Aj Volvo patrilo k automobilkám, ktoré chceli kompletne nahradiť modely so spaľovacími motormi elektrickými, a to do konca roku 2030. Lenže predaje elektromobilov nerastú tak, ako sa predpokladalo. Čo s tým? Vlani na jeseň automobilka oznámila, že prehodnotila svoj plán. Aj po roku 2030 bude ponúkať autá so spaľovacími motormi v kombinácii s hybridnou alebo s plug-in hybridnou technikou. Odhaduje, že tieto modely budú predstavovať asi 10 % jej odbytu. Kvôli takému malému percentu však nemá zmysel investovať veľké prostriedky do vývoja úplne nových modelov na benzín. Vystačiť tak budú musieť v Göteborgu so súčasnými, ktoré budú priebežne inovovať. Najnovším príkladom je facelift SUV XC90 – auta, ktoré má v rodnom liste zapísaný rok 2015! A zároveň auta, ktoré má už elektrického nástupcu v podobe „ťažkotonážneho“ SUV EX90.
Švédska značka je síce známa dlhým životným cyklom svojich modelov, no modernizovať desaťročné auto je i tak kuriózne. Volvo má však šťastie, že už v čase premiéry XC90 myslelo na elektrifikáciu a že nadčasový dizajn, za ktorým stojí skvelý Thomas Ingenlath, je stále aktuálny. Nebolo preto potrebné meniť veľa. Predná časť je vďaka novému nárazníku a kapote oblejšia a aerodynamickejšia. Maska dostala originálny diagonálny „výplet“, ktorý ladí s logom automobilky. Nové sú aj štíhle matrixové svetlá, stále s motívom Thorovho kladiva. Vzadu sa zmenil nárazník a zjednodušila sa grafika svetiel. Očakávať tiež môžeme novú paletu lakov karosérie a vynovený dizajn diskov kolies, ktoré však Volvo zatiaľ nešpecifikuje.
Interiér má prepracovanú palubnú dosku, najmä preto, že do jej strednej časti integrovalo Volvo úplne nový infotainment s 11,2-palcovou dotykovou obrazovkou s vyšším rozlíšením a ostrejším zobrazením. Menu je inšpirované novými elektrickými modelmi. Volvo sľubuje prehľadnejšie ovládanie a menej povelov, aj vďaka kontextovej lište, ktorá na obrazovke zachováva ikony naposledy použitých aplikácií. Samozrejmosťou je bezdrôtová konektivita smartfónov cez Apple CarPlay a Android Auto. Dokonalú akustiku zabezpečuje príplatková aparatúra Bowers & Wilkins High Fidelity. Kvôli novej obrazovke zmenilo Volvo tvar prieduchov ventilácie a stredovej konzoly s novými úložnými priestormi. Premiestnená bola aj indukčná nabíjačka telefónov. V kabíne sa tiež objavuje väčší podiel recyklovaných materiálov.
O komfort sa má postarať lepšia hluková izolácia a nové adaptívne tlmiče, ktoré upravujú svoj účinok podľa okamžitých podmienok. Samozrejme, každý zvlášť. Pneumatické odpruženie, ktoré mení svetlú výšku auta v rozsahu 60 mm, je stále súčasťou zoznamu príplatkov. Jeho činnosť sa prispôsobuje dátam, ktoré získava až 500-krát za sekundu. Pod kapotou budú na výber tri benzínové pohony, vždy s dvojlitrovým 4-valcom, 8-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom oboch náprav. Základom je XC90 B5 AWD – mild-hybrid s výkonom 184 kW, využívajúci 10-kilowattový štartér-generátor. Nad ním stojí mild-hybridná verzia B6 s výkonom 221 kW. Výkonnejší plug-in hybrid T8 AWD, vďaka silnému elektromotoru (65 kW) umiestnenému na zadnej náprave, ponúka výkon až 335 kW.
Batéria, ktorej kapacita medzičasom vzrástla na 18,8 kWh, umožňuje čisto elektrický dojazd do vzdialenosti približne 70 km. To má zredukovať spotrebu paliva asi na tri litre na 100 km. Maximálna rýchlosť je obmedzená, tak ako pri všetkých nových Volvách, na 180 km/h. Volvo zdôrazňuje, že napriek veku je XC90 stále jedným z najbezpečnejších áut v triede, a to vďaka komplexnému systému radarov a kamier. Laserový radar, takzvaný lidar, ktorým disponuje nové elektrické Volvo EX90, však nedostalo. Očakávame, že vďaka modernizácii ostane XC90 v ponuke popri svojom elektrickom nástupcovi až do konca dekády a možno ešte dlhšie. Udržať ho v kondícii pomôžu aj rozsiahle softvérové aktualizácie.
Čítajte viac Smutné. Volvo vyrobilo posledný diesel. Žiadny ďalší nebude