieto deriváty vždy označenie A4. Zároveň sa rozmermi a vybavením posúva A5 až na hranicu vyššie strednej triedy, teda tam, kde konkurenti operujú s modelmi BMW 5 či Mercedes-Benz triedy E.

Vidieť to už na samotnom formáte. Sedan a kombi majú na dĺžku 4 829 mm, teda o 67 viac ako v minulosti, a rázvor náprav s hodnotou 2 900 mm. Nárast umožnila úplne nová platforma PPC (Premium Platform Combustion) s pozdĺžne uloženými motormi, , ale stále s prioritným predným náhonom. To prospelo aj dizajnu. Proporcie sú vyslovene športové. Prednej časti s krátkym previsom dominuje široká a nízka maska Singleframe s trojrozmernou štruktúrou. Športové verzie S5 a S5 Avant budú mať voštinový „výplet“, zväčšené otvory v nárazníku, štyri oválne výfuky integrované v difúzore a štandardne 19-palcové disky kolies. Kombi Avant zaujme prudko skloneným zadným stĺpikom.

Svalnatý charakter dodávajú novinke masívne prahy a široké blatníky. Aerodynamiku zlepšujú zapustené kľučky dverí či štíhle spätné zrkadlá na nožičkách. Moderný charakter dodáva svetelná technika. K dispozícii budú predné matrixové svetlá a zadné s technológiou OLED s voliteľnou grafikou až ôsmich svetelných podpisov. Na výber jedenásť farieb laku vrátane perleťových odtieňov Firmament (modrý), Florett (strieborný) a Daytona (sivý) pre verzie S5. Úvodná edícia Edition One sa predstaví s modrou metalízou Ascari a matnými horčíkovými dekoráciami.

Audi A5 je zároveň prvým Audi, ktorého interiér sa rodil podľa novej koncepcie. Novinka bola totiž navrhovaná zvnútra. Absolútnu premiéru má palubná doska s takzvaným digitálnym pódiom. To môže obsahovať nielen veľký zakrivený displej pred vodičom, ktorý sa skladá z 11,9-palcového virtuálneho kokpitu a 14,9-palcového dotykového rozhrania MMI, ale aj druhý pred spolujazdcom. Ten má 10,9 palca. Ambientné osvetlenie vytvára dojem vznášajúcich sa obrazoviek. Chýbať nebude ani head-up displej, ktorého vnímaný obraz je až o 85 % väčší. Celý systém je postavený na novej výpočtovej architektúre E3 1.2, ktorá umožňuje integrovať funkcie umelej inteligencie ChatGPT.


Paleta motorov obsahuje okrem štvorvalcov aj 6-valec. Chýbať nebude ani nafta. Základom je motor 2,0 TFSI s výkonom 110 alebo 150 kW. Sedemstupňová dvojspojková prevodovka je štandardom. Pohon oboch náprav Quattro je možné voliť v kombinácii so silnejším motorom. Naftu zastupuje 4-valec 2,0 TDI naladený na 150 kW. Aj ten je možné kombinovať so štvorkolkou Quattro. Verzie S5 a S5 Avant ostali verné benzínovému 6-valcu 3,0 TFSI s výkonom 270 kW a po prvýkrát použitým tubodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek. Spolu s ním prichádza aj športový automat S tronic a športový diferenciál systému Quattro. Zvlášť pyšné je však Audi na novú mild-hybridnú technológiu PTG (Powertrain Generator).
Štartér-generátor má výkon 18 kW, ale pri rekuperácii dokáže generovať až 24 kW. Efektivita systému je o to vyššia, že elektronická brzdová sústava iBRS s oddeleným pedálom a hydraulickým systémom dokáže skvelo kombinovať rekuperatívne a hydraulické brzdenie. Mild-hybridný systém dokáže nielen vypínať spaľovací motor počas jazdy, napríklad pri plachtení, ale aj poháňať vozidlo pri parkovacích manévroch či posunoch v kolónach, čím sa PTG blíži full-hybridom. PTG bude dodávané štandardne s naftovým motorom 2,0 TDI a benzínovým 3,0 TFSI. V prvom prípade ušetrí na 100 km 0,38 litra a v druhom až 0,74 litra paliva. Elektrický kompresor klimatizácie zas znamená, že je nezávislá od spaľovacieho motora. To je ďalší príspevok k zníženiu spotreby paliva.

Audi sľubuje, že prepracovaný podvozok zabezpečuje vďaka tuhšiemu uloženiu a zaveseniu prednej nápravy extrémne presné ovládanie. Okrem štandardného podvozku si budú môcť zákazníci zvoliť adaptívny podvozok a o 20 mm znížený športový adaptívny S podvozok. Ten je štandardom pre verzie S5 a S5 Avant. Technologickú nálož dopĺňa paleta asistenčných systémov vrátane adaptívneho tempomatu, ktorý využíva mapové dáta s vysokým rozlíšením a údaje z rojov iných vozidiel z cloudu. Samozrejmosťou je udržiavanie v jazdných pruhoch či detekcia únavy vodiča. Nové Audi A5 a S5 budú uvedené na trh v Európe v novembri.

Za základnú verziu A5 2,0 TFSI (110 kW) si bude automobilka účtovať od 45 200 eur. Štandardom bude trojzónová klimatizácia, elektricky ovládané veko kufra či indukčná nabíjačka. Osud nástupcu 2-dverového kupé či kabrioletu je zatiaľ nejasný.