Na autosalóne v Tokiu Subaru neočakávane predstavilo nový ostrý sedan WRX STi. Ten sa každému spája s legendárnou Imprezou, ktorá vyškolila súperov v súťažiach rely. Šampanské však ešte neotvárajte. Novinka totiž vznikne len v 500-kusovej sérii, a to výlučne pre japonský trh. Na starý kontinent sa rozhodne nechystá. Napokon, v súčasnom európskom cenníku by ste hľadali márne aj samotnú Imprezu, nieto ešte WRX či nedávno predstavenú verziu WRX TR.

Otázkou ale je, či budú šampanské otvárať aj samotní Japonci. Na prvý pohľad vzbudzuje síce novinka nadšenie, ale je tu zopár chybičiek krásy. Preplňovaný Boxer s objemom 2,4 litra má síce 221 kW, čo je o 21 viac, ako má WRX, ale zároveň o 29 menej ako v minulosti. Pokračovať môžeme absenciou manuálnej prevodovky, čo bolo doteraz nemysliteľné. Subaru dalo prednosť kontinuálnej „skrini“ Linaertronic CVT. A hoci sa chváli, že je upravená tak, aby umožňovala rýchlejšie zmeny prevodových pomerov, nadšencov športovej jazdy nadchne len ťažko.

Práve kvôli tejto prevodovke muselo Subaru obmedziť nielen výkon, ale aj krútiaci moment, ktorý padol zo 447 na 375 Nm. V technologickom portfóliu by ste tiež márne hľadali čosi ako elektronicky riadené diferenciály. Takže novinka má tak trochu horkú príchuť, i keď jazdiť s ňou môže byť zábavné. Veď podvozok je vybavený 19-palcovými kovanými diskami BBS, „lepivými“ pneumatikami Michelin Pilot Sport 4S či brzdovou sústavou Brembo so šesťpiestikovými strmeňmi vpredu a s dvojpiestikovými vzadu. Väčšie sú aj brzdové kotúče (334 mm/326 mm) a platničky.

Spolu s výkonnejším brzdovým valcom poskytuje WRX STi kratšiu brzdnú dráhu a lepšiu odolnosť proti „vädnutiu“. Zmeny neobišli ani pružiny, ktoré sú teraz tuhšie, ani riadenie s ostrejším prevodom. Adrenalínové ambície sú zjavné na prvý pohľad, keďže STi dostalo rozšírené svalnaté blatníky, väčší sací otvor v prednom nárazníku, štyri koncovky výfukov integrované v masívnom difúzore a gigantické zadné krídlo z uhlíkových vlákien. Vnútri sa môže pochváliť osemsmerovo nastaviteľnými sedadlami Recaro, červenými bezpečnostnými pásmi a plaketou s poradovým číslom série.

Objednávky otvorí Subaru na domácom trhu na jar. Spolu s tým oznámi aj cenu a dynamické parametre. Niet pochýb o tom, že limitovanú edíciu predá Subaru bez problémov, no novinka i tak celkom nevystihuje DNA jej predchodkýň. Možno aj preto si Subaru netrúflo na export. Aj my by sme dali radšej prednosť vlani predstavenej verzii WRX TR, ktorá má síce „len“ 200 kW, no zato poctivý manuál a až na zadné krídlo prakticky všetky úpravy z STI vrátane bŕzd Brembo a tuhšieho podvozka. No k dispozícii je len v USA.