Lamborghini Temerario: Štyri motory, dve turbá a šialených 920 koní

Nové „juniorské lambo“ sa zmenilo na poriadnu šelmu. Po prvýkrát v histórii používa preplňovaný motor a pomoc elektromotorov. A to bez toho, aby prišli zákazníci o vzrušujúci charakter a zvuk atmosférického agregátu.

20.08.2024 10:00
Lamborghini Temerario - 2024 Foto:
Temerario ctí tradíciu ostrých tvarov a 6-uholníkových motívov. Šesťuholníkovú grafiku majú dokonca aj denné svetlá.
debata

Po desiatich rokoch nahrádza Lamborghini menší model Huracán novým modelom Temerario. Zodpovedajú tomu aj gigantické technologické zmeny. Novinka síce prišla o dva valce, ale kompenzuje ich dvojicou obrích turbodúchadiel a trojicou elektromotorov. Výkonom a dynamikou tak Temerario zaostáva za 12-valcovým Revueltom len o chlp. Napokon, elektrická časť jeho pohonu sa od vlajkovej lode príliš nelíši. Hoci Lamborghoni tvrdí, že v porovnaní s Huracánom má Temerario o 50 % nižšie emisie CO2, dobre vieme, že elektrický okruh je tu najmä kvôli zlepšeniu dynamiky. Možno aj preto neoznačuje automobilka zo Sant Agaty Temerario ako plug in hybrid, teda skratkou PHEV, hoci technicky by sme o ňom mohli hovoriť. Používa radšej označenie HPEV, čo je High Performance Electrified Vehicle.

Lamborghini Revuelto Opera Unica - 2024 Čítajte viac Lamborghini Revuelto Opera Unica: Solitérne ‘lambo‘ zabralo 560 hodín prác

Začnime teda tým najdôležitejším. Srdcom Temeraria je nový preplňovaný 8-valec s kódovým označením L411 a objemom 3 995 kubických centimetrov. Bloky valcov sú odliate zo špeciálnej ultraľahkej zliatiny A357+Cu, ktorá pochádza priamo z motoršportu. A spojitostí s okruhovými špeciálmi či monopostmi F1 je tu viac. Motor totiž používa plochý kľukový hriadeľ so zalomením 180 stupňov a suchú olejovú vaňu, ktorá znižuje stavebnú výšku motora. Ako inak, ojnice sú vyrobené z titánu. Absolútnou novinkou je dvojica veľkých turbodúchadiel umiestnených centrálne medzi blokmi (Hot-V), ktoré pumpujú vzduch do spaľovacích komôr pod tlakom 2,5 baru. Lenže Lamborghini, ktorého história je spätá s vysokootáčkovými atmosférickými motormi, sa rozhodlo, že napriek preplňovaniu neurobí ústupky v lineárnom náraste výkonu ani v maximálnych otáčkach.

Aerodynamické prvky sú ukryté najmä na... Foto: Lamborghini
Lamborghini Temerario - 2024 Aerodynamické prvky sú ukryté najmä na podvozku. Aj vďaka väčšiemu difúzoru a vírivým generátorom má Temerario až o 103 % vyšší prítlak v porovnaní s Huracánom.

Je to neuveriteľné, ale tento agregát s výkonom 800 koní, teda 588 kW a krútiacim momentom 730 Nm točí až 10 000 otáčok za minútu a márne by ste v ňom chceli spozorovať čosi ako turbodieru. Tajomstvo harmonickej výkonovej krivky, vrcholiacej pri 9 000 otáčkach, sa skrýva medzi 8-valcom a 8-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Technici sem namontovali ľahučký elektromotor s axiálnym tokom, takzvaný „palacinkový“ elektromotor. Ten dodáva potrebné kilowatty a 300 Nm krútiaceho momentu vo všetkých fázach, v ktorých by inak došlo k výpadkom výkonu. Či už pri „nádychu“ turbodúchadiel alebo počas radenia. Tento motor zároveň nahrádza spojku a slúži tiež ako štartér a trojfázový generátor.

Dvojitá koncovka výfuku končí v centrálnom... Foto: Lamborghini
Lamborghini Temerario - 2024 Dvojitá koncovka výfuku končí v centrálnom 6-uholníkovom otvore.

Stále však nie sme na konci, pretože Temerario dostalo aj prednú e-nápravu. Tá disponuje dvoma ďalšími elektromotormi. Každý z nich má výkon 110 kW a krútiaci moment 1 075 Nm. Takže ak je to potrebné, do práce sa dá dodatočných 220 kW a 2 150 Nm. Celá elektrifikovaná náprava pritom váži len 73 kg, z toho samotné elektromotory 31 kg. Sústava je naladená na 920 koní, čo je 676 kW, nie príliš vzdialených Revueltu s maximom 1 015 koní. O uskladnenie elektrickej energie sa stará li-ion batéria umiestnená v stredovom tuneli s kapacitou skromných 3,8 kWh. Napokon, slúži viac ako dodatočný rezervoár energie, než ako akumulátor pre čisto elektrickú jazdu, i keď ani tej sa Temerario nebráni. Dojazd Lamborghini ale radšej ani neudáva. Tipujeme to tak na maximálne 10 km. Na tiché výjazdy z vilovej štvrte či nenápadné parkovacie manévre kdesi v garážach to bohato stačí.

