BMW M5: Najsilnejšie, ale nie najrýchlejšie

Tak toto sa ťažko vysvetľuje, pretože každá nová generácia BMW M5 prekonávala doteraz tú predošlú výkonom aj dynamikou. A to od roku 1984. Teraz to však neplatí. Plug-in hybrid z XM síce ponúka šialenú porciu sily, ale hmotnosť 2,5 tony športový sedan doslova zabíja.

26.07.2024 10:00
BMW M5 - 2024 Foto:
Nová generácia M5 nepôsobí prehnane agresívne. Môže za to aj veľký podiel lakovaných častí karosérie. Na svoje nevšedné schopnosti však upozorňuje rozšírenými prahmi a blatníkmi či výrazne tvarovaným nárazníkom.
debata

Aj ikonické autá, akým BMW M5 nepochybne je, musia hľadieť na emisie. Preto neprekvapilo, že jeho nová generácia s kódovým označením G90 je po prvýkrát v histórii plug-in hybridom. To by sa dalo pochopiť, najmä ak si vďaka tomu mohol tento mníchovský supersedan zachovať 8-valec. Napokon, masívnou elektrifikáciu vyriešilo emisie aj konkurenčné AMG. Lenže na prekvapenie všetkých nedokázala ostrá divízia BMW dosiahnuť medzigeneračne lepšiu dynamiku. A to sa rozhodne nemôže nová M5 sťažovať na nedostatok výkonu. Naopak, nikdy ho nebolo viac.

BMW - predplatné za diaľkové svetlá Čítajte viac BMW ťahá tigra za fúzy. Chce opäť peniaze za to, čo ste si už kúpili

Pod prednou kapotou tróni 8-valec 4,4 TwinPower Turbo s dvojicou turbodúchadiel, variabilným časovaním ventilov Valvetronic, reguláciou ich zdvihu Double Vanos a priamy vstrekovaním pod tlakom až 350 barov. Sám osebe ponúka 430 kW a krútiaci moment 750 Nm. Ďalšiu posilu predstavuje elektromotor zabudovaný v 8-stupňovej prevodovke M Steptronic. Pridáva 140 kW a krútiaci moment 280 Nm, ktorý je ale vďaka prevodu znásobený na výsledných 450. Takže nové BMW M5 má v talóne ukrutných 535 kW a rovných 1 000 Nm krútiaceho momentu.

Mohutný 8-valec 4,4 TwinPower  turbo podporuje... Foto: BMW
BMW M5 - 2024 Mohutný 8-valec 4,4 TwinPower turbo podporuje elektromotor integrovaný v 8-stupňovej prevodovke. Obe hnacie jednotky dosahujú výkon 535 kW a krútiaci moment rovných 1 000 Nm.

V podstate ide o systém M Hybrid prevzatý z brutálneho SUV BMW XM, s tým rozdielom, že M5 má v porovnaní s ním o čosi menšiu kapacitu li-ion akumulátora – 18,6 namiesto 25,7 kWh. I tak to stačí na približne 67 km bezemisnej jazdy, keď sa novinka dokáže tváriť ako nevinný baránok, a to až do rýchlosti 140 km/h. Ak si však myslíte, že grandiózne výkonové parametre urobili z novinky automaticky najrýchlejšie BMW M5 v histórii, ste na omyle. Na stovku totiž zrýchľuje za 3,5 sekundy. Áno, je to úžasný parameter, ale zároveň o 0,3 sekundy horší výsledok v porovnaní s predchodcom, o 0,4 sekundy horší v porovnaní s pôvodným M5 Competition, nehovoriac o verzii M5 CS, ktorá zvládla túto disciplínu za 2,9 sekundy.

Vzadu dostalo BMW M5 dvojdielny difúzor a dva... Foto: BMW
BMW M5 - 2024 Vzadu dostalo BMW M5 dvojdielny difúzor a dva páry čiernych koncoviek výfukov.

Prečo je to tak? Vysvetlenie sa skrýva v tabuľke technických údajov. Novinka poriadne pribrala. Na váhe má neuveriteľných 2 445 kg, čo je minimálne o 470 kg viac v porovnaní s predchodcom. Otázkou je, či môžeme 2,5-tonový kolos ešte stále považovať za športové auto. A to hrozí, že pri vybitej batérii nebude systém schopný produkovať deklarovaný systémový výkon. Na druhej strane však BMW sľubuje okamžitú reakciu na stlačenie plynu, o čo sa stará práve elektrická časť pohonu, dokonale maskujúca turbodieru a športový prejav motora, ktorý napriek preplňovaniu dosahuje maximálne otáčky až 7 200 za minútu.

Fremantle Highway - požiar 2023 Čítajte viac Obchodníci chceli predať 260 BMW z horiacej lode. Automobilka je proti

Nad predchodcom dominuje nové M5 len v zrýchlení z 0 na 200 km/h, ktoré dáva za 10,9 sekundy – o dve desatinky rýchlejšie. Takže áno, zlepšila sa pružnosť. V maximálnej rýchlosti sú si oba modely rovnocenné. S obmedzovačom končí M5 pri obligátnom údaji 250 km/h, no ak si priplatíte, dodávka paliva ustane až pri 305 km/h. Báť sa netreba ani o trakciu. Systém pohonu oboch náprav M xDrive s elektronicky riadeným M diferenciálom, dokáže preniesť na vozovku maximálny možný výkon a pomôcť si môže aj funkciou Launch Control pre šprint z miesta. V režime Sport uprednostňuje štvorkolka zadnú nápravu. Stále ostáva v ponuke mód 2WD, kedy sa M5 mení na čistokrvnú driftovaciu štvorkolku.

