Fio bankaFio banka

Test: Toyota bZ4X – s novou cenou dáva väčší zmysel

Toyota reaguje na konkurenciu v triede elektromobilov. A robí to tou najlepšou cestou – znížením ceny. Hoci jej SUV bZ4X rozhodne nepatrí k elektrickým bestsellerom, teraz je oveľa atraktívnejšie. My sme si vyskúšali top verziu Executive s predným náhonom, ktorá sa zmestí pod 50 000 eur.

11.01.2025 07:00
debata (21)
Dizajn bZ4X nemusí sadnúť každému. Kombinuje... Foto: Ľuboš Pilc
Toyota bZ4X FWD Executive - test 2025 Dizajn bZ4X nemusí sadnúť každému. Kombinuje aerodynamiku s drsnými prvkami typickými pre SUV. Napríklad masívnou plastovou ochranou podvozka.

Toyota má s elektrifikáciou 25-ročné skúsenosti, veď prvú generáciu hybridného Priusu predstavila už v roku 1997. Napriek tomu s príchodom čistého elektromobilu váhala. Do boja na tomto poli sa pustila až v roku 2022, keď uviedla na trh svoj prvý čisto elektrický model bZ4X. Dva roky po Volkswagene a mnohých iných konkurentoch. Prednosť dala SUV, čo je vzhľadom na popularitu tejto triedy logické. Príchod bZ4X však sprevádzali kontroverzie. Novinka zaostávala za súpermi v spotrebe energie aj v dojazde. Napokon, hrubá kapacita jej batérie je len 71,4 kWh, menšia, než akú ponúka Škoda Enyaq, Elroq, VW ID.4, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, nehovoriac o Nissane Ariya či Peugeote e-3008. Liekom na kritiku sa stal vlaňajší rozsiahly upgrade softvéru, ktorého cieľom bolo zväčšiť využiteľnú kapacitu batérie a znížiť spotrebu energie, napríklad infračervenými žiaričmi v kabíne.

Verzia Executive je vybavená parádnymi... Foto: Ľuboš Pilc
Toyota bZ4X FWD Executive - test 2025 Verzia Executive je vybavená parádnymi 20-palcovými doskami aj dvojfarebným lakovaním karosérie. Nechýba ani strešné okno.

Odvážna z každej strany

Nám sa dostalo b74X do rúk vo vrcholovej verzii Executive s predným náhonom. Dizajnéri mu vštepili pomerne futuristické tvary, to aby sa nezabudlo, že ide o prelomový model Toyoty. Skôr ako klasické SUV však skosenou zadnou časťou pripomína SUV-kupé. Jednoducho, s inými Toyotami si bZ4X nepomýlite. To aj vďaka prednej časti s tvarom „kladiva“, uzučkým matrixovým svetlám, zadným svetlám v tvare písmena Y, ktoré sú prepojené diódovou lištou a najmä odlišným proporciám. Možno sa vám bude zdať, že bZ4X je kompaktný elektromobil, ale zdanie klame. Toyotu RAV4 prerastá na dĺžku o 94 a v šírke o päť milimetrov. Platí to aj o veľkorysom rázvore náprav s hodnotou 2 844 mm, o 160 mm dlhším. Len na výške ubudlo kvôli aerodynamike 50 mm.

Sklonený profil zadného veka evokuje skôr... Foto: Ľuboš Pilc
Toyota bZ4X FWD Executive - test 2025 Sklonený profil zadného veka evokuje skôr SUV-kupé ako SUV. Možno aj preto nemá bZ4X zadný stierač. Rozhodne by sa ale hodil.
Toyota Land Cruiser - test TA3 2024 Čítajte viac Videotest: Toyota Land Cruiser - moderna v klasickom balení

Avíz na triedu SUV je tu ale dosť. Elektrické bZ4X totiž kombinuje aerodynamické prvky vrátane mohutného strešného spojlera Ducktail s drsne pôsobiacou ochranou blatníkov, ktorá prechádza dokonca vekom nabíjacieho konektora, ale aj so svetlou výškou 180 mm. Verzia Executive však pridáva síce pôsobivé, ale pre SUV nie príliš praktické 20-palcové disky. Našťastie, stále s relatívne vysokým profilom 235/50. Niektoré prvky však pôsobia tak trochu samoúčelne, napríklad „mihalnice“ na reflektormi alebo príliš zložité bočné prelisy. Executive sa snaží navodiť prémiový dojem aj dvojfarebným lakovaním karosérie či panoramatickým strešným oknom, ktoré je možné otvárať. Ani v interiéri Toyota nešetrila nápadmi. Opäť bola odvážnejšia ako pri svojej klasickej produkcii, hoci modelmi C-HR alebo nový Priusom dokázala, že emóciám a inováciám sa rozhodne nebráni. Lenže bZ4X ide ešte ďalej.

