Toyota má s elektrifikáciou 25-ročné skúsenosti, veď prvú generáciu hybridného Priusu predstavila už v roku 1997. Napriek tomu s príchodom čistého elektromobilu váhala. Do boja na tomto poli sa pustila až v roku 2022, keď uviedla na trh svoj prvý čisto elektrický model bZ4X. Dva roky po Volkswagene a mnohých iných konkurentoch. Prednosť dala SUV, čo je vzhľadom na popularitu tejto triedy logické. Príchod bZ4X však sprevádzali kontroverzie. Novinka zaostávala za súpermi v spotrebe energie aj v dojazde. Napokon, hrubá kapacita jej batérie je len 71,4 kWh, menšia, než akú ponúka Škoda Enyaq, Elroq, VW ID.4, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, nehovoriac o Nissane Ariya či Peugeote e-3008. Liekom na kritiku sa stal vlaňajší rozsiahly upgrade softvéru, ktorého cieľom bolo zväčšiť využiteľnú kapacitu batérie a znížiť spotrebu energie, napríklad infračervenými žiaričmi v kabíne.
Odvážna z každej strany
Nám sa dostalo b74X do rúk vo vrcholovej verzii Executive s predným náhonom. Dizajnéri mu vštepili pomerne futuristické tvary, to aby sa nezabudlo, že ide o prelomový model Toyoty. Skôr ako klasické SUV však skosenou zadnou časťou pripomína SUV-kupé. Jednoducho, s inými Toyotami si bZ4X nepomýlite. To aj vďaka prednej časti s tvarom „kladiva“, uzučkým matrixovým svetlám, zadným svetlám v tvare písmena Y, ktoré sú prepojené diódovou lištou a najmä odlišným proporciám. Možno sa vám bude zdať, že bZ4X je kompaktný elektromobil, ale zdanie klame. Toyotu RAV4 prerastá na dĺžku o 94 a v šírke o päť milimetrov. Platí to aj o veľkorysom rázvore náprav s hodnotou 2 844 mm, o 160 mm dlhším. Len na výške ubudlo kvôli aerodynamike 50 mm.
Avíz na triedu SUV je tu ale dosť. Elektrické bZ4X totiž kombinuje aerodynamické prvky vrátane mohutného strešného spojlera Ducktail s drsne pôsobiacou ochranou blatníkov, ktorá prechádza dokonca vekom nabíjacieho konektora, ale aj so svetlou výškou 180 mm. Verzia Executive však pridáva síce pôsobivé, ale pre SUV nie príliš praktické 20-palcové disky. Našťastie, stále s relatívne vysokým profilom 235/50. Niektoré prvky však pôsobia tak trochu samoúčelne, napríklad „mihalnice“ na reflektormi alebo príliš zložité bočné prelisy. Executive sa snaží navodiť prémiový dojem aj dvojfarebným lakovaním karosérie či panoramatickým strešným oknom, ktoré je možné otvárať. Ani v interiéri Toyota nešetrila nápadmi. Opäť bola odvážnejšia ako pri svojej klasickej produkcii, hoci modelmi C-HR alebo nový Priusom dokázala, že emóciám a inováciám sa rozhodne nebráni. Lenže bZ4X ide ešte ďalej.
Za volantom ako v kupé
Nastupovanie do kabíny je napriek zníženej streche v porovnaní s RAV4 stále veľmi komfortné. Dvere, ktoré kryjú prahy, vás chránia pred znečistením aj v situácii ak ste boli v teréne. V interiéri na vás dýchne vyslovene futuristická atmosféra. Škoda, že tomu nezodpovedá atraktívnejší farebný koncept materiálov. Šedivú textíliu na palubovke zachraňujú svetlou kožou čalúnené sedadlá – ďalší prvok verzie Executive. Za volantom sa vlastne ani necítite ako v SUV. Skôr ako v športovom kupé. Môže za to posed v anatomických sedadlách, mimoriadne široký a vysoký stredový tunel, relatívne kompaktný volant a najmä nezvyčajne riešená palubná doska pred vodičom. Toyota akoby sa inšpirovala i-Cockpitom Peugeotu. Digitálny prístrojový panel je na akýchsi ramenách predsunutý až pod čelné okno. Aj preto nepotrebuje bZ4X žiaden head-up displej. Jednoducho, na obrazovku sa nepozeráte cez volant ale ponad volant. Vyzerá to „cool“, ale tak ako v prípade francúzskej konkurencie, má to aj chybičky krásy.
