
Tento rok zmodernizovalo Audi kompletný modelový rad A3. Na vrchol s označením RS3 sme si však museli chvíľu počkať. Novinka pôsobí ešte asertívnejšie. Čierna šesťuholníková maska Singleframe s plástovým výpletom je väčšia, širšia a plochejšia. Zväčšili sa aj bočné otvory v nárazníkoch. Tri otvory nad predným splitterom zas vyvolávajú asociácie na legendárne Audi Sport quattro S1 Pikes Peak z roku 1987. Svetlá s 24 diódami napodobňujú šachovnicu štartovacej vlajky. Po prvýkrát si však môžu zákazníci nastaviť tri ďalšie grafiky denného svietenia. Aj zozadu je RS3 agresívnejšie.

Veľkú časť nárazníka tvorí obrovský difúzor s centrálnym červeným svetlom. Po jeho stranách našli miesto dve eliptické koncovky výfukov. V čiernom prevedení vyznievajú ešte väčšie než pred modernizáciou. Aj zadné svetlá majú nastaviteľnú grafiku. Celé je to zabalené v špecifických lakoch karosérie, vyhradených len pre RS3. K známym odtieňom Kyalami Green a Kemora Grey pribudli nové Ascari Blue, Progressive Red a sivá Daytona v matnom prevedení. Štandardom sú 19-palcové matné disky kolies. Zákazníci si ale budú môcť priplatiť za desaťlúčové kolesá z edície RS3 Performance, a to buď v matnej, alebo lesklej úprave.

K dispozícii je aj karbónový paket, ktorý okorení dizajn prvkami z uhlíkových vlákien, napríklad v oblasti otvorov v nárazníku, prahov a difúzora. Karbónové môžu byť aj spätné zrkadlá. Podobne „temná“ športová atmosféra vládne v kabíne. Úplne nový volant má sploštený tvar nielen v spodnej, ale aj vo vrchnej časti. Štandardné športové sedadlá možno zameniť za sedadlá RS čalúnené textíliou Dinamica v kombinácii s kožou Pearl Nera. Nechýbajú ani plakety RS a rozšírené ambientné osvetlenie. Svetelný zdroj vo dverách podsvecuje stovky laserom vyrezaných tvarov s kosoštvorcovým motívom.

Väčšina dekorácií je lakovaná v antracitovom odtieni alebo je vyrobená z matného karbónu. Ešte viac emócií prinášajú dizajnové balíky v červenej alebo zelenej farbe. Týka sa to bezpečnostných pásov, prieduchov ventilácie, prešívania sedadiel či koberčekov a farebného segmentu na volante. Špecifická grafika prístrojov uprednostňuje v režime Runway otáčkomer pred údajom rýchlosti. Na okruhu poslúži grafika priečneho a pozdĺžneho preťaženia g-force či telemetrické údaje zaznamenávajúce čas na kolo a podobne. Nechýba indikátor radenia v manuálnom režime prevodovky či údaje o teplote motorového a prevodového oleja.

Srdcom tejto šelmy je dnes už vzácny preplňovaný 5-valec 2,5 TFSI. Je vôbec zázrak, že Audi drží tento motor pri živote. Viac koní mu ale s modernizáciou nepridalo. A ani nebolo treba. Jeho 294 kW a 500 Nm krútiaceho momentu je na auto veľkosti VW Golf stále extrémne bohatá nadielka. Kým maximum výkonu je k dispozícii pri 5 600 až 7 000 otáčkach, krútiaci moment neklesá pod maximum od 2 250 do 5 600 otáčok za minútu. Špecifický športový prejav je výsledkom ojedinelého poradia zapaľovania vo valcoch (1 – 2 – 4 – 5 – 3), ktoré spolu s výfukovou sústavou s dvojicou variabilných klapiek generuje okúzľujúcu zvukovú kulisu, zvlášť v športových režimoch.

Motor je spojený so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG s rýchlejšími časmi radenia a pohonom oboch náprav Quattro. Ale nie obyčajným. RS 3 totiž zamenilo zadný diferenciál za dvojicu viaclamelových spojok. Takzvaný systém RS Torque Splitter potom zabezpečuje nielen možnosť rozdeľovať hnací moment medzi prednú a zadnú nápravu, ale aj medzi zadnými kolesami, a to v rozsahu od 0:100 až 100:0. Asi neprekvapí, že medzi jazdnými módmi nájdeme driftovací režim RS Torque Rear a okruhový RS Performance Mode. Výsledkom je raketový šprint na stovku za 3,8 sekundy a maximálna rýchlosť 280 km/h.

Že to naozaj funguje, dokázal továrenský jazdec Frank Stippler na kultovom Nürburgringu, kde zajazdil kolo za rekordný čas 7 minút a 33 sekúnd, čím vylepšil pôvodný rekord v triede kompaktov o viac ako päť sekúnd. To aj vďaka prekalibrovanému podvozku, trakčným systémom a novým príplatkovým pneumatikám semi-slick Pirelli P Zero Trofeo R, ktoré umožňujú rýchlejší prejazd zákrut. To všetko platí nielen pre hatchback Sportback, ale aj pre verziu RS3 Sedan. Na trh by sa obe novinky mali dostať ešte v priebehu tohto roka.