Predstavili extrémny Lexus LBX Morizo RR. Pracoval na ňom aj šéf Toyoty osobne

Ide o najextrémnejšiu verziu mestského crossoveru LBX. Má výkon vyše 300 koní a na stovku mu stačí 5,2 sekundy.

16.08.2024 16:00
Lexus LBX Morizo RR (2024) Foto:
Lexus LBX Morizo RR (2024)
debata (1)

Vozidlo bolo postavené na novej platforme, ktorá umožňuje naplno využiť schopnosti trojvalcového motora 1,6 s turbodúcha­dlom a elektronicky riadeného stáleho pohonu 4×4. Platforma bola v prednej časti spevnená a vystužená a v zadnej časti bola ďalej rozšírená, aby umožnila montáž komponentov zadného pohonu a zmeneného systému pruženia.

Zásadné zmeny

Pri známom motore G16E-GTS inžinieri Lexusu okrem iného použili ľahšie komponenty a väčšie turbodúchadlo, takže dosahuje výkon 305 koní/224 kW pri 6500 ot./min. Maximálny krútiaci moment je rovných 400 Nm a dosahuje sa v rozmedzí 3250 – 4600 ot./min. Vozidlo je vybavené novou osemstupňovou automatickou prevodovkou Direct Shift s možnosťou zmeny prevodových stupňov pomocou pádiel na volante alebo šesťstupňovou manuálnou prevodovkou s inteligentným riadiacim systémom iMT. LBX Morizo RR je prvým Lexusom, ktorý ponúka manuálne radenie prevodových stupňov na japonskom trhu.

Lexus LBX Morizo RR (2024)
Lexus LBX Morizo RR (2024)
+5Lexus LBX Morizo RR (2024)

Elektronicky riadený pohon 4×4 sa prispôsobuje stavu vozovky a štýlu jazdy vodiča. Na klzkom povrchu je rozloženie výkonu medzi prednou a zadnou časťou 50:50, pretože prioritou je čo najvyššia priľnavosť. LBX Morizo RR má predné a zadné uzávierky diferenciálu Torsen, vďaka čomu ešte lepšie zrýchľuje na výjazde zo zákrut a perfektne jazdí na cestách s premenlivým povrchom.

LBX Morizo RR bude vybavený špeciálnym režimom Circuit (Okruh), ktorý uvoľní jeho plný potenciál. Vozidlo pomocou údajov zo systému GPS identifikuje pretekársku trať a zmení zvolené nastavenia – zrýchli čas odozvy turbodúchadla, zvýši chladenie motora aj rýchlostný limit a aktivuje optimálnu indikáciu preradenia. Pomocou aplikácie si vodič bude môcť prispôsobiť fungovanie týchto prvkov podľa svojich preferencií.

Zosilnená konštrukcia, upravené odpruženie

Výborné jazdné vlastnosti a pôžitok z jazdy boli pre konštruktérov najvýkonnejšej verzie mestského crossoveru prioritou. V porovnaní s hybridnou verziou je model nižší o 10 mm, znížil sa aj posed vodiča a uhol pedálov bol upravený tak, aby bol poskytnutý čo najlepší pocit z jazdy. Konštrukcia je výnimočne tuhá vďaka 469 laserovým zvarom a použitiu až 12,8 m konštrukčných lepidiel.

Špecifikácia modelu Lexus LBX Morizo RR

Celková dĺžka 4 190 mm
Celková šírka 1 840 mm (+15)
Celková výška 1 535 mm (-10)
Rázvor kolies 2 580 mm
Hmotnosť 1 440 kg
Motor 1,6-litrový radový 3-valcový preplňovaný
Maximálny výkon (kW(k) pri ot./min.) 224 (305) pri 6500
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min) 400 pri 3 250 – 4 600
Veľkosť pneumatík 235/45R19
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 5,2 s

(údaje v zátvorke sú zmeny v rozmeroch oproti štandardnej verzii)

Model má tiež upravené odpruženie, aby sa vyrovnal so športovým výkonom. Verzia LBX Morizo RR prvýkrát využíva technológiu Response-Enhancing Damping Structure (REDS) v ľahkých a tuhých vzperách predného zavesenia, čo zlepšuje pocit z riadenia za každých podmienok. Zadná časť má dvojité priečne ramená. Športové LBX dostalo aj upravený brzdový systém. Verzie s automatom majú vpredu ventilované kotúče a dvojpiestikové strmene, vzadu pevné kotúče. Vo verzii s manuálnou prevodovkou sú na oboch nápravách k dispozícii odvetrávané kotúče.

LBX Morizo RR bol tiež zdokonalený z hľadiska aerodynamiky. V spolupráci s tímom Lexus Pathfinder Air Racing boli navrhnuté prvky, ktoré uľahčujú prúdenie vzduchu v prednej časti vozidla a lepšie chladia komponenty, znižujú turbulencie pod podvozkom a ovplyvňujú stabilnú jazdu. V súlade s filozofiou Lexus dostal LBX Morizo RR aj balík riešení, ktoré znižujú nepríjemný hluk a nežiaduce vibrácie.

Unikátny dizajn

LBX už v čase premiéry vyčnieval svojou karosériou v porovnaní so segmentovými konkurentmi. Konštruktéri variantu Morizo RR využili kompaktné rozmery vozidla a zároveň zdôraznili jeho vysoký výkon. Prioritou všetkých zmien bola najlepšia možná ovládateľnosť a vysoká aerodynamická účinnosť. Preto boli na vozidle zmenené predné nárazníky a predná maska, ktoré majú výrazný vzhľad a uľahčujú chladenie motora. Verziu Morizo RR možno zvonku rozpoznať podľa 19-palcových kovaných hliníkových ráfikov, červených brzdových strmeňov, podbehov a blatníkov vo farbe karosérie, ako aj zadného nárazníka s dvomi koncovkami výfuku.

Auto sa môže pochváliť aerodynamickými úpravami... Foto: Lexus
Lexus LBX Morizo RR (2024) Auto sa môže pochváliť aerodynamickými úpravami a dvomi koncovkami výfukov,

LBX Morizo RR je ponúkaný v čiernej farbe alebo v štyroch dvojfarebných vonkajších lakoch s kontrastnou čiernou strechou. Interiér má tmavú povrchovú úpravu. Zaujmú v ňom športové sedadlá s červeným prešívaním a 12,3-palcový displej s grafikou inšpirovanou motoršportom.

Japonci si teraz môžu objednať Lexus LBX Morizo RR a prvé kusy budú dodané koncom augusta. K dispozícii bude aj 100 vozidiel vo verzii LBX Morizo RR Bespoke Build. Limitovaná edícia bude dostupná žrebom a šťastlivci budú mať šancu vytvoriť absolútne jedinečný športový crossover personalizáciou vybraných prvkov. Vozidlo v tejto verzii môže vyniknúť okrem iného žltými brzdovými strmeňmi alebo inými materiálmi, farbami a vzormi v interiéri. A teraz jedna smutná správa – extrémna verzia Lexus LBX Morizo RR sa na slovenský trh nedostane.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #športové auto #Lexus LBX #LBX Morizo RR
Články podľa značiek