Koncept Mercedes-Benz CLA predstavuje víziu spoločnosti pre novú elektrickú a digitálnu éru – je to elektromobil s dlhým dojazdom, ultranízkou spotrebou, hi-tech riešeniami v interiéri založený na príncípoch ekologickosti a udržateľnosti. Naživo sme si ho mohli prvýkrát pozrieť počas akcie Vision for Tomorrow, ktorá sa odohrala v poľskej Varšave.

Ako prvé vozidlo bol nový koncept CLA vyvinutý na úplne novej elektrickej platforme MMA. S predpokladaným dojazdom viac ako 750 km (WLTP) patrí k najúspornejším elektromobilom, aké vôbec boli vyvinuté. So svojou extrémne nízkou spotrebou energie okolo 12 kWh/100 km je Concept CLA alternatívou k spaľovaciemu autu, jazdiacemu s cca litrovou spotrebou na 100 km. Jeho nová hnacia sústava je priamo odvodená od riešení použitých v koncepte Vision EQXX, jazdiaceho po bežných cestách (ten sme mali možnosť ako jedni z prvých novinárov vyskúšať, naše dojmy nájdete v tomto článku).
Základom elektrického pohonu v koncepte CLA sú batéria s výnimočnou hustotou energie a vysoko efektívny elektromotor. Ten v CLA poháňa zadné kolesá, no je prispôsobený aj pre obe poháňané nápravy (4×4).
Výkonné a úsporné
Inovatívny systém akumulátorov vyvíjaný pre platformu MMA je založený na modulárnej architektúre. Zákazníci si môžu vybrať z dvoch rôznych chémií článkov. Vyšší variant má anódu s obsahom oxidu kremičitého, ktorá zaisťuje maximálnu hustotu energie. Základný variant využíva články typu lítium-železo-fosfát. Samotný akumulátor má pozoruhodne malý celkový objem. V prvom rade, moduly jeho článkov sú pripevnené lepidlom a nie skrutkami. Výsledná štruktúra je nielen ľahšia ako konvenčná konfigurácia akumulátora; ale zároveň aj tuhšia, čo ponúka výhody v oblasti bezpečnosti pri náraze. 800 V konfigurácia sa, okrem iného, vyznačuje nižšími požiadavkami na chladenie a taktiež umožňuje ultrarýchle nabíjanie výkonom až 250 kW, vďaka ktorému možno zvýšiť dojazd až do 400 kilometrov za 15 minút.
Synchrónny motor s permanentnými magnetmi s výkonom 175 kW je spárovaný s dvojstupňovou prevodovkou. Vysokovýkonná výkonová elektronika zahŕňa riadenie motora a prevodovky v jedinom procesore a je vybavená meničom z karbidu kremíka, výsledkom čoho je mimoriadne efektívne využívanie energie. To odráža vysoký stupeň funkčnej integrácie v rámci MB.EDU, čo vedie ku kompaktnému celkovému balíku s hmotnosťou menej ako 110 kilogramov.
Elektrický pohon má výrazne nižší – takmer nulový – podiel ťažkých vzácnych zemín v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami. Navyše bilančne uhlíkovo neutrálna je nielen výroba článkov, ale aj katód. To umožní znížiť uhlíkovú stopu článkov o 40 percent.
Nový MB.OS a lidar
Pripravovaná platforma MMA bude prvou, ktorá bude plne založená na vlastnom operačnom systéme Mercedes-Benz MB.OS. Ten využíva umelú inteligenciu a strojové učenie poháňané najnovšou generáciou čipov (napríklad vysokovýkonný vodou chladený čip od NVIDIA) a systémov na čipe (SoC), podporované vysoko pokročilými senzormi a inteligentným cloudom Mercedes-Benz. Jedným z príkladov je úplne nové rozhranie UI/UX, ktoré je prispôsobené nielen autu, ale aj individuálnym preferenciám majiteľa a prirodzeným spôsobom spája obrazovku MBUX Superscreen, tvorenú tromi displejmi s osvetlením a zvukom, aby vodičovi a cestujúcim poskytol maximálny komfort.
Použité asistenčné a bezpečnostné systémy pre vodiča vyvíjané pre platformu MMA umožňujú napríklad čiastočne automatizovanú jazdu (úroveň SAE 2) prakticky na všetkých druhoch ciest, aby pomohli vodičovi pri zmene jazdného pruhu na viacprúdových cestách, automaticky manévrovali pri parkovaní alebo vyparkovaní z tesných medzier a zabránili alebo znížili závažnosť kolízií v čoraz väčšom počte situácií.
Platforma MMA je predzvesťou rozsiahlej súpravy snímačov. Okrem viacerých kamier poskytujúcich pohľad na okolie, širokouhlý pohľad a priblíženie obsahuje základná súprava aj celý rad radarových a ultrazvukových senzorov a systém je pripravený aj na použitie LiDARu.
Auto, v ktorom sa dieťa nedá zabudnúť
Na zistenie prítomnosti samotného dieťaťa na palube a jeho ochranu slúži nový komplexný systém s mnohými senzormi. Jeho aktivácia nastáva, keď sa zistí prítomnosť dieťaťa vo vozidle na základe jeho charakteristického vzoru dýchania. Na to určené senzory sú také citlivé, že dokážu dokonca detegovať jemné dýchanie spiaceho novorodenca.

Kamery zároveň dokážu zistiť prítomnosť dospelej osoby, napríklad na sedadle spolujazdca. Ak systém zistí, že dieťa je v zaparkovanom vozidle samo, upozorní vodiča hneď po vypnutí motora. Ak vodič vystúpi a zamkne vozidlo, spustí sa proces eskalácie. Systém odosiela správy do chytrého telefónu v pravidelných intervaloch za predpokladu, že vozidlo a chytrý telefón sú prepojené s rovnakým účtom Mercedes me.

Systém zároveň monitoruje aj teplotu v interiéri vozidla. Ak prekročí kritický bod, spustia sa ďalšie opatrenia: blikanie vonkajšieho osvetlenie vozidla bude sprevádzať signálny tón. Ten je navrhnutý tak, aby prilákal okoloidúcich k vozidlu a líši sa od prenikavého zvuku alarmu. Súčasne sa spustí klimatizácia auta, aby znížila teplotu v interiéri na menej kritickú úroveň. V tomto okamihu sa varovné hlásenia odošlú aj na všetky chytré telefóny prepojené s rovnakým účtom Mercedes me ako vozidlo. Poslednou fázou eskalácie je notifikácia SOS call centra Mercedes-Benz a/alebo upozornenie záchrannej služby.
Nový Mercedes CLA by sa mal dostať do predaja v priebehu budúceho roku, respektíve na prelome rokov 2025 a 2026. Aktuálne sa ešte stále dolaďuje softvér, ktorý má kompletne novú revolučnú architektúru.