Mercedes-AMG PureSpeed: ‘Oskalpované GT‘ je vypredané. Konečne poznáme výkon

AMG sa rozhodlo „vyžmýkať“ peňaženky tých najvášnivejších zberateľov. Vyrobí sériu 250 roadsterov bez strechy a čelného okna. Cenu automobilka radšej ani neuvádza. Ide pritom len o prvý projekt plánovaných „limitiek" série Mythos.

11.12.2024 10:00
Mercedes-Benz Pure Speed AMG - 2025 Foto:
Tento puristický roadster vychádza z Mercedesu-AMG SL, no má nižšiu stavbu a dvojčlennú posádku chráni len oblúkom nad kokpitom, typickým pre monoposty F1.
debata

Móda exkluzívnych modelov, ktorá prináša do kasy prestížnych automobiliek horibilné sumy, zasiahla už aj Mercedes-AMG. Ostrá stuttgartská divízia z Affalterbachu pripravuje hneď niekoľko „limitiek“ v novom programe Mythos, ktorý má vzdať hold historickému odkazu trojcípej hviezdy na športovom poli. Prvou z nich je roadster PureSpeed, ktorý AMG charakterizuje ako „najpriamejší spôsob vnímania výkonu“. Toto auto s nízkou siluetou nemá totiž strechu ani žiadne okná. Pripomína skôr luxusný monopost. Napokon, PureSpeed je v mnohom inšpirovaný práve svetom formuly jeden.

Mercedes-AMG - prvé autorské SUV 2024 Čítajte viac Mercedes-AMG: Je rozhodnuté, aj Affalterbach bude mať svoje ‘BMW XM‘

Dvojčlennú posádku chráni PureSpeed v prípade prevrátenia len pozdĺžnou konzolou HALO, mimochodom, podsvietenou, ktorá je v pretekoch F1 povinná od roku 2018. O zvyšok sa postarajú aerodynamicky optimalizované prilby navrhnuté špeciálne pre PureSpeed a bezpečnostné oblúky odkazujúce na legendárny Mercedes-Benz 300 SLR, v ktorom si v roku 1955 vybojovali zlaté vavríny v Mille Miglia Stirling Moss a Denis Jenkinson. Dizajn, na ktorom cítiť, že základom kreácie je nový Mercedes-AMG SL, je vskutku fascinujúci. Táto šelma má priam nekonečnú kapotu, ktorá vychádza zo žraločieho nosa a je zdobená hviezdou z matného chrómu. Predné nasávacie otvory zas evokujú Mercedes-AMG One.

Exkluzívny roadster je lakovaný červeným... Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-Benz Pure Speed AMG - 2025 Exkluzívny roadster je lakovaný červeným odtieňom Red Le Mans, ale len spredu. Zadná časť je čierna.

Všetky aerodynamické prvky vrátane splitteru, prahov, difúzora či aktívneho zadného krídla sú vyrobené z lakovaného karbónu. Z uhlíkových vlákien sú aj aerodynamické vložky 21– a 22-palcových kolies. Dizajnéri AMG sa vybláznili aj na laku. Spredu je totiž PureSpeed červený, no v zadnej časti prechádza do čiernych tónov. Hoci je červený lak pre AMG nezvyklý, jeho prítomnosť má svoj dôvod. Podobnú farebnú schému používali totiž pretekárske vozidlá Mercedes-Benz v dvadsiatych rokoch minulého storočia počas pretekov Targa Florio. Chceli tým oklamať domácich fanúšikov, keďže červená farba bola typická pre talianske vozidlá. Mali totiž vo zvyku konkurenciu v iných farbách spomaľovať.

Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ kombi (2024) Čítajte viac Test: Mercedes-AMG E 53 Hybrid. Kombi od AMG je fakt drahé, ale dáva zmysel

Konečne poznáme aj techniku. Tá je ale trochu sklamaním, keďže výkon zodpovedá sériovému AMG GT 63. PureSpeed teda poháňa preplňovaný motor 4,0 V8 od AMG s maximálnym výkonom 430 kW a krútiacim momentom 800 Nm. Na stovku s ním zrýchľuje v kombinácii s 9-stupňovým automatom AMG Speedshift MCT s mokrou spojkou a so stálym pohonom oboch náprav 4Matic+, za 3,6 sekundy. To síce nie je v dnešných časoch omračujúci údaj, ale AMG tvrdí, že vďaka otvorenej koncepcii karosérie je subjektívne vnímanie rýchlosti oveľa intenzívnejšie. Veď si len skúste predstaviť, že v tomto aute bez čelného okna je možné dosiahnuť maximálnu rýchlosť 315 km/h. Šialené. Adrenalínovú atmosféru podporuje nefiltrovaný zvuk výfukov.

Puristická kabína sa vzdala väčšiny luxusu.... Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-Benz Pure Speed AMG - 2025 Puristická kabína sa vzdala väčšiny luxusu. Zato tu nájdete nádherné analógové hodinky IWC Schaffhausen.

PureSpeed drží na ceste vyspelé zavesenie využívajúce hliníkové a horčíkové komponenty. Odpruženie AMG Active Ride Control je vybavené poloaktívnou stabilizáciou, kde tradičné stabilizátory nahrádzajú aktívne hydraulické prvky. To zabraňuje nakláňaniu karosérie v zákrutách aj pri prudkej akcelerácii či pri prudkom brzdení. Zvyšuje to tiež komfort jazdy. Obratnosť zabezpečuje riadenie zadných kolies a deceleráciu zas keramický brzdový systém AMG so 6-piestikovými strmeňmi vpredu a jednopiestikovými vzadu.

Mercedes-AMG G 63 Čítajte viac Mercedes-AMG G 63: Lepší v teréne aj na asfalte

Kabína je vyzbrojená anatomickými sedadlami s jedinečným prešívaním koženého čalúnenia. Oblasť za sedadlami je obložená karbónom. Okrem dvojice displejov pribudli v centre palubnej dosky analógové hodiny od firmy IWC Schaffhausen umiestnené pod šiltom v tvare kvapky. Napriek puristickému vzhľadu však prináša PureSped aj niekoľko nečakaných komfortných prvkov. Napríklad vyhrievané sedadlá a špičkové audio Burmester s 15 reproduktormi a výkonom 1 170 W. AMG tvrdí, že vďaka nemu sa budete v tomto aute cítiť ako návštevník open air festivalu. Ale čo ak sa zhorší počasie? Na to slúži kryt interiéru, ktorý chráni pred dažďom nielen kabínu, ale aj konzolu HALO. Zákazníci tiež dostanú ochrannú plachtu na celé vozidlo, ktorá je priedušná, ale zároveň nepremokavá a extrémne pevná.

Mercedes-Benz Pure Speed AMG - 2025
Mercedes-Benz Pure Speed AMG - 2025
+15Mercedes-Benz Pure Speed AMG - 2025

Z Mercedesu-AMG PureSpeed vznikne len 250 exemplárov, ktoré sú určené pre tých najoddanejších zberateľov a nadšencov. Cenu automobilka neprezradila, ale vraj sú všetky kusy vypredané. Ak by sa vyšplhala na pol milióna eur, vôbec by nás to neprekvapilo. Svetová premiéra konceptu Mercedes-AMG PureSpeed prebehla už dávnejšie v exkluzívnom prostredí Veľkej ceny Monaka formuly 1™. Vozidlo bolo odhalené na plávajúcom pontóne v prístave kniežatstva a zapôsobilo aj na také celebrity, akými boli jazdci tímu Mercedes-AMG Petronas F1 Lewis Hamilton a George Russell.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Mercedes-AMG
Články podľa značiek