Toyota bZ4X FWD Executive - test 2025
Toyota bZ4X FWD Executive - test 2025
+18Toyota bZ4X FWD Executive - test 2025

Za volantom ako v kupé

Nastupovanie do kabíny je napriek zníženej streche v porovnaní s RAV4 stále veľmi komfortné. Dvere, ktoré kryjú prahy, vás chránia pred znečistením aj v situácii ak ste boli v teréne. V interiéri na vás dýchne vyslovene futuristická atmosféra. Škoda, že tomu nezodpovedá atraktívnejší farebný koncept materiálov. Šedivú textíliu na palubovke zachraňujú svetlou kožou čalúnené sedadlá – ďalší prvok verzie Executive. Za volantom sa vlastne ani necítite ako v SUV. Skôr ako v športovom kupé. Môže za to posed v anatomických sedadlách, mimoriadne široký a vysoký stredový tunel, relatívne kompaktný volant a najmä nezvyčajne riešená palubná doska pred vodičom. Toyota akoby sa inšpirovala i-Cockpitom Peugeotu. Digitálny prístrojový panel je na akýchsi ramenách predsunutý až pod čelné okno. Aj preto nepotrebuje bZ4X žiaden head-up displej. Jednoducho, na obrazovku sa nepozeráte cez volant ale ponad volant. Vyzerá to „cool“, ale tak ako v prípade francúzskej konkurencie, má to aj chybičky krásy.

Interiér kombinuje futuristický dizajn palubnej... Foto: Ľuboš Pilc
Toyota bZ4X FWD Executive - test 2025 Interiér kombinuje futuristický dizajn palubnej dosky s predsunutým prístrojovým panelom a prírodnými materiálmi inšpirovanými bytovým dizajnom. Infotainment má 12,3 palca. S verziou Executive dostanete veľmi pohodlné kožené sedadlá s ventiláciou.
Toyota Urban Cruiser 2 Čítajte viac Toyota Urban Cruiser: Znovuzrodený model sa vracia ako kompaktné elektrické SUV

Volant totiž občas zavadzia výhľadu na údaje. Závisí to od výšky vodiča. Samotný rozsah nastavenia sedadla a volantu je však príkladný. Možno mohla Toyota mierne skosiť hornú časť venca, čo by problém odstránilo. Akoby bol tento koncept pripravený na elektronické riadenie s „polovolantom“, ktorý príde neskôr. Samotná grafika virtuálneho kokpitu s uhlopriečkou len 7 palcov je na dnešné časy skromná. V ponuke sú len dve usporiadania. Ale pánboh zaplať, že na rozdiel od Tesiel či Škody Enyaq tu aspoň máte čosi čo možno nazvať prístrojovým panelom. Je tiež fajn, že sa vám na ňom zobrazuje súčasne dojazd aj okamžitá úroveň nabitia akumulátora v percentách. Nie vždy je to tak. Matný povrch je navyše odolný voči odleskom. Oceňuje slušný výhľad vďaka relatívne štíhlym stĺpikom a veľkým spätným zrkadlám. Tie sa naozaj zídu, pretože priezor cez zadné okno je naozaj mizerný. O to horší, že bZ4X je asi prvým SUV, ktoré nemá zadný stierač! To sa dá ospravedlniť ťažko.

