O superšporte Praga Bohema sme naposledy písali takmer pred dvomi rokmi. Legendárnu značku Praga, ktorá vznikla už pred 117 rokmi, si väčšina z nás spája predovšetkým s legendárnou V3S-kou a nádhernými veteránmi. Málokto však vie, že v roku 2012 česká značka „ožila“ a sústredila sa na vývoj výkonných športových, predovšetkým okruhových, špeciálov. A v tejto oblasti sa jej začalo mimoriadne dariť. V roku 2020 sa jej dokonca s karbónovým superšportom R1 podarilo zvíťaziť v britskom šampionáte vytrvalostných pretekov.
Čítajte viac Praga Bohema: Na vývoji českého hyperšportu sa podieľal jazdec F1 aj Stig z Top GearuPraga v roku 2021 získala jedného z najlepších svetových dizajnérov Franka Stephensona. Len pre zaujímavosť, vytvoril tak kultové a ikonické autá ako Ferrari Enzo, Masserati MC12, viaceré McLareny a aj prvú generáciu BMW X5 a novodobé Mini. A práve on sa podieľal aj na úplne novom hyperšporte značky Praga. Ten predstavili pod označením Bohema v minulom roku a v tomto začala jeho sériová výroba. Len pre zaujímavosť – vyrába sa na Slovensku, v Orechovej Potôni. Ročne (a čisto ručne) by tam chceli vyrobiť maximálne 20 áut, spolu ich má byť 89.
Pragu Bohema netreba príliš predstavovať. Stačí povedať, že je to vlastne dvojmiestny celokarbónový závodný špeciál s titánovými výfukmi, ktorý sa nejakým spôsobom podarilo homologovať na bežné cesty. Na stovku dokáže zrýchliť za 2,3 sekundy a jej maximálna rýchlosť je 317 km/h. Ultraľahké „jednotonové“ auto poháňa 3,8 litrový zážihový vidlicový šesťvalec z Nissanu GT-R. Ten pre Bohemu špeciálne upravila britská spoločnosť Litchfield Engineering, jeden z popredných svetových výrobcov motorov na mieru. Aerodynamika sa dolaďovala v aerodynamickom tuneli tímu F1.
Vďaka úpravám od Litchfield Engineering je motor nižšie posadený, má maximálny výkon 515 kW (700 koní) a maximálny krútiaci moment 725 Nm, dostupný od 3 000 do 6 000 otáčok. Je spojený so sekvenčnou prevodovkou Hewland s robotizovanou spojkou, umožňujúcou poloautomatický jazdný režim. Vďaka nastaviteľným tlmičom a svetlej výške sa dokáže Bohema bez problému prispôsobiť nielen závodnému okruhu, ale aj bežnej premávke. S formulou má spoločný aj odnímateľný volant na uľahčenie nastupovania a vystupovania. Volant má integrovaný veľký digitálny displej zobrazujúci rýchlosť, zvolený prevodový stupeň, teplotu oleja a chladiacej kvapaliny, jazdný režim a výstražné svetlá.
Čítajte viac Rozhovor: Na slovenský a český trh oficiálne vstupuje ikonická značka Aston MartinA teraz to najzaujímavejšie: koľko Praga Bohema vlastne stojí? Jej cena, zahŕňajúca väčšinu úprav „na mieru“ je 1,4 milióna eur bez DPH. Autá chce česko-slovenská značka umiestniť na trh vo Veľkej Británii a Európe (maximálne 20 áut), ďalej sa zameria na Stredný východ (maximálne 12 áut), Južnú Áziu (maximálne 16 áut), Japonsko (maximálne 12 áut) a USA (maximálne 24 áut). Značka už má záujemcov o ďalšie kusy, sú z Európy a z USA.