
Enyaq mal byť prvým čistým elektromobilom Škody. Nakoniec ho ale predbehlo malé Citigo. V každom prípade sa stal prvým elektrickým modelom Škody na úplne novej platforme MEB. Na svet prišiel v roku 2020 a „sekol“ slušnú kariéru. Za štyri roky putovalo k zákazníkom viac ako 250 000 exemplárov. Enyaq sa stal štvrtým najúspešnejším elektromobilom v Európe a vlani sa od januára do septembra umiestnil na piatej priečke s počtom 50 760 registrácií. V Nemecku sa mu dokonca podarilo dostať na druhé miesto, čím predbehol všetky ostatné elektromobily materského koncernu Volkswagen. V dobrej kondícii ho má udržať dlho avizovaná modernizácia. Tá sa však dotkla skôr dizajnu či infotainmentu než techniky. Tou sa vynovený Enyaq veľmi nelíši od predfaceliftovej verzie. V podstate to nebolo nutné, pretože technologický upgrade podstúpil Enyaq už vlani.
Spoznať modernizovaný Enyaq nebude problém, teda ak si ho nepomýlite s mladším Elroqom. Podľa jeho vzoru totiž dostal novú úzku prednú masku Tech-Deck Face, ktorá ukrýva senzory asistenčných systémov a prednú kameru. Nad ňou sa tiahne úzky podsvietený pás spájajúci nové denné svetlá s grafikou „rias“. Tie majú zároveň funkciu obrysových aj smerových svetiel. Hlavné reflektory sa nachádzajú nižšie a sú vybavené dvoma diódovými modulmi. Za príplatok sú k dispozícii matrixové reflektory s 36 segmentmi. Nový je tiež predný nárazník s plastovými vložkami v úprave Dark Chrome, ktorým sa Enyaq odlišuje od Elroqu. Matnú chrómovú úpravu má aj nápis Škoda na prednej kapote, ktorý nahrádza pôvodné logo. Zmien vzadu je pomenej. V podstate ide len o použitie vložiek Dark Chrome v nárazníku a v drahších verziách o animovanú funkciu svetiel.


Facelift uzatvára vynovená paleta lakov karosérie, ktorú tvoria dve nemetalické a sedem metalických farieb. Premiéru má zelený odtieň Olibo Green. Medzi kolesami s priemerom od 19 do 21 palcov sú novinkou 21-palcové disky Supernova. So zmenou dizajnu sa môže Enyaq pochváliť lepšou aerodynamikou. Zaslúžili sa o to aj nové vzduchové clony či zmenšená medzera medzi maskou a kapotou. Koeficient aerodynamického odporu vzduchu Cd klesol z 0,264 na 0,245 a v prípade Enyaqu Coupé z 0,234 na 0,225. To zároveň znamená, že Enyaq je najaerodynamickejším modelom Škody. V ponuke ostáva aj prevedenie Sportline s lesklými čiernymi doplnkami vrátane spojlerov, spätných zrkadiel, lemov okien či nápisov Škoda. Štandardom sú preň 20-palcové čierne disky Vega. S touto verziou dostávate aj svetlá matrix LED a animované zadné smerové svetlá.


Nový Enyaq si polepšil aj v štandardnej výbave. Obsahuje vyhrievané predné sedadlá, vyhrievaný volant, systém automatického odomykania a štartovania, trojzónovú klimatizáciu, monitorovanie mŕtveho uhla, adaptívny tempomat, asistent pri jazde v kolóne a ďalšie technické vylepšenia. Medzi nové digitálne funkcie za príplatok patrí parkovanie na diaľku s možnosťou uloženia parkovacieho manévra. Interiér Lodge využíva ekologické materiály a zdobia ho oranžové doplnky vrátane oranžových bezpečnostných pásov. Línia Lounge je prevažne sivá a kombinuje umelú kožu a materiál Suedia s kontrastným svetlozeleným prešívaním. K dispozícii je aj interiér Eco Suite s elegantnými hnedými sedadlami čalúnenými pravou kožou. Na želanie dodávaný paket Maxx obohacuje interiér o elektricky nastaviteľné predné sedadlá s pamäťou, masážou a elektricky nastaviteľnou bedrovou opierkou.


