Dacia uviedla elektrický Spring na európsky trh v roku 2021. Išlo doslova o experiment, keďže zákazníci tejto lowcostovej značky neboli na elektromobily vonkoncom zvyknutí. Dacia si pomohla čínskou technikou. Prvá generácia totiž vychádzala z čínskeho Renaultu City K-ZE. A ten bol zas elektrickou verziou indického Renaultu Kwid, i keď so spaľovacími motormi. Hoci bol Spring takpovediac „polovičným elektromobilom, s dĺžkou len 3,7 metra, batériou s kapacitou 26,8 kWh a výkonom len 33 kW, novinka sa dočkala v Európe nečakaného úspechu. Nepochybne aj vďaka cene, ktorú sa Dacii podarilo stlačiť pod 20 000 eur. Z najlacnejšieho európskeho elektromobilu sa nakoniec predalo viac ako 140 000 kusov. Spring sa stal dokonca tretím najpredávanejším elektromobilom v segmente súkromných zákazníkov.
Počas svojej kariéry absolvoval Spring viacero inovácii. Najprv sa jeho dizajn prispôsobil novej firemne identite a potom pribudla verzia Extreme s výkonom zvýšeným na 48 kW. Dacia tak po úspechu prvej generácie posiela do ringu jej druhé vydanie. Ide o radikálnu modernizáciu. Jediným spoločným karosárskym dielom je strešný panel. Dizajn sa v mnohom inšpiruje populárnym Dusterom. Spring je hranatejší, no zároveň robustnejší. Tak ako ostatné Dacie sa zbavil chrómových dekorácií. Dospelejšie pôsobí vďaka denným LED svetlám s grafikou písmena Y a kolesám, ktoré majú priemer 15 palcov. Odolnosť naznačuje plastová ochrana blatníkov a dverí, ktorá sa dá ľahko vymeniť. Vo výbave Extreme sú vpredu aj vzadu využité polepy so zaujímavou grafikou imitujúcou mapu mestskej konglomerácie.
Na výber bude šesť odtieňov laku karosérie vrátane nového Brick Red a Beige Safari. Kameň na kameni neostal ani v kabíne. Úplne nová palubná doska má výrazne horizontálnu architektúru. Jej dominantným prvkom je veľký 10-palcový centrálny displej multimediálneho systému. Spring je tiež vybavený personifikovaným digitálnym prístrojovým panelom so 7-palcovým displejom, ktorý si možno prispôsobiť. Keď sa auto nabíja, zobrazuje úroveň nabitia batérie a čas zostávajúci do úplného nabitia. Farby a materiály interiéru boli pozmenené, napríklad pribudlo biele obloženie okolo združených prístrojov, radiacej páky a schránok dverí. Charakteristické písmeno „Y“ v strede centrálnych výduchov ventilácie je zas biele alebo medené (vo výbave Extreme.
Obloženie stredového panelu sa líši podľa úrovne výbavy. Sivá Alto je typická pre výbavu Essential, tehlovočervená pre Expression a zelená kaki pre Extreme. A ešte k tomu je Spring o čosi praktickejší. Objem kufra narástol na 308 litrov, čo je najlepšia hodnota v triede miniatúrnych SUV. K tomu treba ale prirátať vnútorné odkladacie priestory s objemom 33 litrov a malú 35-litrovú odkladaciu schránku v „motorovom priestore“ vpredu. Z Dusteru si zas Spring požičal praktický systém YouClip. Ten umožňuje jednoduchú montáž príslušenstva na niektoré miesta v kabíne. Štandardne je Spring vybavený troma záchytnými bodmi YouClip – jedným na palubnej doske a dvoma na stredovej konzole. Umiestnite sem tašku, držiak na telefón s indukčnou nabíjačkou alebo zariadenie „3 v 1“, ktoré kombinuje držiak na nápoje, háčik na tašku a baterku.
To, čo sa veľmi nemenilo, je overená technológia pohonu. Štandardná verzia je vybavená elektromotorom s výkonom 33 kW, ktorý Springu umožňuje zrýchliť z nuly na 100 km/h pod 20 sekúnd. Vyššie stupne výbavy disponujú silnejším motorom s výkonom 48 kW a zrýchlením z 0 na 100 km/h pod 14 sekúnd. Dôležité je spojenie „vyššie stupne výbavy“ – silnejší motor totiž už nebude výsadou najvyššej výbavy Extreme, ale aj výbavy Expression. Batéria s nezmenenou využiteľnou kapacitou 26,8 kWh má Springu zabezpečiť dojazd minimálne 220 km, keďže priemerná spotreba je len 14,4 kWh/100 km. Napokon Spring má na váhe necelú tonu, čo je vo svete elektromobilov skutku nevídané. A odpory znižuje aj jeho malá čelná plocha či úzke pneumatiky.
Štandardom pre nabíjanie striedavým prúdom je palubná nabíjačka s výkonom 7 kW. Batériu nabije z 20 na 100 % za štyri hodiny. Za príplatok dostanú zákazníci možnosť nabíjať Spring jednosmerným prúdom s výkonom 30 kW. Potom sa nabíjanie z 20 na 80 % skráti na 45 minút. Spring vôbec po prvý raz ponúka obojsmerné nabíjanie V2L („Vehicle to load“), takže ho možno použiť ako zdroj energie na napájanie elektrických spotrebičov. Špeciálny adaptér, ktorý sa zapája do nabíjacieho konektora vozidla umiestneného pod mriežkou chladiča, poskytuje energiu štandardnej zásuvky 220 V/16 A. A Spring musel zareagovať aj na prísnejšie bezpečnostné predpisy GSR2 (General Safety Regulation).
Čítajte viac Euro NCAP: Nová Dacia Duster sklamala v crashtestoch. Má len tri hviezdičkyTakže má automatické núdzové brzdenie, rozpoznávanie dopravných značiek s upozornením pred prekročením rýchlosti, zadné parkovacie senzory, upozornenie pred opustením jazdného pruhu, asistent udržiavania v jazdnom pruhu, systém sledovania pozornosti vodiča a núdzové volanie (eCall). Vďaka tlačidlu" My Safety" je možné niektoré z nich jednoducho vypnúť. Poznáme aj ceny, keďže objednávky na novinku, ktorá k nám dorazí v priebehu leta, sú otvorené už od jarných mesiacov. A tie sú asi najväčším prekvapením. Napriek výrazným zlepšeniam štartuje Spring na cene 16 900 eur. To je menej ako v minulosti. Aj najdrahšia verzia Extreme s výkonom 48 kW s balíkom asistenčných systémov a navigáciou sa zmestí pod 20 000 eur. Spring tak ostáva naďalej s rezervou najlacnejším elektromobilom na trhu. Keďže sa však vyrába naďalej v Číne, hrozia jej európske dovozné clá.