Renault našiel pod vedením Luca de Mea inšpiráciu v minulosti. Dokázal to už reinkarnáciou pôvabného Renaultu 5. A teraz sa o slovo hlási jeho spolupútnik – Renault 4. Auto, ktoré spôsobilo v roku 1961 doslova revolúciu. Išlo totiž o prvý hatchback s výklopnými piatymi dverami a predným náhonom. A to za dostupnú cenu. To mu prinieslo neuveriteľnú popularitu. Renault vyrábal štvorku až do roku 1994, teda neuveriteľných 33 rokov, pričom z liniek zišlo viac ako osem miliónov exemplárov. Renault 4 tak porazil aj legendárny Citroën 2CV.
Čítajte viac Renault R4: Prvý hatchback sveta oslavuje 60. Porazil aj 'kačicu'Dnes sa po troch dekádach vracia v plnej zbroji a ako naznačuje prívlastok E-Tech, s ekologickým pohonom. Áno, ide o čistý elektromobil. Platformu AmpR Small má spoločnú s reinkarnovaným Renaultom 5. Spoločných majú až 68 % komponentov, ale tieto dve autá si rozhodne nepomýlite. Kým R5 je štýlovým mestským hatchbackom, R4 ostal verný svojej univerzálnej DNA. Zmenil sa na praktický crossover. Aj preto je v porovnaní s R5 o čosi väčší. Na dĺžku meria 4 140 mm, čo znamená, že je o 220 mm dlhší. Na rázvore s hodnotou 2 620 mm zas pribudlo 80 mm. DNA crossoveru posilňuje podvozok zvýšený o 12 mm.
Dizajnéri urobili skvelú prácu. Novinka jasne evokuje historickú predlohu. Nechýba obdĺžniková predná maska s diódovým lemom a reflektormi, ktorých grafika pripomína pôvodné okrúhle svetlá. Vyrobená je z jediného dielu s dĺžkou 1 450 mm. Inšpirácia minulosťou je zjavná aj pri pohľade zboku. Pôvodnú plastovú ochranu evokujú tri prelisy na dverách. Rovnako typické je tretie lichobežníkové bočné okno či predĺženie línie predného stĺpika až po blatník. O tento efekt sa ale tentoraz stará už iba nálepka. No a vzadu zas nájdeme svetlá s „trojdielnou“ grafikou. Elektricky ovládaná plátenná strecha vytvorí otvor s veľkosťou 80 × 90 cm.
V kabíne Renault sľubuje najlepšie priestorové pomery v triede. Zadní cestujúci majú na kolená 164 mm a nad hlavou až 85,3 mm. V kufri je veľkorysých 420 litrov pre batožiny. Prístup uľahčuje elektricky ovládané zadné veko aj široký vstupný otvor a nízka nakladacia hrana vo výške len 610 mm. O fixáciu nákladu či tašiek sa starajú štyri kotviace oká, dva výklopné háčiky, gumové popruhy a rôzne priehradky vrátane 35-litrového priestoru pod podlahou. Samozrejmosťou sú sklopné operadlá, ktoré predĺžia ložnú plochu až na 2,2 metra. Celkový úžitkový objem zatiaľ Renault neprezradil. Interiér je zariadený jednoducho, ale veľmi moderne.
Palubná doska nesie dva displeje, z toho infotainment s uhlopriečkou 10 palcov. Vybavený je systémom OpenR Link so vstavaným Googlom, čo znamená využívanie služieb ako Google Maps s plánovačom trás. Hlasový asistent Reno, známy už z Renaultu 5, pomáha s plánovaním nabíjania, ale napríklad aj s otvorením strechy. Modernosť R4 dokladuje bohatý balík asistentov vrátane udržiavania v jazdnom prúde, adaptívneho tempomatu a parkovacieho asistenta bez použitia rúk. Vychytávkou je upozornenie pred nebezpečenstvom pri vystupovaní aj pre zadných pasažierov. Skvelá pomôcka najmä pre detskú posádku.
V ponuke budú dve verzie pohonu. Základom je kombinácia predného elektromotora s výkonom 90 kW (225 Nm) a batérie s kapacitou 40 kWh. Renault sľubuje dojazd 270 km. Verzia s väčšou batériou s kapacitou 52 kWh dostane motor s výkonom zvýšeným na 110 kW (245 Nm). Dojazd by sa mal predĺžiť až na 400 km. Oba varianty sú vybavené tepelným čerpadlom, čo zníži energetickú náročnosť v zime. Funkcia One Pedal zas umožní zvýšenou rekuperáciou ovládať auto len „plynom“. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne výkonnejšia verzia za 8,5 sekundy.
Nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom 100 kW, respektíve 80 kW pri menšej batérii, má zabrať z 15 na 80 % približne 30 minút. O domáce nabíjanie sa postará štandardne dodávaná 11-kilowatthodinová palubná nabíjačka. Z 10 na 100 % to má trvať z wallboxu štyri a pol hodiny. V meste má byť Renault 4 doslova predátorom. Stará sa o to ostrý prevod riadenia a priemer otáčania len 10,8 metra. Komfort zabezpečí mäkšie odpruženie a väčší zdvih kolies v porovnaní s Renaultom 5.
Čítajte viac Renault Twingo: Štvrtá generácia dostáva obrysy. Bude pôvabnáNovinku začne francúzska automobilka vyrábať v závode ElectriCity v Maubeuge. Znížiť náklady pomôže blízkosť dodávateľov. Až 75 % z nich sa nachádza v okruhu 300 km. Elektromotory produkuje podnik v Cléone a batérie zas výrobný závod v Ruitz. Cenu zatiaľ nepoznáme, ale v každom prípade by mala štartovať hlboko pod 30 000 eurami. K prvým zákazníkom by sa mal Renault 4 dostať v prvej polovici budúceho roka. Jeho najväčšími rivalmi budú Citroën ë-C3 Aircross, Jeep Avenger či Opel Frontera.