
Za Atlantikom nemali nikdy problém s veľkoobjemovými motormi a ani výkonom. Inštalovať ich vedia aj do áut, ktoré nie sú zďaleka také sofistikované ako európske superšporty. Najnovším príkladom je doslova šialený Ford Mustang GTD. Táto cenovo dostupná americká ikona sa pod rukami konštruktérov zmenila na skutočnú šelmu. V porovnaní s Mustangom GT, ktorý má atmosférický 8-valec s objemom „len“ 5,0 litra, je novinka vybavená agregátom, čerpajúcim technológie z motoršportu, konkrétne z Mustangu GT3, ktorý to má namierené priamo na 24-hodinový maratón v Le Mans.


Objem vzrástol na 5,2 litra a v saní pribudol robustný kompresor. Ako prvý Mustang využíva olejový systém so suchou kľukovou skriňou, ktorý pomáha mazať motor počas extrémneho priečneho preťaženia pri rýchlych prejazdoch zákrut. O odvod spalín sa stará titánová výfuková sústava. Výsledkom je ohromujúci výkon 826 koní, čo je 607 kW a krútiaci moment 900 Nm. Z litra objemu tak dáva viac ako Porsche 911 GT3 RS. Podarilo sa tiež mierne zvýšiť maximálne otáčky zo 7 550 na 7 650 za minútu. Vďaka tomu dosiahne GTD maximálnu rýchlosť 325 km/h. Je teda najsilnejším a najrýchlejším Mustangom všetkých čias.


To, že Mustang GTD nemá veľa spoločného s bežnými verziami naznačuje aj prevodovkou umiestnenou vzadu (Transaxle) či zadným odpružením push-rod. Pri vysokých rýchlostiach sa zas spolieha na pokročilú aerodynamiku s aktívnymi prvkami. Nastaviteľné je zadné krídlo aj aerodynamická klapka v prednej časti podvozka. Podľa potrieb sa tak znižuje odpor vzduchu alebo zvyšuje prítlak. „Od prvého dňa sme sa sústredili na to, aby sa Mustang GTD stal vôbec prvým superautom s dokonalým výkonom a dušou Mustangu,“ povedal Greg Goodall, hlavný konštruktér programu Mustang GTD. Zároveň sľúbil, že Mustang GTD má v pláne vytvoriť nový rekord na kultovom nemeckom okruhu Nürburgring s časom pod sedem minút.


To je naozaj veľký záväzok, najmä v teritóriu Porsche. Mustang GTD však nebude mať nič spoločné s cenovou dostupnosťou bežných Mustangov. Ford si bude za každý exemplár účtovať 325 000 dolárov, čo je 292 000 eur. A k tomu je možné dokúpiť paket Performance s odhalenými prvkami z uhlíkových vlákien a odľahčeným interiérom, v ktorom sa šetrilo napríklad na tlmiacich materiáloch a výbave. O odbyt sa Ford nebojí. Od spustenia registrácií má viac ako 7 500 objednávok. Dúfajme preto, že v „zelenom pekle“ GTD nesklame. To by totiž mohlo negatívne ovplyvniť záujem. Zdá sa ale, že Goodall si verí.