Alpine A390_β: Elektrický crossover chytá obrysy. Bude mať až tri motory

Reinkarnovaná značka Alpine naberá na obrátkach. Po dvoch novodobých modeloch chystá ďalší. Tentoraz v triede, v ktorej bude mať premiéru. Nový elektrický crossover predstavila v Paríži v podobe futuristického konceptu. Napriek tomu má so sériovým modelom až 85 % spoločných komponentov.

29.10.2024 10:00
debata
Pri pohľade na koncept Alpine A390_β si... Foto: Alpine
Alpine Alpine A390_β Concept - 2024 Pri pohľade na koncept Alpine A390_β si nemôžete nespomenúť na kupé A110. Má jeho typické prvky vrátane splývavej siluety kabíny a tvaru zadných stĺpikov. Ide však o zvýšený crossover.

Po celohliníkovom kupé Alpine 110 a elektrickom hatchbacku A290, ktorý je ostrou verziou nového Renaultu 5 E-Tech, sa Alpine chytá vstúpiť prvýkrát do masového segmentu. A urobí to štýlovo. Pripravovaný elektrický model má spojiť prednosti praktického crossoveru s nekompromisne športovou dynamikou, ktorá sa od značky z Dieppe akosi očakáva. Koncept A390_β, predstavený v Paríži, by teda mohol v sériovej podobe konkurovať nielen Tesle Y či BMW iX2, ale napríklad aj elektrickému Porsche Macan.

Alpine Alpenglow Hy6 Concept - 2024 Čítajte viac Alpine Alpenglow Hy6: Tento 6-valcový superšport jazdí iba na vodík

Napriek futuristickému vzhľadu Alpine tvrdí, že koncept je až na 85 % podobný s pripravovaným sériovým modelom. Ak by to tak bolo, máme sa na čo tešiť. Dizajn totiž kombinuje typické fluidné tvary kupé A110 s masívnym pontónom a transparentnou kabínou, ktorá má pripomínať kvapku vody. K alpským symbolom môžeme pripočítať 22-palcové predné a 23-palcové zadné kolesá, evokujúce snehovú vločku. Svetelná technika s rojom trojuholníkov má vytvárať dojem kométy prechádzajúcej atmosférou. Svetlo tiež podčiarkuje aerodynamické prvky.

Vychatávkou zadnej časti je výsuvný difúzor,... Foto: Alpine
Alpine Alpine A390_β Concept - 2024 Vychatávkou zadnej časti je výsuvný difúzor, ktorý umožňuje meniť aerodynamiku. Predné kolesá majú priemer 22 a zadné až 23 palcov.

Diódy napríklad lemujú predný „vzduchový most“, ktorý sa vznáša nad osvetlenou maskou, či zadnú odtrhovú hranu. Žraločia plutva na streche zas odkazuje na okruhové špeciály Alpine vo vytrvalostných pretekoch Le Mans. Najväčšou vychytávkou je však zadný výsuvný difúzor, ktorý sa pohybuje v rozsahu 80 mm a umožňuje zvýšiť prítlak, keď treba. Nechýba ani zadný pár protismerných dverí či a konštrukcia skeletu bez stredového stĺpika. Práve tento prvok sa však s najväčšou pravdepodobnosťou do série nedostane.

Interiér, do ktorého sa vstupuje cez dva páry... Foto: Alpine
Alpine Alpine A390_β Concept - 2024 Interiér, do ktorého sa vstupuje cez dva páry dverí a bez stredového stĺpika, je obzvlášť futuristický. Volant nemá ďaleko od volantov v monopostoch F1 a čierna podlaha má evokovať asfalt.

Celý koncept je zahalený v modrom laku Bleu Spectacular, ktorý podľa svetelných podmienok osciluje medzi svetlými a hlbokými odtieňmi. Kabína so snehovo bielym čalúnením ostro kontrastuje s tmavým exteriérom. Čierna podlaha vyrobená z recyklovaného karbónu má svojou štruktúrou evokovať asfalt pretekárskeho okruhu. Hoci je interiér určený pre štyroch cestujúcich, dvoch na zadných sedadlách v tvare snehového záveja, prvoradú pozíciu má vodič či skôr pilot. V rukách drží volant nie vzdialený monopostom F1 a údaje odčíta z holografického displeja v tvare trojuholníka. Tvoria ho tri za sebou umiestnené sklenené lamely.

Zadné sedadlá evokujú čerstvo napadnuté záveje... Foto: Alpine
Alpine Alpine A390_β Concept - 2024 Zadné sedadlá evokujú čerstvo napadnuté záveje snehu.

Štart A390_β prebieha vložením „ľadového“ kryštálu do stredu volantu, čo je ďalšie avízo na alpský pôvod značky. Kulisa „prevodovky“ má zas podobu leštených kameňov. Tlačidlá v dosahu prstov umožňujú nastavenie odpruženia, rekuperácie, ale aj krátkodobé zvýšenie výkonu, napríklad pri predbiehaní. Ďalším tlačidlom sa kokpit nastaví do režimu „F1“, keď sa sedadlo zníži, pedále zdvihnú do vyššej polohy a volant sa pritiahne bližšie k vodičovi. Nejde len o parádu. Alpine totiž sľubuje brutálnu dynamiku nielen v priamom smere, ale aj v zákrutách, kde budú posádku držať štvorbodové pásy.

Alpine Alpine A390_β Concept - 2024
Alpine Alpine A390_β Concept - 2024
+9Alpine Alpine A390_β Concept - 2024

Starať sa o to má výrazne upravená platforma AmpR Medium s trojicou elektromotorov. Dva z nich sú umiestnené na zadnej a jeden na prednej náprave. To umožní veľmi presné vektorovanie hnacieho momentu pre jednotlivé kolesá. Spolu s nízkym ťažiskom a vraj aj s nízkou hmotnosťou to má priniesť jazdné vlastnosti podobné kupé A110. Bohužiaľ, Alpine neprezradilo žiadne bližšie technické dáta. Nepoznáme teda výkon, zrýchlenie ani kapacitu akumulátora či dojazd. Vzhľadom na platformu AmpR Medium, známu zMégane či Scénicu E-Tech, však očakávame akumulátor s kapacitou takmer 90 kWh.

Alpine A290 - 2025 Čítajte viac Alpine A290: ‘Renault R5 Turbo‘ je späť. Výfuky už ale nedostane

Sériová verzia crossoveru A390 má doraziť na trh už v roku 2025. Apine je zvlášť pyšná na to, že pôjde o čisto francúzsky produkt. Vyrábať ho budú priamo v materskom závode v Dieppe Jean Rédélé. Z Francúzska budú pochádzať aj elektromotory a samotná batéria. A napokon francúzske budú aj pneumatiky, ktoré pre A390 vyvíja Michelin.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Concept #koncept #Alpine #autosalón Paríž 2024 #Alpine A390
Články podľa značiek