Audi už dávnejšie avizovalo veľké zmeny v označovaní modelov. Kým doteraz párne číslice patrili klasickým karosárskym verziám a tie nepárne označovali športové modely, teraz bude kľúčom k odlíšeniu typ pohonu. Párne čísla pripadnú elektromobilom a tie nepárne autám so spaľovacími jednotkami. Ako to bude vyzerať, demonštruje nové Audi A5. Zabudnite na kabriolet, dvojdverové kupé aj na 4-dverový Sportback. A5 štartuje kariéru ako „sedan“, i keď veľkým výklopným vekom bez označenia Sportback, a ako kombi Avant. Doteraz niesli tieto deriváty vždy označenie A4. Zároveň sa rozmermi a vybavením posúva A5 až na hranicu vyššie strednej triedy, teda tam, kde konkurenti operujú s modelmi BMW 5 či Mercedes-Benz triedy E.
Čítajte viac Čo sa deje? VW zatvorí dizajnérske centrum, kam ‘odložil‘ aj Slováka KabaňaVidieť to už na samotnom formáte. Sedan a kombi majú na dĺžku 4 829 mm, teda o 67 viac ako v minulosti, a rázvor náprav s hodnotou 2 900 mm. Nárast umožnila úplne nová platforma PPC (Premium Platform Combustion) s pozdĺžne uloženými motormi, , ale stále s prioritným predným náhonom. To prospelo aj dizajnu. Proporcie sú vyslovene športové. Prednej časti s krátkym previsom dominuje široká a nízka maska Singleframe s trojrozmernou štruktúrou. Športové verzie S5 a S5 Avant budú mať voštinový „výplet“, zväčšené otvory v nárazníku, štyri oválne výfuky integrované v difúzore a štandardne 19-palcové disky kolies. Kombi Avant zaujme prudko skloneným zadným stĺpikom.
Svalnatý charakter dodávajú novinke masívne prahy a široké blatníky. Aerodynamiku zlepšujú zapustené kľučky dverí či štíhle spätné zrkadlá na nožičkách. Moderný charakter dodáva svetelná technika. K dispozícii budú predné matrixové svetlá a zadné s technológiou OLED s voliteľnou grafikou až ôsmich svetelných podpisov. Na výber jedenásť farieb laku vrátane perleťových odtieňov Firmament (modrý), Florett (strieborný) a Daytona (sivý) pre verzie S5. Úvodná edícia Edition One sa predstaví s modrou metalízou Ascari a matnými horčíkovými dekoráciami.
Audi A5 je zároveň prvým Audi, ktorého interiér sa rodil podľa novej koncepcie. Novinka bola totiž navrhovaná zvnútra. Absolútnu premiéru má palubná doska s takzvaným digitálnym pódiom. To môže obsahovať nielen veľký zakrivený displej pred vodičom, ktorý sa skladá z 11,9-palcového virtuálneho kokpitu a 14,9-palcového dotykového rozhrania MMI, ale aj druhý pred spolujazdcom. Ten má 10,9 palca. Ambientné osvetlenie vytvára dojem vznášajúcich sa obrazoviek. Chýbať nebude ani head-up displej, ktorého vnímaný obraz je až o 85 % väčší. Celý systém je postavený na novej výpočtovej architektúre E3 1.2, ktorá umožňuje integrovať funkcie umelej inteligencie ChatGPT.
Paleta motorov obsahuje okrem štvorvalcov aj 6-valec. Chýbať nebude ani nafta. Základom je motor 2,0 TFSI s výkonom 110 alebo 150 kW. Sedemstupňová dvojspojková prevodovka je štandardom. Pohon oboch náprav Quattro je možné voliť v kombinácii so silnejším motorom. Naftu zastupuje 4-valec 2,0 TDI naladený na 150 kW. Aj ten je možné kombinovať so štvorkolkou Quattro. Verzie S5 a S5 Avant ostali verné benzínovému 6-valcu 3,0 TFSI s výkonom 270 kW a po prvýkrát použitým tubodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek. Spolu s ním prichádza aj športový automat S tronic a športový diferenciál systému Quattro. Zvlášť pyšné je však Audi na novú mild-hybridnú technológiu PTG (Powertrain Generator).
Štartér-generátor má výkon 18 kW, ale pri rekuperácii dokáže generovať až 24 kW. Efektivita systému je o to vyššia, že elektronická brzdová sústava iBRS s oddeleným pedálom a hydraulickým systémom dokáže skvelo kombinovať rekuperatívne a hydraulické brzdenie. Mild-hybridný systém dokáže nielen vypínať spaľovací motor počas jazdy, napríklad pri plachtení, ale aj poháňať vozidlo pri parkovacích manévroch či posunoch v kolónach, čím sa PTG blíži full-hybridom. PTG bude dodávané štandardne s naftovým motorom 2,0 TDI a benzínovým 3,0 TFSI. V prvom prípade ušetrí na 100 km 0,38 litra a v druhom až 0,74 litra paliva. Elektrický kompresor klimatizácie zas znamená, že je nezávislá od spaľovacieho motora. To je ďalší príspevok k zníženiu spotreby paliva.
Audi sľubuje, že prepracovaný podvozok zabezpečuje vďaka tuhšiemu uloženiu a zaveseniu prednej nápravy extrémne presné ovládanie. Okrem štandardného podvozku si budú môcť zákazníci zvoliť adaptívny podvozok a o 20 mm znížený športový adaptívny S podvozok. Ten je štandardom pre verzie S5 a S5 Avant. Technologickú nálož dopĺňa paleta asistenčných systémov vrátane adaptívneho tempomatu, ktorý využíva mapové dáta s vysokým rozlíšením a údaje z rojov iných vozidiel z cloudu. Samozrejmosťou je udržiavanie v jazdných pruhoch či detekcia únavy vodiča. Nové Audi A5 a S5 budú uvedené na trh v Európe v novembri.
Čítajte viac Audi e-tron GT: ‘Lacnejší Taycan‘ má ostrejší vzhľad a výkon pre silné žalúdkyZa základnú verziu A5 2,0 TFSI (110 kW) si bude automobilka účtovať od 45 200 eur. Štandardom bude trojzónová klimatizácia, elektricky ovládané veko kufra či indukčná nabíjačka. Osud nástupcu 2-dverového kupé či kabrioletu je zatiaľ nejasný.