Svetovú premiéru absolvovala Cupra Terramar v rámci legendárnej jachtárskej regaty America’s Cup, na počesť ktorej pripravila aj exkluzívnu verziu America’s Cup Limited Edition, z ktorej vznikne približne 1300 exemplárov. Terramar je nové športové SUV, ktoré svojim menom vzdáva hold historickému okruhu (Autòdrom de Sitges-Terramar), na ktorom sa značka zrodila v roku 2018.
Auto má výrazné športové proporcie, ktoré podčiarkujú jeho rozmery: Terramar má výšku 1584 mm, šírku 1863 mm, dĺžku 4519 mm a rázvor 2681 mm. Pri pohľade spredu upúta profilom tzv. žraločieho nosa, vytvoreného negatívnou hranou v hornej časti nad maskou chladiča. Tá má výraznú mriežku a je kompletne integrovaná v nárazníku. Po bokoch má zvislo orientované otvory na vstup vzduchu a nad nimi sú zapustené miniatúrne projekčné LED hmlovky.
Trojuholník ako poznávacie znamenie
Svetlá využívajú nový prvok značky Cupra – tri trojuholníky. Takúto svetelnú grafiku majú adaptívne svetlomety Cupra Matrix LED Ultra s projekčnou osvetľovacou technikou s vysokým rozlíšením.
Dizajn zadnej časti karosérie model vizuálne rozširuje. Ústredným prvkom je svietiace logo Cupra umiestnené v lište, spájajúcej zadné svetlá. Zadné svetlá taktiež využívajú „trojuholníkovú“ grafiku. Výrazným zadnej časti je difúzor v zadnom nárazníku. Auto môže mať 18– až 20-palcové kolesá. Pre Cupra Terramar bude na výber 9 farieb karosérie, vrátane dvoch matných odtieňov – Century Bronze Matt a Enceladus Grey Matt.
V kabíne zaujme multifunkčný športový volant s pádlami na manuálne radenie a predné „škrupinové“ sedadlá. Ovládanie dvojspojkovej prevodovky DSG je premiestnené do pravej páčky na stĺpiku riadenia. Vodič a spolujazdec vpredu sedia na štandardných škrupinových športových sedadlách s integrovanými opierkami hlavy. V stredovej konzole sú zabudované všetky fyzické tlačidlá a ovládač elektrickej parkovacej brzdy.
Terramar má nové zdokonalené užívateľské rozhranie HMI tvorené konfigurovateľnou obrazovkou digitálneho združeného prístroja pred vodičom s uhlopriečkou 26 cm (10,25”) a veľkým centrálnym dotykovým displejom s uhlopriečkou 32,8 cm (12,9“). Vodič má k dispozícii aj head-up displej. Infotainment má pre jednoduchšie ovládanie nové menu so zvláštnymi lištami App Bar na hornom a Clima Bar na spodnom okraji obrazovky hlavného menu. Samozrejmosťou je ambientné osvetlenie. Terramar má vďaka posuvnému zadnému sedadlu maximálny základný objem batožinového priestoru až 602 litrov (pri naložení po vrch zadného operadla).
Päť motorov, vrátane dvoch plug-in hybridov
Na výber je 5 rozličných agregátov, využívajúcich tri technológie. K dispozícii sú dva benzínové motory (TSI), jeden pohon mild hybrid (eTSI) a dva agregáty plug-in hybrid (eHybrid) s výkonom od 110 kW (150 k) do 200 kW (272 k). Všetky sú kombinované výlučne s dvojspojkovou prevodovkou DSG.
Základnou pohonnou jednotkou je pohon mild hybrid (eTSI), kombinujúci benzínový motor 1.5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a štartér generátor pracujúci s napätím 48 V. Pri dvoch benzínových motoroch 2.0 TSI je dôraz položený na výkonnosť. Prvý s výkonom 150 kW (204 k), ktorý sa štandardne kombinuje so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG a pohonom všetkých kolies 4Drive. Druhý je vyhradený pre výkonnú verziu Terramar VZ, má výkon 195 kW (265 k) a poháňané všetky štyri kolesá.
