Príbeh Dacie Spring je neuveriteľný. Svoj prvý elektromobil uviedla Dacia na európsky trh v roku 2021. Išlo doslova o experiment, keďže zákazníci tejto lowcostovej značky neboli na elektromobily vonkoncom zvyknutí. Dacia si pomohla čínskou technikou. Prvá generácia vychádzala z čínskeho Renaultu City K-ZE. A ten bol zasa elektrickou verziou indického Renaultu Kwid, i keď so spaľovacími motormi. Hoci bol Spring takpovediac „polovičným elektromobilom“, s dĺžkou len 3,7 metra, batériou s kapacitou 26,8 kWh a výkonom len 33 kW, novinka sa dočkala v Európe nečakaného úspechu. Nepochybne aj vďaka cene, ktorú sa Dacii podarilo stlačiť tesne pod 20 000 eur.
Z najlacnejšieho európskeho elektromobilu sa nakoniec predalo viac ako 150 000 kusov. Spring sa stal v roku 2023 dokonca tretím najpredávanejším elektromobilom v Európe. A čo viac, k značke priviedol nových zákazníkov. Až 75 % tých, ktorí si Spring kúpili, nikdy predtým nevlastnili Daciu. Počas svojej kariéry absolvoval Spring viacero inovácií. V roku 2022 sa jeho dizajn prispôsobil novej firemnej identite a o rok neskôr pribudla verzia Extreme s výkonom zvýšeným na 48 kW. Dnes tu už ale máme nový Spring. A s tým predošlým ho spája jedine strecha a pohon. Všetko ostatné je nové. Od dizajnu, ktorým tak trochu evokuje drsný Duster, až po nový infotainment.
Nápady z Dusteru
Dospelejšie pôsobí vďaka denným LED svetlám s grafikou písmena Y a kolesám, ktoré môžu mať priemer 15 palcov. Odolnosť naznačuje plastová ochrana blatníkov a dverí, ktorá sa dá ľahko vymeniť. Vo výbave Extreme sú vpredu aj vzadu využité polepy so zaujímavou grafikou imitujúcou mapu mestskej konglomerácie. Na výber bude šesť odtieňov laku karosérie vrátane nového Brick Red a Beige Safari. Kameň na kameni neostal ani v kabíne. Úplne nová palubná doska má výrazne horizontálnu architektúru. Jej dominantným prvkom je veľký 10-palcový centrálny displej multimediálneho systému. Spring je tiež vybavený personifikovaným digitálnym prístrojovým panelom so 7-palcovým displejom, ktorý si možno prispôsobiť.
Čítajte viac Dacia vyrobila už milión áut na LPG. Na nádrži ušetria 40 eurKeď sa auto nabíja, zobrazuje úroveň nabitia batérie a čas zostávajúci do úplného nabitia. Farby a materiály interiéru boli pozmenené, napríklad pribudlo biele obloženie okolo združených prístrojov, radiacej páky a schránok dverí. Charakteristické písmeno „Y“ v strede centrálnych výduchov ventilácie je zasa biele alebo vo výbave Extreme medené. Obloženie stredového panelu sa líši podľa úrovne výbavy. Sivá Alto je typická pre výbavu Essential, tehlovočervená pre Expression a zelená kaki pre Extreme. A ešte k tomu je Spring o čosi praktickejší. Objem kufra narástol na 308 litrov, čo je najlepšia hodnota v triede miniatúrnych SUV.
K tomu treba ale prirátať vnútorné odkladacie priestory s objemom 33 litrov a dokonca malú 35-litrovú odkladaciu schránku v „motorovom priestore“ vpredu, ktorou sa nemôžu ani zďaleka pochváliť všetky elektromobily. Ani tie oveľa drahšie. Z Dusteru si zasa Spring požičal praktický systém YouClip. Ten umožňuje jednoduchú montáž príslušenstva na niektoré miesta v kabíne. Štandardne je Spring vybavený troma záchytnými bodmi YouClip – jedným na palubnej doske a dvoma na stredovej konzole. Umiestnite sem tašku, držiak na telefón s indukčnou nabíjačkou alebo zariadenie „3 v 1“, ktoré kombinuje držiak na nápoje, háčik na tašku a baterku.
