Aj ikonické autá, akým BMW M5 nepochybne je, musia hľadieť na emisie. Preto neprekvapilo, že jeho nová generácia s kódovým označením G90 je po prvýkrát v histórii plug-in hybridom. To by sa dalo pochopiť, najmä ak si vďaka tomu mohol tento mníchovský supersedan zachovať 8-valec. Napokon, masívnou elektrifikáciu vyriešilo emisie aj konkurenčné AMG. Lenže na prekvapenie všetkých nedokázala ostrá divízia BMW dosiahnuť medzigeneračne lepšiu dynamiku. A to sa rozhodne nemôže nová M5 sťažovať na nedostatok výkonu. Naopak, nikdy ho nebolo viac.
Čítajte viac BMW ťahá tigra za fúzy. Chce opäť peniaze za to, čo ste si už kúpiliPod prednou kapotou tróni 8-valec 4,4 TwinPower Turbo s dvojicou turbodúchadiel, variabilným časovaním ventilov Valvetronic, reguláciou ich zdvihu Double Vanos a priamy vstrekovaním pod tlakom až 350 barov. Sám osebe ponúka 430 kW a krútiaci moment 750 Nm. Ďalšiu posilu predstavuje elektromotor zabudovaný v 8-stupňovej prevodovke M Steptronic. Pridáva 140 kW a krútiaci moment 280 Nm, ktorý je ale vďaka prevodu znásobený na výsledných 450. Takže nové BMW M5 má v talóne ukrutných 535 kW a rovných 1 000 Nm krútiaceho momentu.
V podstate ide o systém M Hybrid prevzatý z brutálneho SUV BMW XM, s tým rozdielom, že M5 má v porovnaní s ním o čosi menšiu kapacitu li-ion akumulátora – 18,6 namiesto 25,7 kWh. I tak to stačí na približne 67 km bezemisnej jazdy, keď sa novinka dokáže tváriť ako nevinný baránok, a to až do rýchlosti 140 km/h. Ak si však myslíte, že grandiózne výkonové parametre urobili z novinky automaticky najrýchlejšie BMW M5 v histórii, ste na omyle. Na stovku totiž zrýchľuje za 3,5 sekundy. Áno, je to úžasný parameter, ale zároveň o 0,3 sekundy horší výsledok v porovnaní s predchodcom, o 0,4 sekundy horší v porovnaní s pôvodným M5 Competition, nehovoriac o verzii M5 CS, ktorá zvládla túto disciplínu za 2,9 sekundy.
Prečo je to tak? Vysvetlenie sa skrýva v tabuľke technických údajov. Novinka poriadne pribrala. Na váhe má neuveriteľných 2 445 kg, čo je minimálne o 470 kg viac v porovnaní s predchodcom. Otázkou je, či môžeme 2,5-tonový kolos ešte stále považovať za športové auto. A to hrozí, že pri vybitej batérii nebude systém schopný produkovať deklarovaný systémový výkon. Na druhej strane však BMW sľubuje okamžitú reakciu na stlačenie plynu, o čo sa stará práve elektrická časť pohonu, dokonale maskujúca turbodieru a športový prejav motora, ktorý napriek preplňovaniu dosahuje maximálne otáčky až 7 200 za minútu.
Čítajte viac Obchodníci chceli predať 260 BMW z horiacej lode. Automobilka je protiNad predchodcom dominuje nové M5 len v zrýchlení z 0 na 200 km/h, ktoré dáva za 10,9 sekundy – o dve desatinky rýchlejšie. Takže áno, zlepšila sa pružnosť. V maximálnej rýchlosti sú si oba modely rovnocenné. S obmedzovačom končí M5 pri obligátnom údaji 250 km/h, no ak si priplatíte, dodávka paliva ustane až pri 305 km/h. Báť sa netreba ani o trakciu. Systém pohonu oboch náprav M xDrive s elektronicky riadeným M diferenciálom, dokáže preniesť na vozovku maximálny možný výkon a pomôcť si môže aj funkciou Launch Control pre šprint z miesta. V režime Sport uprednostňuje štvorkolka zadnú nápravu. Stále ostáva v ponuke mód 2WD, kedy sa M5 mení na čistokrvnú driftovaciu štvorkolku.
