Divízia Škoda Motorsport sa pustila do úpravy toho najmenej pravdepodobného modelu. Do parády si jej experti totiž vzali elektrickú Škodu Enyaq RS. Auto, ktoré má síce v názve RS, ale na váhe takmer 2,3 tony. Aby sa teda z Enyaqu RS stal okruhový Enyaq RS Race, museli sa konštruktéri porátať práve s nadváhou. Podarilo sa, i keď za obeť padli všetky nepotrebné komponenty interiéru vrátane izolácií, kobercov, zadných sedadiel či klimatizácie. Až na audiosystém Havas. Ten má totiž za úlohu generovať strhujúci zvuk pretekárskeho špeciálu – dovnútra aj navonok.
To by však stále nestačilo. Odľahčiť bolo nutné aj samotnú karosériu. A tu prišli k slovu biokompozitné materiály. O čo ide? V podstate tu máme čosi ako udržateľný karbón, len uhlíkové vlákna nahradili ľanové. Škoda už má s týmto extrémne ľahkým a pevným materiálom skúsenosti vďaka Fabii RS Rally2. Enyaq RS Race používa až 16 komponentov z biokompozitu. Vyrobené sú z neho nárazníky, blatníky, strecha (namiesto sklenenej), strešná vetracia klapka aj zadné krídlo. V interiéri nájdeme tento kompozit na prístrojovej doske, výplniach dverí či opierkach nôh. Sklo v oknách vystriedal oveľa ľahší polykarbonát.
Výsledkom je, že Enyaq RS Race zhodil po tejto drastickej kúre až 316 kg. Má presne 1 964 kg, teda tesne pod dve tony. Nejde síce stále o ľahkú váhu, ale ak má jeho sériový súrodenec 2 262 kg, možno hovoriť o úspechu. Aby sa ale na trati cítil Enyaq sebavedomejšie, došlo k ďalším úpravám. „Padáka“ dostali adaptívne tlmiče DCC. Nahradilo ich špeciálne športové odpruženie, ktoré priblížilo Enyaq RC Race k asfaltu o 70 mm, takže z SUV so svetlou výškou 186 mm sa stalo kupé, ktoré jazdí len 116 mm nad zemou. Nové zavesenie umožňuje individuálne nastavenie tuhosti pruženia, kompresie a odskoku.
No a keramické brzdy s 10-piestikovými strmeňmi vpredu a 4-piestikovými vzadu podchádzajú priamo z Audi e-tron GT, alebo ak chcete, z Porsche Taycan. Napriek odolnosti proti vysokým teplotám dostali i tak podporný systém chladenia a tiež páku hydraulickej ručnej brzdy, ktorá je v povinná. Udržať na trati pomáhajú Enyaq RS Race tiež rozsiahle aerodynamické úpravy. Enyaq má aerodynamicky optimalizovanú strechu, malé finlety usmerňujúce prúdenie vzduchu priamo na masívne zadné krídlo či nový veľký difúzor. Prepracovaný bol tiež prívod vzduchu do kabíny a k chladiacej sústave batérií. Aj z tohto dôvodu narástla celková šírka konceptu vpredu o 72 a vzadu o 116 mm.
Čo je ale prekvapujúce, hnací systém prevzal Enyaq RS Race od svojho sériového súrodenca bez zmien, až na dva samosvorné diferenciály, ktoré výrazne zlepšia trakciu. Dvojica elektromotorov tak ponúka 250 kW, pričom batéria má nezmenenú kapacitu 82 kWh. Nezmenila sa ani maximálna rýchlosť 180 km/h. Vďaka diéte však teraz okruhový Enyaq šprintuje na stovku za 4,6 sekundy, čo je zlepšenie o deväť desatín. Rozhodne to však nestačí na kórejskú konkurenciu ako Hyundai Ioniq 5 N, ktorý je schválený pre bežnú cestnú premávku, a pritom mu stačí na akceleráciu z 0 na 100 km/h len 3,4 sekundy so všetkým komfortom, ktorý k tomu patrí.
Čítajte viac Škoda Kodiaq Armoured: Najbezpečnejšia Škoda všetkých čiasSesterská Kia EV6 GT je len o desatinku sekundy „pomalšia“. Kórejčania navyše riadne zapracovali na chladení elektromotorov a batérii, aby tieto autá dokázali opakovať prudké zrýchlenia priam "donekonečna“. Či to zvládne aj Enyaq RS Race, je otázne, pretože bežné elektromobily sa pri vysokom zaťažení dostanú z dôvodu tepelnej ochrany do núdzového režimu. Enyaq RS Race berieme preto skôr za pojazdné laboratórium, ktoré by mohlo vďaka biokompozitom priniesť sériovým modelom Škody nižšiu hmotnosť. Potrebujú to práve elektromobily, ktoré trpia extrémnou nadváhou. Zvyšuje to spotrebu energie, skracuje dojazd, opotrebúva pneumatiky a zhoršuje jazdné vlastnosti.