Ferrari F80: Nový vrchol z Maranella má štyri motory. Stovku dá za 2,15 sekundy

Nové Ferrari F80, z ktorého vznikne len 799 exemplárov, je pokračovateľom ikon, akými boli Ferrari GTO, F40, La Ferrari či Enzo. Extrémnu technológiu pohonu si požičalo priamo z vytrvalostného špeciálu 499P aj z monopostu F1.

22.10.2024 10:00
Ferrari F80 - 2024 Foto:
Ferrari F80 je technologickým vrcholom z Maranella. Zároveň prezentuje nový štylistický jazyk, ktorý by sa mal objaviť na ďalších Ferrari.
debata (1)

Od roku 1984 predstavuje Ferrari modely, ktoré stelesňujú absolútny technologický vrchol svojej doby. Príbeh odštartovaný Ferrari GTO pokračoval Ferrari F40, La Ferrari či Enzom. A teraz tu máme Ferrari F80, superšport, ktorý sa na svojich súperov opäť pozerá len cez spätné zrkadlo. F80 demonštruje, tak ako jeho predchodcovia, ako sa dá technológia z monpostov F1 či vytrvalostných špeciálov, dostať na bežné cesty. Je extrémne v každom ohľade, ale čo je prekvapivé, Ferrari tvrdí, že hoci F80 je na okruhoch ako doma, môžete ho používať prakticky každý deň. V Maranelle sa jednoducho pokúsili spojiť nemožné – bezkonkurenčný výkon a komfort.

Na dĺžku má F80 4 840 mm, na šírku 2 060 a na... Foto: Ferrari
Ferrari F80 - 2024 Na dĺžku má F80 4 840 mm, na šírku 2 060 a na výšku len 1 138 mm. Tú ešte opticky znižuje dvojfarebné lakovanie karosérie s čiernymi prahmi a čiernou kabínou.
Hamburg - objavená zbierka veteránov 2024 Čítajte viac V Hamburgu objavili obriu zbierku starých Porsche či Ferrari

Zaujímavá je už samotná koncepcia. F80 má kvôli nižšej hmotnosti a lepšej aerodynamike užšiu kabínu a usporiadanie 1+. Čo to znamená? Auto je homologované ako dvojmiestne, ale kokpit je zariadený tak, že plnohodnotné sedadlo patrí len vodičovi. Inšpirácia z motoristického sveta je tu evidentná. A platí to aj pre šialený pohon. Jeho srdcom je preplňovaný vidlicový 6-valec s objemom 3,0 litra a uhlom rozovretia 120 stupňov. Prvýkrát dostal do vienka elektrické turbodúchadlo. Medzi turbínou a kompresorom je teda umiestnený elektromotor, ktorý dokáže roztočiť turbínu ešte predtým, než motor vygeneruje dostatok spalín. Zároveň využíva zvyškovú energiu výfukových plynov a ukladá ju do batérie.

Vďaka prepracovanej aerodynamike dokáže táto... Foto: Ferrari
Ferrari F80 - 2024 Vďaka prepracovanej aerodynamike dokáže táto celokarbónová šelma generovať pri rýchlosti 250 km/h prítlak až 1 000 kg. Stará sa o to aj aktívne zadné krídlo.
Ferrari 12Cilindri Čítajte viac Ferrari 12Cilindri: Klasika ešte nevymrela. Motoru V12 nepomáha turbo ani elektrina

Palivo sa do motora vstrekuje pod tlakom 350 barov. Riadiaca jednotka reguluje vstrekovanie a časovanie ventilov podľa zaradených prevodových stupňov a tak, aby motor dokázal pracovať až na hranici klepania. Ultraľahký kovaný kľukový hriadeľ a titánové ojnice umožňujú dosahovať maximálne otáčka až 9 000 za minútu, čo je na agregát s preplňovaním obdivuhodné. Výsledkom je maximálny výkon 900 koní, teda 662 kW a krútiaci moment 850 Nm. To sme ale len na začiatku, pretože F80 disponuje ešte troma elektromotormi. Ten vzadu má výkon 60 kW a krútiaci moment 45 Nm. Zároveň dokáže pri spomalení rekuperovať 70 kW.