Poteší zachovanie množstva fyzických tlačidiel.... Foto: Ľuboš Pilc
Toyota bZ4X FWD Executive - test 2025 Poteší zachovanie množstva fyzických tlačidiel. Prospieva to intuitívnosti ovládania.
Toyota Proace City Verso - test 2024 Čítajte viac Toyota Proace City Verso 1,5 D-4D – neskutočne praktická a za dobré peniaze

V centre „palubovky“ zas nájdete 12,3-palcový infotainment, podobný ako v RAV4 či Corollách. Slúži najmä komunikácii, navigácii a audiu. Dostávate cezeň aj informácie o elektrickom pohone, no analytikou spotreby, jej histórie či v okamžitých energetických nárokoch ďaleko zaostáva za tým, čo dnes ponúkajú ako štandard kórejskí konkurenti alebo aj elektromobily koncernu Volkswagen či BMW. Je však sympatické, že napriek mnohým dotykovým funkciám zachovala Toyota stále dostatok hardvéru. Fyzickými tlačidlami je doslova posiaty volant aj stredový tunel. Samostatné tlačidlá má režim Eco, Snow, e-Pedal, ESP-off či hill-holder. No a nechýba ani plnohodnotný panel dvojzónovej klimatizácie s vlastnými zobrazením nastavenej teploty. Zvyknete si aj na otočný ovládač „prevodovky“. Takto nejako má vyzerať intuitívne ovládanie.

Toyota bZ4X FWD Executive - test 2025
Toyota bZ4X FWD Executive - test 2025
+22Toyota bZ4X FWD Executive - test 2025

Kufrom veľmi nepoteší

Aby sme ale len nechválili. Je tu pár chybičiek krásy. Ak si lakťovú opierku posuniete vpred, zakryjete si ňou dva držiaky nápojov. Prekvapí tiež slabé strešné osvetlenie kabíny no najväčší šok asi zažijete, keď budete hľadať schránku pred spolujazdcom. Žiadnu totiž nenájdete. S niečím podobným sme sa ešte nestretli. Jednoducho tu nie je. Vystačiť si musíte so stredovým boxom medzi sedadlami, čo nie je veľmi praktické. Ani ďalšími odkladacími priestormi bZ4X nenadchne. Pre nabíjačku telefónov vytvorila Toyota samostatnú schránku na tuneli s polopriesvitným krytom. Aký to má význam, netušíme. Presuňme sa dozadu. Tu je bZ4X akoby celkom iným autom. Kým predná časť kabíny akcentuje športový charakter, v druhom rade sedadiel sa mení na komfortný sedan. Nájdete tu naozaj veľa miesta na nohy aj dostatočnú rezervu nad hlavou. Operadlá sedadiel sa dajú nastaviť v dvoch uhloch, čo zvyšuje komfort. Škoda, že „sedáky“ nie sú o čosi dlhšie.

Vzadu je bZ4X veľkorysé v priestore na nohy.... Foto: Ľuboš Pilc
Toyota bZ4X FWD Executive - test 2025 Vzadu je bZ4X veľkorysé v priestore na nohy. Chýbajú len dlhšie „sedáky“.
Toyota Yaris Cross - test Motoring 2024 Čítajte viac Videotest: Toyota Yaris Cross - ako jazdí po facelifte?

V kufri nie je bZ4X žiadnym rekordérom. A to nemala naša verzia zadný elektromotor. Pri pohone FWD idú totiž všetky kone na predné kolesá. Túto výhodu ale Toyota nevyužila. Pod mäkkým plató bez vodiacich líšt je skromných 452 litrov objemu. Len na porovnanie, Škoda Enyaq iV má vzadu 585 litrov a Enyaq Coupé, ktorý je charakteru bZ4X o čosi bližšie 570. A pritom majú oba motor vzadu. Aj pri sklopení operadiel zadných sedadiel delených v pomere 40 : 60 sa bZ4× obralo o množstvo priestoru splývavou siluetou veka. Nejde o drámu, no v rodinnom elektromobile by sme čakali viac. Aspoň, že pod podlahou nájdete schránku na odloženie kazety s plató a na nabíjacie káble. To je fajn, pretože pod prednou kapotou žiaden „frunk“ Toyota nevytvorila. Oceňujeme tiež zopár háčikov na uchytenie tašiek, nožný senzor elektrického ovládania piatych dverí aj takmer vodorovnú podlahu po zložení operadiel. Škoda, že nie priamo z kufra.

Kufor s objemom 452 litrov veľmi nepoteší.... Foto: Ľuboš Pilc
Toyota bZ4X FWD Executive - test 2025 Kufor s objemom 452 litrov veľmi nepoteší. Pritom naša verzia nedisponovala zadným elektromotorom. Pod dnom je ešte schránka na káble a odkladací priestor na kazetu s plató.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 21 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Toyota #test #Toyota Bz4X
Články podľa značiek