Škoda Enyaq RS Race: Po brutálnej ‘diéte‘ má pod dve tony. Je to úspech?

Okruhová verzia Enyaqu je dielom divízie Škoda Motorsport. Áno, presne tej, ktorá stvorila aj Fabiu RS Rally2. Divoké gény vidieť na prvý pohľad, no na výkone nepribudol jediný kôň. Nič to, ide skôr o laboratórium na kolesách.

11.10.2024 10:00
debata (2)
Sériový Enyaq Coupé RS sa zmenil pod taktovkou... Foto: Škoda-Auto
Škoda Enyaq RS Race - 2024 Sériový Enyaq Coupé RS sa zmenil pod taktovkou divízie Škoda Motorsport na okruhový špeciál. A na jeho rozšírenej karosérii to vidieť.

Divízia Škoda Motorsport sa pustila do úpravy toho najmenej pravdepodobného modelu. Do parády si jej experti totiž vzali elektrickú Škodu Enyaq RS. Auto, ktoré má síce v názve RS, ale na váhe takmer 2,3 tony. Aby sa teda z Enyaqu RS stal okruhový Enyaq RS Race, museli sa konštruktéri porátať práve s nadváhou. Podarilo sa, i keď za obeť padli všetky nepotrebné komponenty interiéru vrátane izolácií, kobercov, zadných sedadiel či klimatizácie. Až na audiosystém Havas. Ten má totiž za úlohu generovať strhujúci zvuk pretekárskeho špeciálu – dovnútra aj navonok.

Škoda Enyaq RS Race - 2024
Škoda Enyaq RS Race - 2024
+28Škoda Enyaq RS Race - 2024

To by však stále nestačilo. Odľahčiť bolo nutné aj samotnú karosériu. A tu prišli k slovu biokompozitné materiály. O čo ide? V podstate tu máme čosi ako udržateľný karbón, len uhlíkové vlákna nahradili ľanové. Škoda už má s týmto extrémne ľahkým a pevným materiálom skúsenosti vďaka Fabii RS Rally2. Enyaq RS Race používa až 16 komponentov z biokompozitu. Vyrobené sú z neho nárazníky, blatníky, strecha (namiesto sklenenej), strešná vetracia klapka aj zadné krídlo. V interiéri nájdeme tento kompozit na prístrojovej doske, výplniach dverí či opierkach nôh. Sklo v oknách vystriedal oveľa ľahší polykarbonát.

Udržať toto auto v zákrutách pomáha pri... Foto: Škoda-Auto
Škoda Enyaq RS Race - 2024 Udržať toto auto v zákrutách pomáha pri vysokých rýchlostiach zadné krídlo aj nový difúzor. Karoséria putovala až o 70 mm nižšie, čo znížilo ťažisko.

Výsledkom je, že Enyaq RS Race zhodil po tejto drastickej kúre až 316 kg. Má presne 1 964 kg, teda tesne pod dve tony. Nejde síce stále o ľahkú váhu, ale ak má jeho sériový súrodenec 2 262 kg, možno hovoriť o úspechu. Aby sa ale na trati cítil Enyaq sebavedomejšie, došlo k ďalším úpravám. „Padáka“ dostali adaptívne tlmiče DCC. Nahradilo ich špeciálne športové odpruženie, ktoré priblížilo Enyaq RC Race k asfaltu o 70 mm, takže z SUV so svetlou výškou 186 mm sa stalo kupé, ktoré jazdí len 116 mm nad zemou. Nové zavesenie umožňuje individuálne nastavenie tuhosti pruženia, kompresie a odskoku.

Interiér je zariadený podľa noriem okruhových... Foto: Škoda-Auto
Škoda Enyaq RS Race - 2024 Interiér je zariadený podľa noriem okruhových vozidiel. Nechýbajú teda športové sedadlá, ochranný rám ani ručná páka hydraulickej parkovacej brzdy.

No a keramické brzdy s 10-piestikovými strmeňmi vpredu a 4-piestikovými vzadu podchádzajú priamo z Audi e-tron GT, alebo ak chcete, z Porsche Taycan. Napriek odolnosti proti vysokým teplotám dostali i tak podporný systém chladenia a tiež páku hydraulickej ručnej brzdy, ktorá je v povinná. Udržať na trati pomáhajú Enyaq RS Race tiež rozsiahle aerodynamické úpravy. Enyaq má aerodynamicky optimalizovanú strechu, malé finlety usmerňujúce prúdenie vzduchu priamo na masívne zadné krídlo či nový veľký difúzor. Prepracovaný bol tiež prívod vzduchu do kabíny a k chladiacej sústave batérií. Aj z tohto dôvodu narástla celková šírka konceptu vpredu o 72 a vzadu o 116 mm.

Enyaq RS Race používa až 16 komponentov z... Foto: Škoda-Auto
Škoda Enyaq RS Race - 2024 Enyaq RS Race používa až 16 komponentov z biokompozitu. Uhlíkové vlákna v ňom nahradil ľan.

Čo je ale prekvapujúce, hnací systém prevzal Enyaq RS Race od svojho sériového súrodenca bez zmien, až na dva samosvorné diferenciály, ktoré výrazne zlepšia trakciu. Dvojica elektromotorov tak ponúka 250 kW, pričom batéria má nezmenenú kapacitu 82 kWh. Nezmenila sa ani maximálna rýchlosť 180 km/h. Vďaka diéte však teraz okruhový Enyaq šprintuje na stovku za 4,6 sekundy, čo je zlepšenie o deväť desatín. Rozhodne to však nestačí na kórejskú konkurenciu ako Hyundai Ioniq 5 N, ktorý je schválený pre bežnú cestnú premávku, a pritom mu stačí na akceleráciu z 0 na 100 km/h len 3,4 sekundy so všetkým komfortom, ktorý k tomu patrí.

Škoda Kodiaq Armoured - 2024 Čítajte viac Škoda Kodiaq Armoured: Najbezpečnejšia Škoda všetkých čias

Sesterská Kia EV6 GT je len o desatinku sekundy „pomalšia“. Kórejčania navyše riadne zapracovali na chladení elektromotorov a batérii, aby tieto autá dokázali opakovať prudké zrýchlenia priam "donekonečna“. Či to zvládne aj Enyaq RS Race, je otázne, pretože bežné elektromobily sa pri vysokom zaťažení dostanú z dôvodu tepelnej ochrany do núdzového režimu. Enyaq RS Race berieme preto skôr za pojazdné laboratórium, ktoré by mohlo vďaka biokompozitom priniesť sériovým modelom Škody nižšiu hmotnosť. Potrebujú to práve elektromobily, ktoré trpia extrémnou nadváhou. Zvyšuje to spotrebu energie, skracuje dojazd, opotrebúva pneumatiky a zhoršuje jazdné vlastnosti.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Škoda Auto #Škoda #Škoda Enyaq #Škoda Enyaq Coupé iV
Články podľa značiek