Pred zadnou kapotou sa nachádza vidlicový... Foto: Ferrari
Ferrari F80 - 2024 Pred zadnou kapotou sa nachádza vidlicový 6-valec s objemom troch litrov. Spolupracuje s 8-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou a elektromotorom. Dva ďalšie sú na prednej náprave.
Ferrari - vodíkový pohon Čítajte viac Ferrari si patentovalo motor ‘hore nohami‘. Bizarných nápadov je však viac

Ďalšie dva elektromotory nájdeme na prednej náprave. Každý z nich má 105 kW a krútiaci moment 121 Nm. Spolu je to teda 210 kW. Hybridný pohon dopĺňa 800 V batéria s kapacitou 2,28 kWh. Takže ak zrátame silu všetkých motorov, disponuje F80 systémovým výkonom 932 kW, takmer 1 200 oní. Vďaka tejto sile akceleruje F80 z 0 na 100 km/h za 2,15 sekundy a na dvojnásobku je za necelých šesť. Samozrejme, aj vďaka hmotnosti len 1 525 kg, za ktorou stojí masívne nasadenie kompozitných materiálov. Na ceste drží toto celokarbónové monštrum aktívny podvozok a pneumatiky s profilom 285/30 R20 na predných a 345/30 R21 na zadných kolesách. Pre Ferrari ich dodáva Michelin.

Interiér má koncepciu 1+, čo znamená, že... Foto: Ferrari
Ferrari F80 - 2024 Interiér má koncepciu 1+, čo znamená, že ústrednou postavou je pilot. Spolujazdec sedí na čiernom sedadle, ktoré je posunuté viac vzad a umiestnené priamo na karbónovom monokoku.
Ferrari Purosangue - 2023 Čítajte viac Ferrari Purosangue: Prvé SUV z Maranella je krásne aj od blata

Nádherný dizajn, ktorý má naznačiť novú štylistiku modelov Ferrari pre budúcnosť, zároveň ukrýva prepracovanú aerodynamiku. Vzduch obtekajúci okolo vozidla usmerňuje trojitý predný spojler, aktívne zadné krídlo s nastaviteľnou výškou a sklonom, ale aj zadný difúzor. Pri rýchlosti 250 km/h tak dokáže F80 generovať prítlak 1 000 kg. Ďalšie aerodynamické úpravy viedli k zabezpečeniu dostatočného prívodu vzduchu k chladičom motora, batérie, ale aj k brzdám a ku klimatizácii. Je neuveriteľné, že pri toľkých požiadavkách sa dizajnérom podarilo vytvoriť línie karosérie, ktorá nepôsobí agresívne.

Ferrari F80 - 2024
Ferrari F80 - 2024
+16Ferrari F80 - 2024

Podobne je to v interiéri, kde sa všetko sústreďuje na vodiča, čo vidieť aj z farebného konceptu kabíny. Hoci spolujazdec na sedadle posunutom mierne vzad, má tiež dostatok miesta. Novinkou je menší sploštený volant, ktorý sa objaví aj v ďalších modeloch Ferrari. Zvlášť veľkú pochvalu si zaslúži návrat fyzických ovládačov, ktorým dalo Ferrari prednosť pred kapacitnými tlačidlami či dotykovou obrazovkou. Cez displej sa nastavuje jedine klimatizácia. Nechýba ani kompletný balík asistenčných systémov, ktoré len zdôrazňujú, že F80 nie je zďaleka len autom pre okruhy. Cenu ešte maranellská automobilka nezverejnila, ale šepká sa, že by to nemalo byť menej ako tri milióny eur.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Ferrari
Články podľa značiek