Citroën predstavil súčasný C4 v roku 2020. Nahradil C4 Cactus, pretože s pôvodným hatchbackom C4 to automobilka zabalila už dva roky predtým. Išlo o veľkú zmenu. Jediný model zastúpili hneď dva – hatchback C4 a atypický sedan C4 X. Oba tak trochu rúcali hranice medzi segmentmi, najmä zvýšeným podvozkom, ktorým koketovali s triedou crossverov. Navyše ich Citroën postavil na lacnejšej platforme CMP, hoci rozmermi sa dotiahli priamo na vrchol nižšej strednej triedy, teda medzi kompakty. Oplatilo sa. Ešte v prvej polovici tohto roka sa C4 podarilo vyšplhať v Európe na druhú priečku vo svojom segmente – hneď za Volkswage Golf. Elektrické verzie ë-C4 a ë-C4 X sa zas držia v prvej päťke najpredávanejších elektromobilov.
Citroën však potrebuje, aby sa C4 darilo aj naďalej, a tak predstavuje modernizované verzie. Spoznáte ich na prvý pohľad. C4 a aj C4 X dostali úplne prepracovanú prednú časť. Minulosťou sú kontroverzné rozmerné svetlá. Nahradili ich úzke LED svetlá s trojsegmentovou grafikou. Predná maska je zdobená novým logom. Tak sa C5 a C4 X viac priblížili novým súrodencom, ako C3 či modernizovanému Berlingu. Nový je aj predný nárazník so štrukturovaným otvorom pre prívod chladiaceho vzduchu, inšpirovaným šípovým ozubením a zdobený „saténovou“ lištou. Nové sú tiež zadné svetlá. Týka sa to najmä hatchbacku C4, ktorého zadná časť pôsobí teraz oveľa homogénnejšie. Aj vďaka prepracovanému stĺpiku.
Ponuky diskov obohatili 18-palcové aerokolesá Amber. V palete farieb majú premiéru dva odtiene – žiarivý zelený Manhattan Green a šedý Mercury Grey. K novším lakom patrí aj červený Elixir Red a Modrý Eclipse blue. Okrem toho bude stále k dispozícii dvojfarebná verzia s kontrastnou čiernou strechou. Zmeny prebehli aj v kabíne. Komfort zvýšia nové sedadlá Advanced Comfort s penovou výplňou, ktorá je o 15 mm hrubšia. V kombinácii s odpružením s dvojicou hydraulických dorazov pre každý tlmič sľubuje Citroën efekt lietajúceho koberca. Na palubnej doske sa zas objavuje sedempalcový digitálny kokpit s precíznejšou grafikou, prepojenou navigáciou a farebným head-up displejom.
Desaťpalcový infotainment prichádza s novou štruktúrou menu pomocou widgetov, čo zjednodušuje ovládanie. Čo je však dôležité, systém má integrovanú umelú inteligenciu ChatGPT, ktorá napomáha hlasovému ovládaniu tým, že lepšie rozlišuje povely prirodzeného jazyka. O bezpečnosť sa stará 20 asistenčných systémov. Adaptívny tempomat má funkciu Stop & Go a spolupracuje s udržiavaním v jazdnom prúde. Parkovanie uľahčuje 360-stupňové zobrazenie okolia. Priestorové parametre sa nemenia. Oba modely ponúkajú rozmerný kufor s objemom 380 litrov, respektíve 510 litrov pri sedane. A to bez ohľadu na druh pohonu.
Zmeny sa odohrali aj pod kapotou. Asi tou najväčšou je, že pre C4 a C4 X už Citroën neponúkne naftový motor 1,5 HDi. Náhradou sú dva nové benzínové 3-valce 1,2 Hybrid, ktoré majú vďaka mild-hybridnej technológii ušetriť až 20 % paliva. Slabší má výkon 74 a silnejší 100 kW. Oba pracujú v úspornom Millerovom cykle a sú vybavené turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek. Podporuje ich 48 V elektromotor integrovaný priamo v dvojspojkovej prevodovke ë-DCS6. Systém dopĺňa malá li-ion batéria s kapacitou 432 Wh, ktorá našla miesto pod sedadlom vodiča. Citroën zdôrazňuje, že modernizované trojvalce majú až 40 % nových komponentov. Ako ale vidieť, spolu s elektrifikáciou odíde do minulosti aj manuálna prevodovka.
Čítajte viac Citroën C5 Aircross: Nová generácia chytá obrysy. Bude väčšia aj čisto elektrickáNa niektorých trhoch bude dostupná verzia s klasickým trojvalcom 1,2 PureTech s výkonom 96 kW, opäť však s automatickou prevodovkou, tentoraz s osemstupňovou s hydrodynamickým meničom. Samozrejme, v ponuke ostanú čisto elektrické verzie ë-C4 a ë-C4 X. Slabšie disponujú s batériou s kapacitou 50 kWh a elektromotorom s výkonom 100 kW. Silnejšia verzia s výkonom 115 kW je vybavená akumulátorom s kapacitou 54 kWh. Citroën sľubuje dojazd 355, respektíve 425 kilometrov. Obe verzie podporujú nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom 100 kW, takže nabitie z 10 na 80 % by malo zabrať menej ako tridsať minút.
Novinka Citroënu dorazí na slovenský trh ešte pred koncom roka. Ceny by mali byť zverejnené skôr.