V roku 2020 spustil Renault veľký transformačný plán Renaulution. Doslova plán „poslednej šance“. V tom čase bola totiž francúzska automobilka takmer na kolenách. Aj pre spory s Nissanom. Nový šéf Luca de Meo sa rozhodol nielen pre rozsiahlu elektrifikáciu, ale aj oživenie najslávnejších modelov histórie. Tak prišli na svet len nedávno reinkarnované Renaulty R4 a R5. Z R5 nakoniec vznikla aj ostrá verzia Alpine A290. Lenže stále nie sme na konci. Renault totiž chystá čerešničku na torte. Naznačil to už v roku 2022 na autosalóne v Paríži, kde ukázal restomod R5 Turbo 3E, postavený na základoch historického modelu.

Teraz už ale dozrel čas na sériovú novinku – skutočný Renault R5 Turbo 3E, ktorý evokuje legendárne R5 Turbo a R5 Turbo 2 z prelomu sedemdesiatych a osemdesiatych rokov. Na konte majú napríklad aj víťazstvo v Rally Monte Carlo v roku 1981. A hoci boli vo svojich časoch autami snov, v porovnaní s novodobým R5 Turbo 3E sú len akýmisi neviniatkami. Bledne pri ňom aj Alpine A290. Tieto autá síce spája elektrická plaforma AmpR Small, lenže R5 Turbo 3E nemá predný, ale zadný náhon a nie jeden, ale rovno dva elektromotory. Renault sľubuje výkon cez 500 koní, čo je viac ako 370 kW! Viete si to predstaviť v aute s dĺžkou na hranici štyroch metrov?

Toto je skutočná vrecková raketa. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h nezaberie R5 Turbo 3E viac ako 3,5 sekundy. Možno aj menej, pretože šialený Renault absolvoval aj drastickú redukčnú diétu. Jeho karoséria je vyrobená s využitím karbónových komponentov. To, že s bežným Renaultom 5 E-Tech nemá veľa spoločného, naznačuje aj absencia druhého páru dverí. Jednoducho, ide o nefalšovaný trojdverový hothatch. Neprekvapí ani rozsiahly aerodynamický tuning, i keď bez mohutného zadného krídla. Väčšinu aerodynamických trikov ukrýva totiž R5 Turbo 3E na podvozku, čo naznačujú vskutku megalomanské zadné difúzory.
Nabíjacia zásuvka je zamaskovaná v jednom bočných sacích otvorov, ktoré opäť odkazujú na historickú predlohu. Do interiéru nás Renault zatiaľ nepustil, no predpokladáme, že bude vybavený monokokovými sedadlami, štvorbodovými bezpečnostnými pásmi a ochranným rámom. R5 Turbo 3E vznikne limitovanej sérii pre skutočných automobilových nadšencov. Počet kusov nebol zverejnený, podobne ako cena. Niet ale pochýb o tom, že bude podstatne drahšou hračkou ako Alpine A290, ktorú si môžete dopriať už od 38 000 eur. Stačiť nemusí ani 60 000. Dajme sa prekvapiť.