Volant totiž občas zavadzia výhľadu na údaje. Závisí to od výšky vodiča. Samotný rozsah nastavenia sedadla a volantu je však príkladný. Možno mohla Toyota mierne skosiť hornú časť venca, čo by problém odstránilo. Akoby bol tento koncept pripravený na elektronické riadenie s „polovolantom“, ktorý príde neskôr. Samotná grafika virtuálneho kokpitu s uhlopriečkou len 7 palcov je na dnešné časy skromná. V ponuke sú len dve usporiadania. Ale pánboh zaplať, že na rozdiel od Tesiel či Škody Enyaq tu aspoň máte čosi čo možno nazvať prístrojovým panelom. Je tiež fajn, že sa vám na ňom zobrazuje súčasne dojazd aj okamžitá úroveň nabitia akumulátora v percentách. Nie vždy je to tak. Matný povrch je navyše odolný voči odleskom. Oceňuje slušný výhľad vďaka relatívne štíhlym stĺpikom a veľkým spätným zrkadlám. Tie sa naozaj zídu, pretože priezor cez zadné okno je naozaj mizerný. O to horší, že bZ4X je asi prvým SUV, ktoré nemá zadný stierač! To sa dá ospravedlniť ťažko.
V centre „palubovky“ zas nájdete 12,3-palcový infotainment, podobný ako v RAV4 či Corollách. Slúži najmä komunikácii, navigácii a audiu. Dostávate cezeň aj informácie o elektrickom pohone, no analytikou spotreby, jej histórie či v okamžitých energetických nárokoch ďaleko zaostáva za tým, čo dnes ponúkajú ako štandard kórejskí konkurenti alebo aj elektromobily koncernu Volkswagen či BMW. Je však sympatické, že napriek mnohým dotykovým funkciám zachovala Toyota stále dostatok hardvéru. Fyzickými tlačidlami je doslova posiaty volant aj stredový tunel. Samostatné tlačidlá má režim Eco, Snow, e-Pedal, ESP-off či hill-holder. No a nechýba ani plnohodnotný panel dvojzónovej klimatizácie s vlastnými zobrazením nastavenej teploty. Zvyknete si aj na otočný ovládač „prevodovky“. Takto nejako má vyzerať intuitívne ovládanie.
Kufrom veľmi nepoteší
Aby sme ale len nechválili. Je tu pár chybičiek krásy. Ak si lakťovú opierku posuniete vpred, zakryjete si ňou dva držiaky nápojov. Prekvapí tiež slabé strešné osvetlenie kabíny no najväčší šok asi zažijete, keď budete hľadať schránku pred spolujazdcom. Žiadnu totiž nenájdete. S niečím podobným sme sa ešte nestretli. Jednoducho tu nie je. Vystačiť si musíte so stredovým boxom medzi sedadlami, čo nie je veľmi praktické. Ani ďalšími odkladacími priestormi bZ4X nenadchne. Pre nabíjačku telefónov vytvorila Toyota samostatnú schránku na tuneli s polopriesvitným krytom. Aký to má význam, netušíme. Presuňme sa dozadu. Tu je bZ4X akoby celkom iným autom. Kým predná časť kabíny akcentuje športový charakter, v druhom rade sedadiel sa mení na komfortný sedan. Nájdete tu naozaj veľa miesta na nohy aj dostatočnú rezervu nad hlavou. Operadlá sedadiel sa dajú nastaviť v dvoch uhloch, čo zvyšuje komfort. Škoda, že „sedáky“ nie sú o čosi dlhšie.
V kufri nie je bZ4X žiadnym rekordérom. A to nemala naša verzia zadný elektromotor. Pri pohone FWD idú totiž všetky kone na predné kolesá. Túto výhodu ale Toyota nevyužila. Pod mäkkým plató bez vodiacich líšt je skromných 452 litrov objemu. Len na porovnanie, Škoda Enyaq iV má vzadu 585 litrov a Enyaq Coupé, ktorý je charakteru bZ4X o čosi bližšie 570. A pritom majú oba motor vzadu. Aj pri sklopení operadiel zadných sedadiel delených v pomere 40 : 60 sa bZ4× obralo o množstvo priestoru splývavou siluetou veka. Nejde o drámu, no v rodinnom elektromobile by sme čakali viac. Aspoň, že pod podlahou nájdete schránku na odloženie kazety s plató a na nabíjacie káble. To je fajn, pretože pod prednou kapotou žiaden „frunk“ Toyota nevytvorila. Oceňujeme tiež zopár háčikov na uchytenie tašiek, nožný senzor elektrického ovládania piatych dverí aj takmer vodorovnú podlahu po zložení operadiel. Škoda, že nie priamo z kufra.