Renault 4 E-Tech: Legenda sa vracia po 30 rokoch. DNA nemení

Nový Renault 4 je síce čistým elektromobilom, ale s jeho predkom ho spája univerzalita a hravý dizajn. V kufri má až 420 litrov a na jedno nabitie prejde 400 km.

15.10.2024 10:00
debata (2)
Renault 4 E-Tech si zachoval gény svojho... Foto: Renault
Renault 4 E-Tech - 2024 Renault 4 E-Tech si zachoval gény svojho predchodcu. Predná obdĺžniková maska pripomína originál zo začiatku šesťdesiatych rokov. Svietiace logo ma v ponuke Renaultu svetovú premiéru.

Renault našiel pod vedením Luca de Mea inšpiráciu v minulosti. Dokázal to už reinkarnáciou pôvabného Renaultu 5. A teraz sa o slovo hlási jeho spolupútnik – Renault 4. Auto, ktoré spôsobilo v roku 1961 doslova revolúciu. Išlo totiž o prvý hatchback s výklopnými piatymi dverami a predným náhonom. A to za dostupnú cenu. To mu prinieslo neuveriteľnú popularitu. Renault vyrábal štvorku až do roku 1994, teda neuveriteľných 33 rokov, pričom z liniek zišlo viac ako osem miliónov exemplárov. Renault 4 tak porazil aj legendárny Citroën 2CV.

Renault R4 Čítajte viac Renault R4: Prvý hatchback sveta oslavuje 60. Porazil aj 'kačicu'

Dnes sa po troch dekádach vracia v plnej zbroji a ako naznačuje prívlastok E-Tech, s ekologickým pohonom. Áno, ide o čistý elektromobil. Platformu AmpR Small má spoločnú s reinkarnovaným Renaultom 5. Spoločných majú až 68 % komponentov, ale tieto dve autá si rozhodne nepomýlite. Kým R5 je štýlovým mestským hatchbackom, R4 ostal verný svojej univerzálnej DNA. Zmenil sa na praktický crossover. Aj preto je v porovnaní s R5 o čosi väčší. Na dĺžku meria 4 140 mm, čo znamená, že je o 220 mm dlhší. Na rázvore s hodnotou 2 620 mm zas pribudlo 80 mm. DNA crossoveru posilňuje podvozok zvýšený o 12 mm.

V porovnaní s Renaultom 5 je R4 o 220 mm dlhší... Foto: Renault
Renault 4 E-Tech - 2024 V porovnaní s Renaultom 5 je R4 o 220 mm dlhší a jeho rázvor narástol o 80 mm na konečných 2 620. Lichobežníkové tretie okno je ďalším odkazom na minulosť.

Dizajnéri urobili skvelú prácu. Novinka jasne evokuje historickú predlohu. Nechýba obdĺžniková predná maska s diódovým lemom a reflektormi, ktorých grafika pripomína pôvodné okrúhle svetlá. Vyrobená je z jediného dielu s dĺžkou 1 450 mm. Inšpirácia minulosťou je zjavná aj pri pohľade zboku. Pôvodnú plastovú ochranu evokujú tri prelisy na dverách. Rovnako typické je tretie lichobežníkové bočné okno či predĺženie línie predného stĺpika až po blatník. O tento efekt sa ale tentoraz stará už iba nálepka. No a vzadu zas nájdeme svetlá s „trojdielnou“ grafikou. Elektricky ovládaná plátenná strecha vytvorí otvor s veľkosťou 80 × 90 cm.

Jednoduchý, ale moderný interiér obsahuje dve... Foto: Renault
Renault 4 E-Tech - 2024 Jednoduchý, ale moderný interiér obsahuje dve obrazovky a infotainment so vstavaným Googlom.