Lamborghini Temerario - 2024
Lamborghini Temerario - 2024
+19Lamborghini Temerario - 2024

Zato keď sa dá do práce spaľovací agregát, okolie si Temerario nemôže nevšimnúť, čo skôr nepočuť. Automobilka urobila obrovský kus práce, aby naladila akustiku motora tak, aby utajila jeho turbodúchadlá. Kulisa sa dokonca mení podľa zvoleného jazdného režimu. Vodič môže voliť kultivovanejšie módy Citta a Strada až po Sport a Corsa, keď sa začne z výfukového potrubia rinúť vysoké crescendo s neodmysliteľným strieľaním do výfuku počas podraďovania. Decibelom uvoľní cestu aktívna klapka výfukového traktu. Rovnako fascinujúca je dynamika. Temerario šprintuje na stovku za neuveriteľných 2,7 sekundy, čo je len o dve desatinky dlhšie, ako to trvá 12-valcovému Revueltu. A rozdiel v „maximálke“ je priam zanedbateľný – 343 vs. 350 km/h.

Interiér je priestrannejší a komfortnejší než... Foto: Lamborghini
Lamborghini Temerario - 2024 Interiér je priestrannejší a komfortnejší než doteraz. Lamborghini sľubuje, že sa doň pohodlne usadí aj vodič s výškou dvoch metrov a prilbou.

Celá táto nálož techniky je zabalená do hliníkovej karosérie, ktorá má o 20 % vyššiu torznú tuhosť v porovnaní s Huracánom. Dizajn ctí vo veľkom 6-uholníkový motív, ktorý nájdete prakticky všade – od predného svetelného podpisu až po ten zadný. Kľúčovú rolu hrá aerodynamika. Temerario má v porovnaní s Huracánom Evo až o 103 % vyšší prítlak a s príplatkovým balíkom Alleggerita až o 158 %. Stará sa oň najmä veľký difúzor a tri vírivé generátory. Novinka tak ponúka fantastickú stabilitu pri vysokých rýchlostiach aj dostatočný prívod vzduchu k chladičom. Samozrejme, svoje zohráva dokonalé rozloženie hmotnosti s centrálne umiestneným motorom otočeným prevodovkou vzad či na mieru vyrobené pneumatiky Bridgestome Potenza Sport so zmiešaným profilom 255/35 ZR20 na prednej a 325/30 ZR21 na zadnej náprave.

Šialenú pohonnú sústavu tvorí preplňovaný... Foto: Lamborghini
Lamborghini Temerario - 2024 Šialenú pohonnú sústavu tvorí preplňovaný 8-valec spojený s elektromotorom a 8-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Ďalšie dva elektromotory nájdeme na prednej náprave. Celé spolu to dáva 920 koní.

Vďaka novej konštrukcii podvozka spaceframe Lamborghini sľubuje viac priestoru v kabíne. Nad hlavou pribudlo 34 a na nohy 46 mm. A ešte k tomu má Temerario kufor s objemom 112 litrov, čo je dosť na dva letecké kufríky. Ďalšie predmety možno umiestniť za vodiča a spolijazdca. Komfortnejšie majú byť aj sedadlá umožňujúce nastavenie v 18 smeroch. No a Temerario sa nebráni ani luxusným prvkom ako audiosústave Sonos Faber. Infotainment zasa umožňuje uchovávať telemetrické dáta pre prípad, že s novinkou zamierite na okruh. Systém Lamborghini Telemetry 2.0 zahŕňa viac ako 150 najdôleži­tejších svetových okruhov. Na stredovej konzole je 8,4-palcový displej spolu s 12,3-palcovým digitálnym prístrojovým panelom. Okrem toho sa ušla tretia 9,1-palcová obrazovka spolujazdcovi.

Lamborghini Urus SE 8 Čítajte viac Lamborghini Urus SE: Talianske ‘super SUV’ vďaka elektrine zosilnelo, ale aj pribralo

Nebude to lacná hračka. Temerario, ktoré sa predstavilo na luxusnej prehliadke Monterey Car Week a ktoré uvedú na trh až na jeseň budúceho roka, si automobilka cení najmenej na 300 000 eur. K dispozícii bude ale množstvo príplatkov. Veď len paletu dostupných lakov tvorí 57 odtieňov vrátane dvoch nových – modrého Blu Marinus a zeleného Verde Mercurius. S novým Temerariom končí pre Lamborghini éra čisto spaľovacích áut. Dopĺňa už skôr predstavené plug-in hybridné Revuelto a Urus SE. „Temerario je auto vo vlastnej lige, mimoriadne a inovatívne z technického aj štylistického hľadiska,“ povedal šéf Lamborghini Stephan Winkelmann. „S Temerariom sme dokončili kľúčovú kapitolu v stratégii elektrifikácie zahrnutej v našom pláne Direzione Cor Tauri. Stávame sa prvou luxusnou automobilovou značkou, ktorá ponúka plne hybridný rad,“ doplnil.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Lamborghini #Lamborghini Temerario
Články podľa značiek