Tohto roku prišla na trh štvrtá generácia Škody Superb. Vo Veľkej Británii sa však akosi nechcú rozlúčiť s tou treťou. Predchádzajúca generácia, predstavená roku 2016, bola totiž doteraz najúspešnejšia. Z celkovo 1,6 milióna vyrobených Superbov od roku 2001 na ňu pripadlo neskutočných 860 000 kusov. Veľký podiel na tom mal vtedajší šéfdizajnér automobilky Jozef Kabaň. Jednoducho tretia generácia očarila svojím vzhľadom natoľko, že na niektorých trhoch prevalcovala sesterský VW Passat. A dotiahla sa naň aj technologicky. V Superbe debutoval aktívny podvozok DCC či trojzónová klimatizácia. Nehovoriac o priestore pre zadných pasažierov a obrovskom kufri, ktorým Superb doslova deklasoval svojho vznešenejšieho nemeckého súrodenca.
Podobne to bolo vo Veľkej Británii. A tak sa tretej generácii rozhodli za kanálom La Manche vystrojiť veľkolepú rozlúčku. Tamojšie zastúpenie automobilky si objednalo v renomovanej tuningovej spoločnosti RE Performance úpravu Superbu Combi 2,0 TSI 4×4. Výber dielne bol celkom logický, veď RE Performance má na konte aj rekordnú Škodu Octavia, ktorá dosiahla na soľnom jazere v Boneville rýchlosť 365 km/h. No a práve pomalý nie je ani Superb Sleeper Edition. Veď cieľom projektu bolo vytvoriť mimoriadne výkonnú verziu, ktorá však svoj potenciál pred okolím skôr tají, akoby ho mala dávať na obdiv. Presne v štýle takzvaných „sleeper cars“, ktoré vás vydesia, až keď na semafore naskočí zelená. Výsledok je ohromujúci.
Výkon 4-valca 2,0 TSI sa podarilo zvýšiť z pôvodných 280 koní, teda 205 kW, na ohromujúcich 447 koní, čo je 351 kW. A úctyhodný je aj nárast krútiaceho momentu z 350 na 661 Nm. Stojí za tým väčšie turbodúchadlo, väčší medzichladič stlačeného vzduchu aj nový výfukový a palivový systém. Úpravami musela nepochybne prejsť aj 7-stupňová prevodovka DSG, aby zvládla takýto nápor. Takže tu máme čosi, čo by mohlo konkurovať napríklad Audi RS4 Avant alebo BMW M3 Touring. Na rozdiel od nich však Superb Sleeper Edition nepôsobí výstredne. Naopak, jeho karoséria kombi, uhladený dizajn a nádherný zelený lak Royal Green, ktorý bol uvedený výlučne na britskom trhu pri príležitosti korunovácie Karola III., zachovávajú rodinný imidž značky.
Jediným avízom na mimoriadne schopnosti špeciálnej edície je podvozok znížený o 50 mm, ktorý dodala spoločnosť KW, a brzdy AP Racing s drážkovanými kotúčmi s priemerom 390 na predných a 320 mm na zadných kolesách. Devätnásťpalcové disky obúvajú špičkové pneumatiky Yokohama s profilom 234/40 ZR. S elegantným vzhľadom ladí aj interiér, vychádzajúci z vrcholovej verzie Laurin&Klement. Takže sedadlá aj výplne dverí sú čalúnené perforovanou koňakovou kožou. Pre vodiča nechýba masážna funkcia. Vo výbave sú matrixové LED reflektory, parkovací asistent Park Assist, prémiové audio Canton, virtuálny kokpit či navigácia Colombus s 9,2-palcovým dotykovým displejom.
Pritom je Sleeper Edition stále mimoriadne praktické auto. Veď pod zadným, elektricky ovládaným vekom je neskutočných 660 litrov pre batožiny. A aký bude ďalší osud tohto solitéru? Pravdepodobne pôjde o showcar, ktorý bude britské zastúpenie Škody používať pri mimoriadnych príležitostiach. Dokonca ho plánuje zaradiť do flotily novinárskych vozidiel. No vylúčené nie je ani to, že ak sa nájde iný záujemca, RE Performance sa opäť pustí do práce. Ak zákazník privezie svoj Superb tretej generácie. Prečo by inak tento projekt niesol názov Edition.