S ukončením európskej výroby pôvodného Fiatu 500 odchádzajú do minulosti aj ikonické verzie Abarth 595 a 695 so spaľovacími motormi. Slávny úpravca Fiatov prechádza na elektrický pohon. Je to obrovský risk, pretože komunita priaznivcov Abarthu milovala tieto autá práve kvôli správne vyladeným výfukom, ľahkosti, hravým jazdným vlastnostiam, a to všetko za cenu, ktorá bola dostupná prakticky každému. O novom elektrickom Abarthe 500e, ktorý sa ukázal už vlani, sa to ale povedať nedá. Je totiž výrazne ťažší, pomalší a ešte k tomu drahší. Veľkú kariéru mu preto neveštíme. Možno, že viac šancí na úspech bude mať druhá elektrická novinka – Abarth 600e. Tá sa môže totiž pochváliť aspoň tým, že ide o najvýkonnejší Abarth všetkých čias.
Pozrite si nový elektrický Fiat Grande Panda
O premenu kompaktného rodinného Fiat 600e na divoký hothatch sa postarali nielen experti Abarthu, ale aj technici divízie Stellantis Motorsport. A do vývoja tiež zapojili zvučné značky Michelin, Sabelt, JTEK Torsen či Alcon. Platforma STLA Small tak prešla radikálnym tuningom. V ponuke budú dve verzie – Abart 600e Turismo a „jedovatejší“ 600e Scorpionissima, z ktorého vznikne len 1 949 exemplárov – ako pocta roku založenia značky. Srdcom pohonu je predný elektromotor, ktorý vyvinul Abarth vo vlastnej réžii a testoval ho na motorovej brzde používanej pre monoposty Formula E. Vo verzii Scorpionissima má výkon 207 kW a krútiaci moment 345 Nm. To je najsilnejší motor, aký kedy Abarth použil.
Samozrejme, je to aj najťažší Abarth všetkých čias, takže zrýchlenie na stovku síce zvládne za 5,85 sekundy, ale dych tým nikomu v ére elektromobilov nevyrazí. Veria Turismo s výkonom 175 kW je v zrýchlení len o málo pomalšia (6,24 s). Obe novinky dosiahnu maximálnu rýchlosť 200 km/h. Vodič si vyberá jeden z troch jazdných režimov. Základom je mód Turismo, keď klesne výkon elektromotora na 110 kW v prípade 600e Turismo a na 140 kW v prípade 600e Scorpionissima. Maximálka je vtedy obmedzená na 150 km/h. Druhý mód Scorpion Street zvýši výkon na 150, respektíve 170 kW, pričom obmedzovač rýchlosti zasiahne až pri údaji 180 km/h. No a v móde Scorpion Track ukáže Abarth 600e maximum svojich možností.
Jazdné vlastnosti podporujú špeciálne pneumatiky Michelin Pilot Sport EV, výkonnejšie brzdy Alcon zo sveta motoršportu. Predné kotúče majú priemer až 380 mm. S trakciou zasa pomáha mechanický samosvorný diferenciál Torsen. Blokovanie je nastavené na 36 % pri akcelerácii a na 34 % pri brzdení. Celkovú ovládateľnosť zlepšuje zvýšená tuhosť zavesenia kolies a nový zadný stabilizátor. Abarth tvrdí, že batéria s kapacitou 54 kWh zabezpečí dojazd 334 km. Pri športovej jazde však ide o fikciu. Zato je batéria vybavená výkonnejším chladiacim systémom s vysokotlakým čerpadlom. To znamená, že Abarth 600e by mal zvládnuť viacero šprintov za sebou bez obmedzenia výkonu batérie z dôvodu prehriatia.
Divokú DNA dáva Abarth 600e na známosť rozsiahlym exteriérovým tuningom. Úpravy prednej časti boli inšpirované legendárnym Abarthom 850 TC, ktorý si vďaka štvorcovému otvoru v nárazníku vyslúžil prezývku „kazeta“. Nový je tiež zadný nárazník, 20-palcové 5-lúčové zliatinové disky či zadný strešný spojler. Hoci Fiat 600e je v sériovom prevedení crossoverom, vďaka zníženiu podvozka a rozšíreniu rozchodu vpredu o 30 a vzadu o 25 mm pôsobí derivát Abarthu skôr ako hothatch. Nechýbajú ani logá škorpióna, nielen na blatníkoch a kapotách, ale aj vyryté v nárazníkoch. Abarth 600e Scorpionissima dostane navyše lesklý čierny bodykit, špecifické polepy karosérie a farebné strmene predných bŕzd. Na výber bude viacero lakov karosérie. Novinkou je napríklad „jedovatý“ zelený odtieň Acid Green či Hypnotic Purple, vyhradený pre edíciu Scorpionissima.
Čítajte viac Abarth 500e: Škorpión predstavil paródiu na samého sebaŠportovú atmosféru v kabíne umocňuje čierny strop a stĺpiky. O to viac vynikne farbené prešívanie športových sedadiel a ďalšie dekoračné prvky. Nechýbajú hliníkové pedále či podlahové rošty s motívom škorpióna. Infotainment a prístrojový panel majú špecifickú grafiku. Edícia Scorpionissima má ešte športovejšie sedadlá Sabelt, potiahnuté Alcantarou so vzorom škorpióna. Uši vodiča vie oklamať generátoro zvuku, ktorý púšťa do kabíny tóny virtuálneho výfuku, presne podľa vzoru klasických Abarthov. Napriek všetkému ostáva Abarth 600e praktickým a bezpečným autom s komplexným balíkom asistenčných systémov, vrátane parkovacieho asistenta či rozsiahlou konektivitou so smartfónmi.
Čítajte viac Abarth 500e: Elektrický škorpión zahviezdil v losom teste. Natrel to aj superšportomCenou nebude budúcich záujemcov najvýkonnejší Abarth histórie rozhodne šetriť. Kým základný model Fiat 600e si môžete dopriať za necelých 22 000 eur, „nabrúsená“ šesťstovka so škorpiónom začína na 45 000 eurách, pričom na verziu Scorpionissima si musíte pripraviť najmenej 48 990 eur. Ide teda aj o najdrahší sériový Abarth všetkých čias. A to mu môže zlomiť väz, pretože na takéto sumy pôvodná klientela značky mladých entuziastov jednoducho nemá. Je to auto pre úplne odlišnú a solventnejšiu skupinu zákazníkov. Takže novinka buď pritiahne k Abarthu nových nadšencov, alebo bude poriadnym prepadákom.