Po celohliníkovom kupé Alpine 110 a elektrickom hatchbacku A290, ktorý je ostrou verziou nového Renaultu 5 E-Tech, sa Alpine chytá vstúpiť prvýkrát do masového segmentu. A urobí to štýlovo. Pripravovaný elektrický model má spojiť prednosti praktického crossoveru s nekompromisne športovou dynamikou, ktorá sa od značky z Dieppe akosi očakáva. Koncept A390_β, predstavený v Paríži, by teda mohol v sériovej podobe konkurovať nielen Tesle Y či BMW iX2, ale napríklad aj elektrickému Porsche Macan.
Čítajte viac Alpine Alpenglow Hy6: Tento 6-valcový superšport jazdí iba na vodíkNapriek futuristickému vzhľadu Alpine tvrdí, že koncept je až na 85 % podobný s pripravovaným sériovým modelom. Ak by to tak bolo, máme sa na čo tešiť. Dizajn totiž kombinuje typické fluidné tvary kupé A110 s masívnym pontónom a transparentnou kabínou, ktorá má pripomínať kvapku vody. K alpským symbolom môžeme pripočítať 22-palcové predné a 23-palcové zadné kolesá, evokujúce snehovú vločku. Svetelná technika s rojom trojuholníkov má vytvárať dojem kométy prechádzajúcej atmosférou. Svetlo tiež podčiarkuje aerodynamické prvky.
Diódy napríklad lemujú predný „vzduchový most“, ktorý sa vznáša nad osvetlenou maskou, či zadnú odtrhovú hranu. Žraločia plutva na streche zas odkazuje na okruhové špeciály Alpine vo vytrvalostných pretekoch Le Mans. Najväčšou vychytávkou je však zadný výsuvný difúzor, ktorý sa pohybuje v rozsahu 80 mm a umožňuje zvýšiť prítlak, keď treba. Nechýba ani zadný pár protismerných dverí či a konštrukcia skeletu bez stredového stĺpika. Práve tento prvok sa však s najväčšou pravdepodobnosťou do série nedostane.
Celý koncept je zahalený v modrom laku Bleu Spectacular, ktorý podľa svetelných podmienok osciluje medzi svetlými a hlbokými odtieňmi. Kabína so snehovo bielym čalúnením ostro kontrastuje s tmavým exteriérom. Čierna podlaha vyrobená z recyklovaného karbónu má svojou štruktúrou evokovať asfalt pretekárskeho okruhu. Hoci je interiér určený pre štyroch cestujúcich, dvoch na zadných sedadlách v tvare snehového záveja, prvoradú pozíciu má vodič či skôr pilot. V rukách drží volant nie vzdialený monopostom F1 a údaje odčíta z holografického displeja v tvare trojuholníka. Tvoria ho tri za sebou umiestnené sklenené lamely.
Štart A390_β prebieha vložením „ľadového“ kryštálu do stredu volantu, čo je ďalšie avízo na alpský pôvod značky. Kulisa „prevodovky“ má zas podobu leštených kameňov. Tlačidlá v dosahu prstov umožňujú nastavenie odpruženia, rekuperácie, ale aj krátkodobé zvýšenie výkonu, napríklad pri predbiehaní. Ďalším tlačidlom sa kokpit nastaví do režimu „F1“, keď sa sedadlo zníži, pedále zdvihnú do vyššej polohy a volant sa pritiahne bližšie k vodičovi. Nejde len o parádu. Alpine totiž sľubuje brutálnu dynamiku nielen v priamom smere, ale aj v zákrutách, kde budú posádku držať štvorbodové pásy.
Starať sa o to má výrazne upravená platforma AmpR Medium s trojicou elektromotorov. Dva z nich sú umiestnené na zadnej a jeden na prednej náprave. To umožní veľmi presné vektorovanie hnacieho momentu pre jednotlivé kolesá. Spolu s nízkym ťažiskom a vraj aj s nízkou hmotnosťou to má priniesť jazdné vlastnosti podobné kupé A110. Bohužiaľ, Alpine neprezradilo žiadne bližšie technické dáta. Nepoznáme teda výkon, zrýchlenie ani kapacitu akumulátora či dojazd. Vzhľadom na platformu AmpR Medium, známu zMégane či Scénicu E-Tech, však očakávame akumulátor s kapacitou takmer 90 kWh.
Čítajte viac Alpine A290: ‘Renault R5 Turbo‘ je späť. Výfuky už ale nedostaneSériová verzia crossoveru A390 má doraziť na trh už v roku 2025. Apine je zvlášť pyšná na to, že pôjde o čisto francúzsky produkt. Vyrábať ho budú priamo v materskom závode v Dieppe Jean Rédélé. Z Francúzska budú pochádzať aj elektromotory a samotná batéria. A napokon francúzske budú aj pneumatiky, ktoré pre A390 vyvíja Michelin.