Fio bankaFio banka

Toto auto vyrábajú v Orechovej Potôni. Za prvý kus zaplatil Holanďan vyše 1,4 milióna eur

Praga Bohema na stovku zrýchli za 2,3 sekundy a jej maximálna rýchlosť sa pohybuje nad hranicou 300 km/h. Vyrába sa na Slovensku.

11.12.2024 16:00
Praga Bohema (2024) Foto:
Praga Bohema zamierila k prvému majiteľovi. Začiatkom budúceho roku ju budú nasledovať ďalšie dva kusy.
debata (17)

O superšporte Praga Bohema sme naposledy písali takmer pred dvomi rokmi. Legendárnu značku Praga, ktorá vznikla už pred 117 rokmi, si väčšina z nás spája predovšetkým s legendárnou V3S-kou a nádhernými veteránmi. Málokto však vie, že v roku 2012 česká značka „ožila“ a sústredila sa na vývoj výkonných športových, predovšetkým okruhových, špeciálov. A v tejto oblasti sa jej začalo mimoriadne dariť. V roku 2020 sa jej dokonca s karbónovým superšportom R1 podarilo zvíťaziť v britskom šampionáte vytrvalostných pretekov.

Praga Bohema a Romain Grosjean Čítajte viac Praga Bohema: Na vývoji českého hyperšportu sa podieľal jazdec F1 aj Stig z Top Gearu

Praga v roku 2021 získala jedného z najlepších svetových dizajnérov Franka Stephensona. Len pre zaujímavosť, vytvoril tak kultové a ikonické autá ako Ferrari Enzo, Masserati MC12, viaceré McLareny a aj prvú generáciu BMW X5 a novodobé Mini. A práve on sa podieľal aj na úplne novom hyperšporte značky Praga. Ten predstavili pod označením Bohema v minulom roku a v tomto začala jeho sériová výroba. Len pre zaujímavosť – vyrába sa na Slovensku, v Orechovej Potôni. Ročne (a čisto ručne) by tam chceli vyrobiť maximálne 20 áut, spolu ich má byť 89.

Praga Bohema má výklopné dvere a odnímateľný... Foto: Praga
Praga Bohema (2024) Praga Bohema má výklopné dvere a odnímateľný volant.

Pragu Bohema netreba príliš predstavovať. Stačí povedať, že je to vlastne dvojmiestny celokarbónový závodný špeciál s titánovými výfukmi, ktorý sa nejakým spôsobom podarilo homologovať na bežné cesty. Na stovku dokáže zrýchliť za 2,3 sekundy a jej maximálna rýchlosť je 317 km/h. Ultraľahké „jednotonové“ auto poháňa 3,8 litrový zážihový vidlicový šesťvalec z Nissanu GT-R. Ten pre Bohemu špeciálne upravila britská spoločnosť Litchfield Engineering, jeden z popredných svetových výrobcov motorov na mieru. Aerodynamika sa dolaďovala v aerodynamickom tuneli tímu F1.

Praga Bohema (2024)
Praga Bohema (2024)
+8Praga Bohema (2024)

Vďaka úpravám od Litchfield Engineering je motor nižšie posadený, má maximálny výkon 515 kW (700 koní) a maximálny krútiaci moment 725 Nm, dostupný od 3 000 do 6 000 otáčok. Je spojený so sekvenčnou prevodovkou Hewland s robotizovanou spojkou, umožňujúcou poloautomatický jazdný režim. Vďaka nastaviteľným tlmičom a svetlej výške sa dokáže Bohema bez problému prispôsobiť nielen závodnému okruhu, ale aj bežnej premávke. S formulou má spoločný aj odnímateľný volant na uľahčenie nastupovania a vystupovania. Volant má integrovaný veľký digitálny displej zobrazujúci rýchlosť, zvolený prevodový stupeň, teplotu oleja a chladiacej kvapaliny, jazdný režim a výstražné svetlá.

Aston Martin Vanquish 2025 8 Čítajte viac Rozhovor: Na slovenský a český trh oficiálne vstupuje ikonická značka Aston Martin

A teraz to najzaujímavejšie: koľko Praga Bohema vlastne stojí? Jej cena, zahŕňajúca väčšinu úprav „na mieru“ je 1,4 milióna eur bez DPH. Autá chce česko-slovenská značka umiestniť na trh vo Veľkej Británii a Európe (maximálne 20 áut), ďalej sa zameria na Stredný východ (maximálne 12 áut), Južnú Áziu (maximálne 16 áut), Japonsko (maximálne 12 áut) a USA (maximálne 24 áut). Značka už má záujemcov o ďalšie kusy, sú z Európy a z USA.

Facebook X.com 17 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #hyperšport #superšport
Články podľa značiek