Všimnete si aj nový volant s nápisom Škoda, ktorý si Enyaq opäť požičal z mladšieho Elroqu. Funkciu prístrojového panela tvorí naďalej 5-palcový kokpit, ktorý je možné doplniť o head-up displej s rozšírenou realitou. Trinásťpalcový infotainment má byť intuitívnejší. Aplikácia MySkoda dostala integrovanú službu Powerpass, ktorá zabezpečuje prístup k viac ako 800 000 nabíjacím bodom v Európe, a to bez dodatočnej externej autorizácie. Auto stačí pripojiť k nabíjačke. Balík asistenčných systémov bol rozšírený o zmenu jazdného. V zime zasa zákazníci ocenia funkciu aktivácie všetkých funkcií kúrenia a vyhrievania jediným tlačidlom či nové virtuálne tlačidlo na displeji pre aktiváciu predhrevu batérie. Priamy prístup bude cez displej aj k funkcii inteligentného asistenta rýchlosti. K novým praktickým prvkom Simply Clever patrí QR kód v kufri, ktorý vás odkáže na inštruktážne video.

Technika sa nemenila. Z ponuky už dávnejšie vypadla verzia Enyaq 50 s najmenšou batériou. Ostali len dve väčšie – menšia pre Enyaq 60 s využiteľnou kapacitou 59 kWh a väčšia pre Enyaq 85 a 85× s využiteľnou kapacitou 77 kWh. Enyaq 60 má zadný synchrónny elektromotor s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 310 Nm. Enyaq 85 dosahuje výkon 210 kW a krútiaci moment 545 Nm. Verzia 85× pridáva asynchrónny elektromotor na prednej náprave, ale systémový výkon 210 kW je nezmenený, čo platí aj pre krútiaci moment. Vďaka zlepšenej aerodynamike sľubuje Škoda dlhší dojazd. Enyaq 60 by mal zvládnuť 433 km, Enyaq 85 579 km a verzia s pohonom oboch náprav 542 km. Enyaq Coupé je na tom ešte o približne 10 km lepšie. Rekordérom modelového radu je Enyaq Coupé 85 s dojazdom až 589 km.

Na dynamiku sa sťažovať tiež nebudete. Šprint na stovku trvá Enyaqu 8,1, respektíve 6,7 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 160 a 180 km. Menší akumulátor podporuje nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom 165 kW a väčší 175 kW. Na rýchlonabíjačkách by ste tak nemali stráviť pri doplnení energie z 10 na 80 % viac ako 28 minút. Pri nabíjaní striedavým prúdom využíva Enyaq palubnú nabíjačku s výkonom 11 kW. Podvozok Enyaqu naďalej stavia na prednej náprave s tlmičovými vzperami McPherson a zadnom viacprvkovom zavesení s piatimi priečnymi ramenami a stabilizátorom. Dopriať si môžete aj adaptívny podvozok DCC a progresívne riadenie s premenlivým prevodom. Predné kotúčové brzdy s jednopiestikovými strmeňmi pre Enyaq 60 a dvojpiestikovými pre 85 a 85× dopĺňajú zadné bubnové brzdy, ktoré sú ideálnou voľbou vzhľadom na prevažne rekuperatívne brzdenie.

K prvým zákazníkom by sa mala novinka Škody dostať na jar. Cenník by mal byť zverejnený koncom januára spolu s otvorením objednávok. Zaujímavé ale je, že automobilka v tlačovej správe vôbec nespomína verziu RS. Ale nebojte sa, ako sme zistili, príde neskôr, možno s ešte väčšími inováciami.