V kabíne Renault sľubuje najlepšie priestorové pomery v triede. Zadní cestujúci majú na kolená 164 mm a nad hlavou až 85,3 mm. V kufri je veľkorysých 420 litrov pre batožiny. Prístup uľahčuje elektricky ovládané zadné veko aj široký vstupný otvor a nízka nakladacia hrana vo výške len 610 mm. O fixáciu nákladu či tašiek sa starajú štyri kotviace oká, dva výklopné háčiky, gumové popruhy a rôzne priehradky vrátane 35-litrového priestoru pod podlahou. Samozrejmosťou sú sklopné operadlá, ktoré predĺžia ložnú plochu až na 2,2 metra. Celkový úžitkový objem zatiaľ Renault neprezradil. Interiér je zariadený jednoducho, ale veľmi moderne.

Do kufra sa zmestí až 420 litrov nákladu a po... Foto: Renault
Renault 4 E-Tech - 2024 Do kufra sa zmestí až 420 litrov nákladu a po sklopení operadiel zvládne Renault 4 náklad dlhý až 2,2 metra.

Palubná doska nesie dva displeje, z toho infotainment s uhlopriečkou 10 palcov. Vybavený je systémom OpenR Link so vstavaným Googlom, čo znamená využívanie služieb ako Google Maps s plánovačom trás. Hlasový asistent Reno, známy už z Renaultu 5, pomáha s plánovaním nabíjania, ale napríklad aj s otvorením strechy. Modernosť R4 dokladuje bohatý balík asistentov vrátane udržiavania v jazdnom prúde, adaptívneho tempomatu a parkovacieho asistenta bez použitia rúk. Vychytávkou je upozornenie pred nebezpečenstvom pri vystupovaní aj pre zadných pasažierov. Skvelá pomôcka najmä pre detskú posádku.

Príslušnosť ku crossoverom evokuje R4... Foto: Renault
Renault 4 E-Tech - 2024 Príslušnosť ku crossoverom evokuje R4 podvozkom, ktorý je chránený plastom a zvýšený o 12 mm v porovnaní s Renaultom 5.

V ponuke budú dve verzie pohonu. Základom je kombinácia predného elektromotora s výkonom 90 kW (225 Nm) a batérie s kapacitou 40 kWh. Renault sľubuje dojazd 270 km. Verzia s väčšou batériou s kapacitou 52 kWh dostane motor s výkonom zvýšeným na 110 kW (245 Nm). Dojazd by sa mal predĺžiť až na 400 km. Oba varianty sú vybavené tepelným čerpadlom, čo zníži energetickú náročnosť v zime. Funkcia One Pedal zas umožní zvýšenou rekuperáciou ovládať auto len „plynom“. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne výkonnejšia verzia za 8,5 sekundy.

Renault 4 E-Tech - 2024
Renault 4 E-Tech - 2024
+9Renault 4 E-Tech - 2024

Nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom 100 kW, respektíve 80 kW pri menšej batérii, má zabrať z 15 na 80 % približne 30 minút. O domáce nabíjanie sa postará štandardne dodávaná 11-kilowatthodinová palubná nabíjačka. Z 10 na 100 % to má trvať z wallboxu štyri a pol hodiny. V meste má byť Renault 4 doslova predátorom. Stará sa o to ostrý prevod riadenia a priemer otáčania len 10,8 metra. Komfort zabezpečí mäkšie odpruženie a väčší zdvih kolies v porovnaní s Renaultom 5.

Renault Twingo E-Tech Concept - 2024 Čítajte viac Renault Twingo: Štvrtá generácia dostáva obrysy. Bude pôvabná

Novinku začne francúzska automobilka vyrábať v závode ElectriCity v Maubeuge. Znížiť náklady pomôže blízkosť dodávateľov. Až 75 % z nich sa nachádza v okruhu 300 km. Elektromotory produkuje podnik v Cléone a batérie zas výrobný závod v Ruitz. Cenu zatiaľ nepoznáme, ale v každom prípade by mala štartovať hlboko pod 30 000 eurami. K prvým zákazníkom by sa mal Renault 4 dostať v prvej polovici budúceho roka. Jeho najväčšími rivalmi budú Citroën ë-C3 Aircross, Jeep Avenger či Opel Frontera.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Renault #elektromobily #Renault R4 #Renault 4 #autosalón Paríž 2024 #Renault 4 E-Tech
Články podľa značiek