Projekt nástupcu obstarožnej Lady Granta, ktorej korene siahajú až do roku 2004, nie je rozhodne nový. Lada pracovala na novom lacnom aute ešte pred ruskou agresiou na Ukrajine. Samozrejme, spoločne s Renaultom, väčšinovým vlastníkom AvtoVazu. Iskra mala stáť na aliančnej platforme CMF-B LS, ktorú používa francúzska automobilka pre lowcostovú značku Daciu. Iskra mala byť teda ruským Loganom. Lenže vojnový konflikt a za ním nasledujúce sankcie všetko skomplikovali. Renault z Ruska odišiel, podiel v AvtoVaze previedol za symbolický rubeľ na moskovský automobilový inštitút NAMI a zastavil akékoľvek dodávky komponentov do Ruska.
Tvrdé boje pri Pokrovsku: Rusi chcú postúpiť, Ukrajinci nasadzujú, čo sa dá
Rusi mali čo robiť, aby boli vôbec schopní obnoviť produkciu existujúcich modelov, nieto ešte vyvíjať nové autá. Na Iskru však AvtoVaz nezanevrel. Musel však lokalizovať všetky komponenty, teda nahradiť pôvodných zahraničných dodávateľov ruskými. Má ich byť vyše štyristo. Aj preto sa pôvodná platforma premenovala na XJO. Či sa to AvtoVazu naozaj podarilo, ukáže až sériová výroba. V každom prípade má dlhoočakávaná novinka premiéru za sebou. Stalo sa tak na Medzinárodnom ekonomickom fóre v Petrohrade SPIEF 2024. Predstavená bola zatiaľ len verzia sedan. Neskôr má prísť kombi SW a jeho outdoorová verzia Cross. Zostava bude teda podobná Veste. A podobá sa jej aj dizajnovo.
Iskra dostala prednú masku v štýle X-dizajn, nemá teda čím prekvapiť. Umiernenejšie sú ale bočné prelisy. Novinka bude dostupná s tromi rôznymi pohonnými jednotkami. Atmosférickým 4-valcom s objemom 1,6 litra (66 kW), skombinovaným s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou, verziou so zvýšeným výkonom na 77 kW a so 6-stupňovou manuálnou alebo automatickou prevodovkou. Iskra má rázvor náprav 2 603 mm, na chlp rovnaký s Daciu Sandero. Na dĺžku meria 4 333, na šírku 1 777 a na výšku 1 517 mm. Je teda menšia ako Vesta. Interiér bude vo vyšších verziách vybavený dotykovým displejom a panoramatickou strechou.
Ako informuje automobilka, v súčasnosti prechádza Iskra finálnym testovacím cyklom a prípravou na sériovú výrobu, ktorá má byť spustená začiatkom roka 2025. Ročne má vzísť z liniek 70 000 až 100 000 exemplárov. Či sa to podarí, ukáže až čas. Nie je totiž tajomstvom, že nie všetky diely pre Iskru vznikajú napriek lokalizácii v Rusku. Rusi sa obrátili aj na dodávateľov z „priateľského“ Uzbekistanu, Číny či Iránu. Najmä prvé dve krajiny môžu všetko skomplikovať. Čína ani Uzbekostan síce na Rusko sankcie neuvalili, ale ich banky a závody sa obávajú sekundárnych sankcií po tom, čo sa vlani AvtoVaz dostal na americký sankčný zoznam. Znamená to, že AvtoVaz má napríklad obrovské problémy platiť za dodávky. Upozornil na to viackrát sám šéf AvtoVazu Maxim Sokolov.
Čítajte viac Lada prejde na čínske motory. Inú šancu nemáNábeh výroby tak môže byť oveľa komplikovanejší, ako by si Kremeľ predstavoval. Iskra je totiž tak trochu aj politickým projektom, ktorý má byť ďalším dôkazom samostatnosti ruského automobilového priemyslu čeliacemu sankciám. Cena základnej verzie má štartovať na hranici milióna rubľov, teda približne od 11 000 eur, čo je menej, než stoja čínske autá. „Som si istý, že Iskra zapáli plameň lásky medzi mnohými Rusmi,“ povedal šéf AutoVazu počas premiéry. Uvidíme budúci rok.