Overená technika
To, čo sa veľmi nemenilo, je overená technológia pohonu. Štandardná verzia je vybavená elektromotorom s výkonom 33 kW, ktorý Springu umožňuje zrýchliť z nuly na 100 km/h pod 20 sekúnd. Vyššie stupne výbavy disponujú silnejším motorom s výkonom 48 kW a zrýchlením z 0 na 100 km/h pod 14 sekúnd. Dôležité je spojenie „vyššie stupne výbavy“ – silnejší motor totiž už nebude výsadou najvyššej výbavy Extreme, ale aj výbavy Expression. Batéria s nezmenenou využiteľnou kapacitou 26,8 kWh má Springu zabezpečiť dojazd minimálne 225 km, keďže priemerná spotreba je len 14,4 kWh/100 km.
Napokon, Spring váži necelú tonu, čo je vo svete elektromobilov vskutku nevídané. A odpory znižuje aj jeho malá čelná plocha či úzke pneumatiky. Štandardom pre nabíjanie striedavým prúdom je palubná nabíjačka s výkonom 7 kW. Batériu nabije z 20 na 100 % za štyri hodiny. Za príplatok dostanú zákazníci možnosť nabíjať Spring jednosmerným prúdom s výkonom 30 kW. Potom sa nabíjanie z 20 na 80 % skráti na 45 minút. Spring vôbec po prvý raz ponúka obojsmerné nabíjanie V2L („Vehicle to load“), takže ho možno použiť ako zdroj energie na napájanie elektrických spotrebičov. Špeciálny adaptér, ktorý sa zapája do nabíjacieho konektora vozidla umiestneného pod mriežkou chladiča, poskytuje energiu štandardnej zásuvky 220 V/16 A.
Spring musel zareagovať aj na prísnejšie bezpečnostné predpisy GSR2 (General Safety Regulation). Takže má automatické núdzové brzdenie, rozpoznávanie dopravných značiek s upozornením pred prekročením rýchlosti, zadné parkovacie senzory, upozornenie pred opustením jazdného pruhu, asistent udržiavania v jazdnom pruhu, systém sledovania pozornosti vodiča a núdzové volanie (eCall). Vďaka tlačidlu „My Safety“ je možné niektoré z nich jednoducho vypnúť. A čo si Dacia za svoj malý mestský elektromobil pýta? Napriek výrazným zlepšeniam štartuje Spring na cene len 16 900 eur. To je menej ako v minulosti. Aj najdrahšia verzia Extreme s výkonom 48 kW s balíkom asistenčných systémov a navigáciou sa zmestí pod 20 000 eur.
Cena padla nadol
Aká je teda výbava? Ponuka sa začína verziou Essential (33 kW). Tá je postavená na 14-palcových oceľových diskoch. Obsahuje obmedzovač rýchlosti, svetelný senzor, LED svetlá či multimediálny systém Media Control, ktorý prepojí váš smartfón s autom. Verzia Expression (48 kW) za 18 900 eur pridáva 15-palcové oceľové disky, dažďový senzor, manuálnu klimatizáciu, dvojfarebné čalúnenie či dekor palubnej dosky v tehlovej farbe. No a na vrchol sa postaví spomínaná verzia Extreme (48 kW) za 19 900 eur, ktorá obohatí výbavu o medené spätné zrkadlá, 15-palcové disky s ozdobnými krytmi, polepy s mestskou tematikou, gumené rohože s grafikou vrstevníc, 10-palcový multimediálny systém s navigáciou, obojsmerné nabíjanie, elektricky nastaviteľné zrkadlá či zadné parkovacie senzory.
Čítajte viac Dacia Bigster Coupé: Nahradí aj Arkanu? Vraj o tom niet pochýbZaujímavou informáciou je, že Dacia neplánuje upravovať cenu v súvislosti s dodatočnými clami na elektromobily dovážené z Číny od 1. novembra. Práve tam sa Spring ako jediná z Dacií vyrába. Ak cena stúpne, súvisieť to bude len s vyššou 23-percentnou DPH, ktorá bude na Slovensku zavedená v budúcom roku. Dacia ponúkne na batériu Springu záruku na osem rokov alebo na 160 000 kilometrov. Garantuje, že kapacita neklesne pod 70 percent.