Predné kolesá majú priemer 20 a zadné 21... Foto: BMW
BMW M5 - 2024 Predné kolesá majú priemer 20 a zadné 21 palcov. Pneumatiky majú teda zmiešaný profil.

Sympatické je, že okrem rozprávkovej spotreby 1,7 litra benzínu na 100 km v hybridnom móde, udáva BMW aj konzumáciu s vybitou batériou. Vtedy si má M5 potiahnuť z nádrže približne 10,3 litra benzínu. Prepracovaný bol aj podvozok s dvojitými priečnymi ramenami vpredu a zadnou 5-prvkovou nápravou. Oceľové komponenty zamenil za hliníkové, čo síce znižuje hmotnosť neodpružených hmôt, ale pri celkovej hmotnosti 2,5 tony asi nehrá zasadnú rolu. V zákrutách bojuje M5 s hmotnosťou najmä vďaka systému natáčania zadných kolies v uhle 1,5 stupňa, špeciálne vyladeným stablizačným systémom DSC a pri decelerácii zas masívnou brzdovou sústavou M Compound alebo príplatkovými keramickými brzdami M Carbon s hmotnosťou nižšou o 25 kg.

Interiér je vyšperkovaný špecifickou grafikou... Foto: BMW
BMW M5 - 2024 Interiér je vyšperkovaný špecifickou grafikou infotainmentu, karbónom, športovými koženými sedadlami a extrémne bohatou výbavou vrátane štvorzónovej klimatizácie či panoramatického okna.

Oba systémy využívajú 6-piestikové strmene a kotúče s priemerom 410, respektíve 398 mm. M5 obúva 20-palcové predné a 21-palcové zadné kolesá pneumatikami s profilom 285/40 ZR2, respektíve 295/35 ZR21. Svoje adrenalínové schopnosti dáva na známosť exteriérovým tuningom, ktorý zhŕňa rozšírené blatníky a prahy, nárazníky so zväčšenými sacími otvormi a dvojdielny zadný difúzor, z ktorého vykúkajú dva páry čiernych koncoviek výfukov. Civilný vzhľad dodáva neobvykle vysoký podiel povrchov lakovaných vo farbe karosérie, pričom si môžu zákazníci vybrať z desiatich odtieňov vrátane exkluzívnej zelenej metalízy Isle of.Man Green, modrej Marina Blue Bay alebo sivej Storm Bay.

BMW M5 - 2024
BMW M5 - 2024
+29BMW M5 - 2024

Interiér zušľachťujú športové M sedadlá čalúnené kožou Merino, a kožený volant s červeným pásikom. V sériovej výbave nechýba strešné okno, štvorzónová klimatizácia, ambientné osvetlenie, elektricky ovládané veko kufra, indukčná nabíjačka či audio či Boweer s & Wilkins s 18 reproduktormi. Zakrivená obrazovka BMW Curved Display dostala špecifickú športovú grafiku. BMW nešetrilo ani na asistenčných systémoch. Pritom ostáva M5 praktickým autom s kufrom, do ktorého naložíte 466 litrov batožín ako do bežnej verzie radu 5. Batéria totiž nezasahuje do kufra ani do interiéru.

BMW M2 Čítajte viac BMW M2: Facelift prináša športovejší dizajn a viac výkonu. ‘Manuál’ v ponuke ostáva

Novinku predstavilo BMW na festivale rýchlosti v Goodwoode. Výroba bude prebiehať v materskom závode automobilky v Dingolfingene. Celosvetové uvedenie na trh je naplánované na november. Najdôležitejšie predajné regióny vysokovýkonného sedanu predstavujú Severná Amerika a Európa. USA sú s určitým odstupom najväčším samostatným trhom, za ktorým nasledujú Veľká Británia, Nemecko, Južná Kórea, Čína, Japonsko a Kanada. Uvidíme, ako zákazníci zareagujú na novú technológiu a mierny ústup z dynamiky. Novinka bude navyše kvôli plug-in hybridu výrazne drahšia.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 5 096
Šírka (mm) 1 970
Výška (mm) 1 510
Rázvor náprav (mm) 3 006
Objem batožin. priestoru (l) 466
Objem nádrže (l) 60
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2 435 – 2 510

Technické údaje

Motor 4,4 V8 TwinPower Turbo
Počet valcov/ventilov 8/32
Zdvihový objem (ccm) 4 395
Výkon (kW/ot.) 430/585
Krútiaci moment (Nm/ot.) 750/1 800
Výkon elektromotora (kW) 145
Krútiaci moment elektromotora (Nm) 250 (cez stály prevod 450)
Systémový výkon (kW) 535
Systémový krútiaci moment (Nm) 1000
Prevodovka 8A
0 – 100 km/h 3,5
0 – 200 km/h (s) 10,9
Max. rýchlosť (km/h) 250 (305 bez obmedzovača)
Využiteľná kapacita batérie (kWh) 18,6 (hrubá 22,1)
Dojazd v režime EV (km) 67
Spotreba na 100 km (l) 1,7
Spotreba s vybitou batériou (l) 10,3

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #BMW #BMW M5
Články podľa značiek