Suzuki vyrába jedny z najľahších a najúspornejších áut. V Európe sú navyše všetky jeho modely vybavené mild-hybridnou alebo hybridnou technológiou. Portfólio tiež rozšírilo plug-in hybridné SUV Across, ktoré je dvojčaťom Toyoty RAV4 PHEV, a hybridné kombi Swace, odvodené z Toyoty Corolla SW. Japonskej značke však stále chýba čistý elektromobil. A aj na to dopláca. Patrí totiž k tám výrobcom, ktorým hrozia v Európe najvyššie pokuty za prekročenie flotilových emisií. Čoskoro sa však veci pohnú správnym smerom. Suzuki totiž predstavuje svoj prvý čistý elektromobil. Bude ním nová Vitara eVX.
VIDEO: Vyskúšali sme nové Suzuki Swift
Nie je to až také veľké prekvapenie, pretože už vlani sa Suzuki pochválilo na autosalóne Auto Expo v Indii elektrickým konceptom eVX. Práve z neho elektrická Vitara vychádza, i keď sa zbavila množstva futuristických prvkov. Napríklad bezrámových okien, skeletu bez stredového stĺpika či príliš expresívnych svetiel. Novinka s dĺžkou 4 275, so šírkou 1 800 a s výškou 1 635 mm je postavená na úplne novej platforme HEARTECT-e, určenej pre elektrické vozidlá. Má rázvor náprav 2 700 mm a vyznačuje sa ľahkou konštrukciou a kompaktnou technológiou, ktorá umožňuje vytvoriť priestranný interiér. Kým teda na celkovej dĺžke pribudlo len 10 cm, na rázvore až 20.
Čítajte viac Test: Suzuki Swift - ‘Mini‘ za polovicu a s čarovnou spotrebouDizajn je mimoriadne robustný. Suzuki hovorí o novom štylistickom jazyku Hi-Tech & Adventure. Karoséria je chránená robustným plastovým „brnením“. Platí to aj o blatníkoch, ktoré vytvárajú priestor pre veľké kolesá. Ako vidieť z prvej snímky, zákazníci budú môcť voliť dvojfarebné vyhotovenie karosérie s kontrastnou čiernou strechou. Duch odolnosti sa má preniesť aj do kabíny. Palubná doska je vybavená pokročilým infotainmentom s dvojicou prepojených obrazoviek. Zároveň však Suzuki zachovalo aj dostatok hardvérových ovládačov.
K dispozícii budú dve kapacity li-ion akumulátora s chémiou LFP. Menšia batéria uskladní 49 a väčšia 61 kWh elektrickej energie. S menšou batériu dostane Vitara eVX predný elektromotor s výkonom 106 kW a s väčším 128 kW. Na vrchol sa postaví verzia s pohonom oboch náprav AllGrip-e. Tá pridá k prednému elektromotoru (128 kW) aj zadný s výkonom 48 kW. Systémový výkon naladili konštruktéri v tomto prípade na 135 kW. V teréne pomôže Vitare eVX špeciálny off-roadový režim Trail simulujúci uzávierku diferenciálu pomocou pribrzďovania pretáčajúcich sa kolies. Dynamické parametre a dojazd ostávajú zatiaľ tajomstvom, no koncept sľuboval 550 km na jedno nabitie.
Vitara eVX bude schádzať od jari budúceho roka z výrobných liniek závodu Suzuki Motor Gujarat v Indii. Vďaka tomu by mohla mať priaznivú cenu. S jej predajom sa počíta v rôznych krajinách sveta vrátane Japonska aj Európy. Vitara eVX nebude dlho osamotená. „Po začiatku predaja modelu Suzuki Vitara eVX budeme pokračovať v rozširovaní našej ponuky elektromobilov a navrhovať riešenia mobility prispôsobené potrebám konkrétnych krajín a regiónov. Aby sme vytvorili uhlíkovo neutrálnu spoločnosť, poskytneme našim zákazníkom aj iné možnosti vrátane hybridných vozidiel a vozidiel na CNG,“ povedal Toshihiro Suzuki, prezident spoločnosti.
Čítajte viac Suzuki Ignis končí. Najmenšiu štvorkolku ‘zabili‘ európske predpisyNajväčšou otázkou ostáva, či je nová platforma HEARTECT-e prispôsobená aj pre zástavbu spaľovacích motorov. Potom by nová elektrická Vitara eVX mohla ukazovať aj budúcnosť klasickej Vitary. Na striedanie stráží je totiž najvyšší čas. Veď súčasná Vitara je na linkách od roku 2013, teda neuveriteľných jedenásť rokov. Za ten čas absolvovala len dva facelifty, ten ostatný v tomto roku. Je teda možné, že klasická a elektrická Vitara budú fungovať na trhu paralelne ešte niekoľko rokov. Radikálny prechod na čistý elektromobil by Vitare isto predajne neprospel.