Nová generácia plug-in hybridov je výkonnejšia a má dlhší elektrický dojazd. Na výber sú dva – s výkonom 150 kW (204 k) a 200 kW (272 k) pre model VZ. Oba využívajú nový benzínový štvorvalec 1.5 TSI evo2, elektromotor s výkonom 85 kW (115 k) integrovaný do 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky eDSG a novú li-ion batériu s využiteľnou kapacitou 19,7 kWh. Tá umožňuje elektrický dojazd vyše 100 km (WLTP). Batéria sa dá nabíjať nielen striedavým prúdom (AC), ale aj jednosmerným (DC) s výkonom do 50 kW.
Na prednej náprave sú tlmičové vzpery McPherson so spodnými priečnymi ramenami a priečnym skrutným stabilizátorom, vzadu sú viacprvkové závesy. Obidve nápravy sú odpružené vinutými pružinami, športový podvozok so svetlou výškou zmenšenou o 10 mm je štandardom pre všetky verzie. Štandardom je aj progresívne riadenie s variabilným prevodom a variabilným účinkom posilňovača. Jazdnú dynamiku ďalej zlepšuje nová generácia adaptívnych tlmičov pruženia DCC (Dynamic Chassis Control) s dvoma ventilmi v každom tlmiči pre oddelenú reguláciu charakteristiky tlmiča v ťahu a tlaku.
K dispozícii je aj pohon všetkých kolies 4Drive. Jeho základom je elektrohydraulicky ovládaná multilamelová spojka v prednej časti skrine diferenciálu zadnej nápravy, pripojená ku kĺbovému hriadeľu od prevodovky. Riadiaca jednotka systému v reálnom čase vyhodnocuje parametre ako rýchlosť jazdy, natočenie volantu, moment otáčania vozidla okolo zvislej osi, ako aj nastavený jazdný režim a na základe nich adaptívne reguluje rozdeľovanie krútiaceho momentu na kolesá.
Terramar si vodič môže špecificky prispôsobiť prepínačom jazdných režimov. K dispozícii sú režimy Comfort, Performance, Cupra (pre verzie VZ), Offroad (pre verzie s pohonom všetkých kolies) a Individual. Pri všetkých motoroch sa dá elektronický stabilizačný systém ESC prepnúť do režimu Sport s vyšším prahom zásahu a pri verziách VZ (2.0 TSI s výkonom 195 kW/265 k a eHybrid s výkonom 200 kW/272 k) sa ESC dá dokonca aj úplne vypnúť.
Dôraz na bezpečnosť
Medzi bezpečnostnými a asistenčnými systémami je napríklad prediktívny adaptívny tempomat ACC, ako aj systémy Travel Assist, Side and Exit Assist, Emergency Assist a systém rozpoznávania únavy vodiča. K aktívnej bezpečnosti a komfortu vodiča prispievajú aj adaptívne svetlomety Cupra Matrix LED Ultra využívajúce projekčnú technológiu s vysokým rozlíšením. Tieto svetlomety nielen osvetľujú cestu, ale umožňujú aj premietať na asfalt informácie pre vodiča, ktoré prispievajú k zvýšeniu bezpečnosti a uľahčujú riadenie vozidla.
Svetlomety Cupra Matrix LED Ultra môžu premietať rozličné symboly upozorňujúce na prekážky na ceste alebo výstrahy súvisiace s nepriaznivými poveternostnými podmienkami. Ochranu posádky pri nehode zvyšuje sústava siedmich airbagov, vrátane štandardného stredového airbagu, ktorý pri náraze zboku zabraňuje kolízii hláv vodiča a spolujazdca vpredu.
Cupra Terramar bol navrhnutý a vyvinutý v Barcelone a bude sa vyrábať v závode Audi Hungaria v maďarskom Györi. Predávať sa začne v 4. štvrťroku tohto roka.