Fio bankaFio banka

Kia EV9 GT: Toto rodinné SUV dá zabrať žalúdku. Stovku zvládne za 4,3 s

Elektrická vlajková loď Kie prichádza po roku s vrcholovou verziou GT. Má šialených 368 kW a „vesmírne“ diódy na prednej maske.

27.11.2024 10:00
debata
Vrcholová verzia Kie EV9 má špecifický diódový... Foto: Kia
Kia EV9 GT - 2025 Vrcholová verzia Kie EV9 má špecifický diódový vzor na prednej maske a odlišný vzor aktívnych vzduchových klapiek.

Kia vlani predstavila elektrickú vlajkovú loď EV9. Zatiaľ ju ponúka vo verzii so zadným náhonom s výkonom 150 kW a vo verzii GT-line, ktorá pridáva druhý elektromotor na prednej náprave, takže jej celkový výkon stúpol na 285 kW. Lenže Kia nám už dávnejšie sľúbila vrchol v podobe ostrej Kie EV9 GT. Je ťažko povedať, na čo je to dobré, ale ak sa predávajú brutálne premotorizované SUV s logami M a AMG od BMW či Mercedesu-Benz, snáď si aj Kia EV9 nájde svojich zákazníkov. V podstate si požičiava techniku z menšej Kie EV6 GT (430 kW), ktorá ponúka nielen šialené zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy, ale aj driftovací mód. Podobnú radosť za volantom má priniesť EV9 GT a pritom odviezť v absolútnom pohodlí 6-člennú posádku.

Aj v kabíne nájdeme „neónové“ detaily. No... Foto: Kia
Kia EV9 GT - 2025 Aj v kabíne nájdeme „neónové“ detaily. No najväčšou zmenou sú športové sedadlá čalúnené Alcantarou.
Kia Sportage 1 Čítajte viac Kia Sportage: Americká verzia dostala facelift. Podobné ‘omladenie’ čaká aj európsku

Kým predný elektromotor s výkonom 160 kW preberá EV9 GT z EV9 GT-Line, ten zadný je úplne nový. Má až 270 kW, čo je o 64 % viac. Tento motor má špeciálne vinutie cievok, dvojstupňový menič a upravenú riadiacu jednotku. Pred prehriatím ho chráni chladenie olejom a pred vibráciami silnejšie ložiská a dvojdielny hriadeľ rotora. Systémový výkon tak narástol na celkových 501 koní, čo je 368 kW. Áno, výkon je v porovnaní s EV6 GT o 62 kW nižší, ale stále ide o ohromnú silu, najmä v spojitosti s masívnym krútiacim momentom 740 Nm. Potom neprekvapí, že cez 2,5 tony vážiace elektrické monštrum zrýchli na stovku za 4,3 sekundy, čo je ešte o 0,7 sekundy lepší výsledok v porovnaní s EV9 GT-line. S prenosom výkonu na asfalt pomáha zadný elektronický diferenciál e-LSD.

Hyundai Ioniq 9 - 2025 Čítajte viac Hyundai Ioniq 9: Kia EV9 má súpera s dojazdom až 620 km

Skrotenie tejto šelmy má na starosti vylepšená brzdová sústava s výkonnejšími prednými brzdovými strmeňmi. Napriek brutálnej dynamike nie je pritom problém používať EV9 GT ako pohodlné rodinné auto pre každý deň. Maximum svojich schopností ukazuje totiž až po výbere jazdného režimu GT tlačidlom na volante. V ponuke sú však aj civilnejšie nastavenia Normal, Eco a Sport. S nimi je spriahnutá aj ďalšia technologická novinka. EV9 GT totiž prináša ako prvá Kia elektronicky riadené odpruženie ECS, ktoré mení charakteristiku tmenia a tuhosť podvozka. V súvislosti s nastavením jazdného módu sa mení aj reakcia na akceleračný a brzdový pedál. Absolútnou vychytávkou je simulácia radenia prevodových stupňov Virtual Gear Shift (VGS), a to nielen pomocou adiosústavy.

Nadupaná verzia EV9 GT bude jazdiť na... Foto: Kia
Kia EV9 GT - 2025 Nadupaná verzia EV9 GT bude jazdiť na 21-pacových kolesách, obutých vysokovýkonnými pneumatikami Continental s profilom 285/45 R21. Ukrývajú „neónové“ brzdové strmene.
Kia Tasman - 2024 Čítajte viac Kia Tasman: Prvý pikap značky chce uspieť tam, kde pohorel Renault aj Mercedes-Benz

Systém VGS napodobňuje nelineárne zrýchlenie, typické pre automatické prevodovky aj s riadeným prešmykom kolies a možnosťou radenia virtuálnych stupňov krídelkami na volante. To, čo sa nezmenilo, je 800 V elektrická architektúra s batériou, ktorej využiteľná kapacita je až 99,8 kWh. To by malo stačiť na dojazd okolo 450 km. Zatiaľ ho Kia neuvádza. Vďaka podpore nabíjania s výkonom 350 kW by sa mal akumulátor nabiť z 10 na 80 % len za 25 minút. Zvonka dáva EV9 GT najavo svoju výnimočnosť špecifickými 21-palcovými diskami, obutými vysokovýkonnými pneumatikami Continental s profilom 285/45. Vykúkajú z nich neónové strmene bŕzd. Predná maska obsahuje špecifické „energetické“ diódy pripomínajúce hviezdy a aktívne vzduchové klapky zasa špecifický vzor.

Kia EV9 GT - 2025
Kia EV9 GT - 2025
+17Kia EV9 GT - 2025

Kabíne dominujú tuhšie športové sedadlá s výraznou bočnou oporou, čalúnené Alcantarou a prešívané „neónovou“ niťou. Neónové prvky nájdeme aj na palubnej doske a volante. Odlišné je tiež ambientné osvetlenie interiéru. Vďaka aktualizáciám softvéru na diaľku si ho však môžu stiahnuť aj majitelia bežných verzií. Napriek športovej orientácii obsahuje EV9 GT všetky bezpečnostné prvky vrátane kompletného balíka asistenčných systémov. Zatiaľ Kia predstavila EV9 GT len v USA na autosalóne v Los Angeles. Nepochybne však dorazí aj do Európy. Nebude to ale tak skoro, pretože aj predaj v USA je naplánovaný až na druhú polovicu roka 2025. Šušká sa, že Kia pracuje v Európe na zákonnej výnimke, aby mohla aj európska verzia GT disponovať efektným diódovým vzorom na prednej maske.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Kia #elektromobily #Kia EV9 #Kia EV9 GT
Články podľa značiek