V Kalifornii má Toyota už dlhé roky severoamerické dizajnové štúdio CALTY. To stojí za mnohými konceptmi. A keďže jeho štylisti majú voľnejšie ruky, než tí, ktorí navrhujú sériové autá, môžu si dovoliť experimenty. Tým najnovším je Land Crusier ROX. Cieľom tohto projektu bolo pozdvihnúť dobrodružný charakter dnes už luxusného off-roadu na novú úroveň. Tak trochu mu vrátiť to, čo preň bolo typické v začiatkoch, keď mal bližšie k Jeepu Wrangler. Výsledkom je koncept, ktorý vás prepojí s prírodou tak ako žiaden doterajší Land Crusiser. Dizajnéri pristúpili vskutku k radikálnym úpravám.
ROX má až 50 % nových dielov karosérie. Vidieť to na prvý pohľad. Veď sériový Land Cruiser 250, ktorý poslúžil ako jeho základ, prišiel prakticky o celú strechu vrátane priečnikov. Má tiež samostatne zavesené skeletové dvere s mohutnými stúpačkami. Stratenú tuhosť karosérie kompenzovali konštruktéri masívnym vnútorným rámom. Ten skrýva aj ľahkú výsuvnú strechu, ktorá sa rozkladá ako harmonika. V zloženom stave ju vôbec nevidieť, takže posádka na predných a zadných sedadlách má nad sebou otvorené nebo. S veľkou ochranou pred počasím nemožno počítať ani vzadu. Land Cruiser Rox má totiž otvorený nákladný priestor, ktorý od kabíny delí len panel siahajúci do výšky operadiel.
Mimochodom, tento panel je možné po sklopení zadných sedadiel zložiť do vodorovnej polohy, čím sa zväčší ložná plocha. Zmestí sa sem akékoľvek športové náradie od bicyklov až po surfy. Vychytávkou je zadné veko „korby“, ktoré slúži ako pohodlný posed kdesi v prírode s výhľadom alebo na rybách. Sú na ňom totiž dve čalúnené sedadlá. Na boku nákladného priestoru sa našlo miesto aj na plastový kanister, v ktorom možno bezpečne prepravovať rezervnú zásobu paliva pre prípad, že by ste sa s ROX-om zatúlali predsa len príliš ďaleko. Je na to ako stvorený. Neprekáža mu piesok, skaly, blato ani „safari“. Robustné oceľové nárazníky, zvyšujúce nájazdové uhly a mohutná nábehová doska sa nezľaknú naozaj ničoho. Do diaľav si svieti svetelnou rampou.
Pre prípad núdze sú v nárazníkoch integrované ťažné oká a navijak. Do povrchu sa Land Cruiser ROX „zahrýza“ špeciálnymi terénnymi pneumatikami BF Goodrich na odolných 18-palcových diskoch, ktoré sú tiež dielom CALTY. Stabilitu podporuje rozšírený rozchod kolies až o 20 cm. Aj preto má Land Cruiser ROX viac do strán vytiahnuté plastové lemy blatníkov. Podvozok navyše využíva zavesenie od TRD, vďaka ktorému narástla svetlá výška o enormných 10 cm. O technike sa Toyota nezmieňuje, no predpokladáme, že pod prednou kapotou pracuje štandardne hybridná sústava s 2,4-litrovým 4-valcom, ktorý spolu s elektromotorom integrovaným v 8-stupňovej automatickej prevodovke ponúka maximálny výkon 240 kW a krútiaci moment 630 Nm.
Úsporný pohon však neznamená žiaden ústupok v terénnych schopnostiach. Svoju silu posiela permanentne ku všetkým štyrom kolesám cez redukčnú prevodovku a systém Multi-Terrain Select, ktorý prispôsobuje trakciu rôznym povrchom. Nechýba ani terénny „tempomat“ Crawl Control. Uvidíme, či Toyota nájde odvahu a koncept premení v menej radikálnej podobe na sériový model. V tlačovej správe tvrdí, že si to vie predstaviť. „Táto ambiciózna a jedinečná konštrukcia je dôkazom záväzku Toyoty posúvať hranice a zároveň zostať verný duchu dobrodružstva, ktoré Land Cruiser vždy stelesňoval,“ povedal Mike Tripp, viceprezident Toyoty pre región severnej Ameriky.