To, čo bolo kedysi výsadou Bugatti Veyron za milión eur, si dnes môže dopriať prakticky každý. Výkon nad hranicou tisíc koní už nie je len pre vyvolených. Dôkazom je nová najvýkonnejšia verzia Chevroletu Corvette ZR1. Konštruktérom sa ho podarilo posunúť do sveta hyperšportov. Začnime rovno motorom, ktorý je odvodený od atmosférického 8-valca LT6. Už tento základný motor pre Corvette siedmej generácie sa môže pochváliť prívlastkom najvýkonnejšieho atmosférického motora v sériovej produkcii. Lenže jeho 365 kW by pre ZR1 nestačilo. A tak agregát podstúpil radikálny tuning a označenie zmenil na LT7.
Zdvihový objem síce klesol z pôvodných 6,6 na 5,5 litra, no zato pribudli dve integrované turbodúchadlá. Nový je tiež plochý kľukový hriadeľ, hlavy valcov s väčšou spaľovacou komorou, odlišné časovanie a zdvih ventilov, úplne nový sací trakt, ale aj opracovanie bloku a hlavy pre lepší odvod tepla, prídavné sekundárne vstrekovanie či systém protizávaží prispôsobený jedinečnému tvaru kovaných ojníc a piestov. Kompresný pomer klesol z 12,5 : 1 na 9,8 : 1. Turbodúchadlá sú vyrobené z materiálu MAR a vďaka jednoduchšiemu kanálu turbínovej časti poskytujú vyšší plniaci tlak, než ak by konštruktéri použili systém twin-scroll. O chladenie nasávaného vzduchu sa starajú medzichladiče s olejovým okruhom.


Výsledkom je neskutočných 1 078 koní, teda 793 kW, čo je viac, než mohlo ponúknuť Bugatti Veyron s 8-litrovým 16-valcom dopovaným štvoricou turbodúchadiel – svojho času zďaleka najvýkonnejšie auto planéty. Rovnako brutálny je krútiaci moment 1 123 Nm, ktorý vrcholí pri 6 000 otáčkach za minútu, čo je o 1 000 otáčok nižšie, než vrchol výkonovej krivky. Takejto porcii sily museli inžinieri prispôsobiť aj 8-stupňovú automatickú prevodovku. Modernizovaný bol vstupný aj výstupný hriadeľ, ozubené kolesá so zvýšenou pevnosťou či systém mazania, ktorý má fungovať aj pri veľkých odstredivých silách. Túto zložitú techniku vyrábajú pre ZR1 ručne, podobne ako technici AMG, v Performance Build Centre, ktoré je súčasťou závodu Bowling Gren v Kentucky.

Je len pochopiteľné, že najvýkonnejšia Corvetta všetkých čias je aj najrýchlejšou. Paradoxne, Chevrolet neudáva zrýchlenie z 0 na 100 km/h, no rozhodne to bude pod hranicou 2,5 sekundy, ktoré zvláda hybridná Corvette e-Ray. Vystačiť si musíme s informáciou, že ZR1 má za sebou šprint na štvrť míle za menej ako desať sekúnd. Maximálna rýchlosť 346 km/h možno nevyráža dych, no prednosť dostal v tomto prípade prítlak, ktorý generuje prietoková predná kapota či masívny difúzor. S príplatkovým paketom ZTK, ktorý pridáva obrie zadné karbónové krídlo a Gurneyho klapky, je to až 544 kg. Na asfalte držia ZR1 aj pneumatiky Michelin Pilot Sport S4, obuté na 20-palcových predných a 21-palcových zadných hliníkových kolesách. Stabilitu podporuje znížené zavesenie s tlmičmi Magnetic Ride.


Úpravám sa nevyhli ani brzdy. Tie sú štandardne karbón-keramické. Predné kotúče majú priemer 400 a zadné 390 mm – najväčšie, aké sa kedy objavili na Corvette. ZR1 dostala aj odľahčenú karbónovú strechu, znižujúcu ťažisko, no asi najviac zaujme delené zadné okno zo slávnej Corvette C2 Stingray. Tím dizajnérov totiž usúdil, že ZR1 stojí po desaťročiach za to, aby sa tento prvok vrátil v novej interpretácii. Zákazníci si môžu dopriať aj rôzne doplnky, ako „rýchle pruhy“ na kapote, štyri druhy povrchovej úpravy kolies alebo rovno karbónové kolesá, ktoré znižujú hmotnosť neodpružených hmôt o viac ako 19 kg. V palete farieb karosérie pribudli odtiene Competition Yellow, Hysteria Purple a Sebring Orange.

V kokpite priťahuje pozornosť jedinečný znak ZR1, ktorý sa nachádza na prahových lištách a na volante. Na čalúnení je k dispozícii nový vzor stehov, špecifický pre ZR1. Novinku budú vyrábať v závode Bowling Green Assembly v Kentucky. Produkcia odštartuje v roku 2025. ZR1 bude dispozícii aj v otvorenej verzii Convertible s plátennou strechou. Cena ešte nebola oznámená, no nemala by presiahnuť 200 tisíc dolárov čo je za auto s výkonom cez 1 000 koní zanedbateľná čiastka. Za nové Bugatti Turbillon zaplatíte viac ako 3,5 milióna. A to vraj ešte Chevrolet chystá verziu Zora, ktorá má spojiť motor LTZ s plug-in yhbridnou sústavou E-Ray, takže by výkon mohol presiahnuť 1 250 koní.
