Kia Pride EV: Briti upcyklovali 28 rokov staré auto. Na čo je to dobré?

Kia Pride nepatrila nikdy k autám, ktoré by vyvolávali emócie. Bola to sivá myška, ale zároveň jedna z prvých Kií, ktoré dorazili do Európy. Britské zastúpenie si teraz povedalo, že si na Pride spomenie. V rukách expertov zo spoločnosti Electrogenic sa nudný mestký hatchback zmenil na elektrický restomod.

09.10.2024 10:00
Kia Pride EV Concept - 2024 Foto:
Navonok sa Kia pride EV nelíši od originálu vyrábaného od roku 1991. Má stále miniatúrne 12-palcové kolesá. Jediným rozdielom je lak White Pearl, ktorý používajú súčasné elektromobily Kie.
debata (2)

Kiu Pride prvej generácie vyrábali Kórejčania od roku 1987 do roku 2000. Postupne sa začala objavovať aj na európskych cestách. Ako jedna z prvých lastovičiek európskej ofenzívy kórejskej značky. Táto „sivá myška“, vyrábaná na základe licencie Mazdy 121, zaujala najmä cenou. Veľa emócií vyvolať nemohla. Dizajnom ani technikou. Dnes si ale na tento celkom zabudnutý model spomenulo britské zastúpenie Kie. Dôvod? Chcelo si pripomenúť 80 výročie založenia Kie, presnejšie spoločnosti Kyungsung Precision Industry, ktorá bola predchodcom súčasného gigantu. O autách sa však ešte Kii vtedy ani len nesnívalo. To prvé vyrobila až v roku 1962, aj to išlo o úžitkovú trojkolku. Ale späť k modelu Pride, ktorý dorazil do Británie v roku 1991 a bol najlacnejším autom s katalyzátorom.

Kia Pride EV Concept - 2024
Kia Pride EV Concept - 2024
+10Kia Pride EV Concept - 2024

Už vtedy teda Kia myslela na emisie. A možno aj preto sa britské zastúpenie rozhodlo prerobiť pôvodný 5-dverový Pride 1,3 LX na elektromobil s nulovými exhaláciami. Prizvalo si na to spoločnosť Electrogenic, ktorá má bohaté skúsenosti s restomodmi. Cieľ bol jasný – ukázať, čo dokáže moderná elektrická technológia v aute vyrobenom v roku 1996. Atmosférický 4-valec s výkonom 45 kW a krútiacim momentom 118 Nm, výfukové potrubie, sací aj chladiaci systém či nádrž, to všetko putovalo „do koša“. Miesto spaľovacieho motora zaujal elektromotor s výkonom 80 kW a krútiacim momentom 235 Nm. To predstavuje zvýšenie výkonu o 77 % a krútiaceho momentu o 99 %.

V interiéri je pôvodné sivé čalúnenie, ale... Foto: Kia
Kia Pride EV Concept - 2024 V interiéri je pôvodné sivé čalúnenie, ale zdobené zeleným limetkovým prešívaním, ktoré nájdete v supervýkonnej elektrickej Kii EV6 GT.
Kia EV4 Hatchback - prototyp 2024 Čítajte viac Kia EV4 príde aj ako hatchback. Už ju testujú

Zaujímavé je, že elektrickú pohonnú jednotku spojila firma Electrogenic s pôvodnou 5-stupňovou prevodovkou. Tá musela byť ale prepracovaná, podobne ako spojka, aby zniesla dvojnásobnú porciu newtonmetrov. Auto sa teda ovláda tak ako bežný Pride, až na to, že po zastavení netreba radiť neutrál. Nový pohon priniesol tejto upcyklovenej Kii viac dynamiky. Kým starý Pride 1,3 LX potreboval na zrýchlenie na stovku okolo 15 sekúnd, po konverzii je to rovných osem. Podmienkou je ale režim Sport, ktorý sa aktivuje otočením kľúčika v spínacej skrinke do príslušnej polohy. V móde Eco je výkon elektromotora znížený na 45 kW, čo zodpovedá originálu z deväťdesiatych rokov. Podobne je to s krútiacim momentom 118 Nm.

Pôvodný 4-valec s objemom 1,3 litra nahradil... Foto: Kia
Kia Pride EV Concept - 2024 Pôvodný 4-valec s objemom 1,3 litra nahradil kompaktný elektromotor s výkonom 80 kW.
Kia Sorento 2.2 CRDi AWD facelift (2024) Čítajte viac Test: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD. Naozaj obrovské, naozaj úsporné, ale nie lacné

Energiu čerpá elektromotor z dvoch súprav batérií. Každá z nich má kapacitu 10 kWh. Jedna je pod prednou kapotou a druhá pod mierne zvýšeným dnom batožinového priestoru. To je výhodné z hľadiska rozloženia hmotnosti. Tých 20 kWh stačí potom na približne 190 km jazdy. Dobíjanie nie je nijako extra rýchle. Tento restomod je vybavený výlučne palubnou nabíjačkou s výkonom 3,3 kW, takže z wallboxu to trvá z 0 na 100 % nekonečných šesť hodín. S energiou šetrí Pride EV pomocou rekuperácie. Tá je nastavená tak, aby pripomínala brzdenie motorom v bežných autách. Výraznejšia je v režime Eco a Auto.

Ani zozadu sa tento restomod nelíši od... Foto: Kia
Kia Pride EV Concept - 2024 Ani zozadu sa tento restomod nelíši od originálu. Chába len výfuk, ktorý nepotrebuje.

Z dôvodu použitia ťažkých batérií pravdepodobne očakávate, že Pride poriadne pribral, nie je to ale tak. Kým darcovské auto vážilo 850 kg, Pride EV má len o 20 kilogramov viac. Takže Kia sľubuje veľmi zábavnú jazdu. Navonok pritom elektrický Pride nijako extra nevytŕča z davu. Je rovnako nenápadný ako originál. Stále jazdí na miniatúrnych 12-palcových kolesách. Avízom súčasnosti je len perleťový lak White Pearl, ktorý používajú aktuálne elektromobily EV3, EV6, EV9 a Niro EV. Podobne je to v kabíne, kde sa na sivých sedadlách objavuje zelený neónový steh, typický pre čalúnenie najvýkonnejšieho elektromobilu Kia EV6 GT.

Kia EV4 Hatchback - prototyp 2024 Čítajte viac Kia EV4 príde aj ako hatchback. Už ju testujú

Dokonca aj prístrojový panel ostal bez zmien. Je tu analógový rýchlomer aj analógový otáčkomer. Ručička stavu paliva teraz zobrazuje aktuálne nabitie batérie. Hoci to tak na prvý pohľad nevyzerá, prestavba si vyžiadala využitie množstva moderných výrobných postupov. Napríklad laserové skenovanie, laserové rezanie, 3D tlač a použitie pokročilého izolačného materiálu. Pre Pride vyvinula spoločnosť Electrogenic vlastnú riadiacu jednotku aj softvér. S výrobou ďalších elektromobilov na báze Pride, samozrejme, Kia nepočíta. Pre britské zastúpenie ide už o tretí solitérny projekt. Takto vzniklo napríklad brutálne výkonné 4-dverové kupé Stinger GT420 a upcyklovaná plážová bugina Soul EV pre surfistov.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Kia #Kia Pride
Články podľa značiek