Sympatické je, že okrem rozprávkovej spotreby 1,7 litra benzínu na 100 km v hybridnom móde, udáva BMW aj konzumáciu s vybitou batériou. Vtedy si má M5 potiahnuť z nádrže približne 10,3 litra benzínu. Prepracovaný bol aj podvozok s dvojitými priečnymi ramenami vpredu a zadnou 5-prvkovou nápravou. Oceľové komponenty zamenil za hliníkové, čo síce znižuje hmotnosť neodpružených hmôt, ale pri celkovej hmotnosti 2,5 tony asi nehrá zasadnú rolu. V zákrutách bojuje M5 s hmotnosťou najmä vďaka systému natáčania zadných kolies v uhle 1,5 stupňa, špeciálne vyladeným stablizačným systémom DSC a pri decelerácii zas masívnou brzdovou sústavou M Compound alebo príplatkovými keramickými brzdami M Carbon s hmotnosťou nižšou o 25 kg.
Oba systémy využívajú 6-piestikové strmene a kotúče s priemerom 410, respektíve 398 mm. M5 obúva 20-palcové predné a 21-palcové zadné kolesá pneumatikami s profilom 285/40 ZR2, respektíve 295/35 ZR21. Svoje adrenalínové schopnosti dáva na známosť exteriérovým tuningom, ktorý zhŕňa rozšírené blatníky a prahy, nárazníky so zväčšenými sacími otvormi a dvojdielny zadný difúzor, z ktorého vykúkajú dva páry čiernych koncoviek výfukov. Civilný vzhľad dodáva neobvykle vysoký podiel povrchov lakovaných vo farbe karosérie, pričom si môžu zákazníci vybrať z desiatich odtieňov vrátane exkluzívnej zelenej metalízy Isle of.Man Green, modrej Marina Blue Bay alebo sivej Storm Bay.
Interiér zušľachťujú športové M sedadlá čalúnené kožou Merino, a kožený volant s červeným pásikom. V sériovej výbave nechýba strešné okno, štvorzónová klimatizácia, ambientné osvetlenie, elektricky ovládané veko kufra, indukčná nabíjačka či audio či Boweer s & Wilkins s 18 reproduktormi. Zakrivená obrazovka BMW Curved Display dostala špecifickú športovú grafiku. BMW nešetrilo ani na asistenčných systémoch. Pritom ostáva M5 praktickým autom s kufrom, do ktorého naložíte 466 litrov batožín ako do bežnej verzie radu 5. Batéria totiž nezasahuje do kufra ani do interiéru.
Čítajte viac BMW M2: Facelift prináša športovejší dizajn a viac výkonu. ‘Manuál’ v ponuke ostávaNovinku predstavilo BMW na festivale rýchlosti v Goodwoode. Výroba bude prebiehať v materskom závode automobilky v Dingolfingene. Celosvetové uvedenie na trh je naplánované na november. Najdôležitejšie predajné regióny vysokovýkonného sedanu predstavujú Severná Amerika a Európa. USA sú s určitým odstupom najväčším samostatným trhom, za ktorým nasledujú Veľká Británia, Nemecko, Južná Kórea, Čína, Japonsko a Kanada. Uvidíme, ako zákazníci zareagujú na novú technológiu a mierny ústup z dynamiky. Novinka bude navyše kvôli plug-in hybridu výrazne drahšia.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 5 096 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 970 |
Výška (mm) | 1 510 |
Rázvor náprav (mm) | 3 006 |
Objem batožin. priestoru (l) | 466 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 435 – 2 510 |
Technické údaje
Motor | 4,4 V8 TwinPower Turbo |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 8/32 |
Zdvihový objem (ccm) | 4 395 |
Výkon (kW/ot.) | 430/585 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 750/1 800 |
Výkon elektromotora (kW) | 145 |
Krútiaci moment elektromotora (Nm) | 250 (cez stály prevod 450) |
Systémový výkon (kW) | 535 |
Systémový krútiaci moment (Nm) | 1000 |
Prevodovka | 8A |
0 – 100 km/h | 3,5 |
0 – 200 km/h (s) | 10,9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 (305 bez obmedzovača) |
Využiteľná kapacita batérie (kWh) | 18,6 (hrubá 22,1) |
Dojazd v režime EV (km) | 67 |
Spotreba na 100 km (l) | 1,7 |
Spotreba s vybitou batériou (l) | 10,3 |