Subaru WRX STi: Legenda sa vracia. Fanúšikov však skôr sklame

Ikonická „Impreza“ WRX STi nebude pre každého. A možno ani pre „sektu“ jej priaznivcov. Chýba jej totiž manuálna prevodovka. Nás v Európe to však mrzieť nemusí. Tak či tak sa na starý kontinent nechystá.

14.01.2025 10:00
Subaru WRX STi - 2025 Foto:
Nové Subaru WRX STi dáva adrenalínové gény najavo väčšími sacími otvormi, 19-palcovými kovanými diskami či rozšírenými blatníkmi a prahmi.
debata

Na autosalóne v Tokiu Subaru neočakávane predstavilo nový ostrý sedan WRX STi. Ten sa každému spája s legendárnou Imprezou, ktorá vyškolila súperov v súťažiach rely. Šampanské však ešte neotvárajte. Novinka totiž vznikne len v 500-kusovej sérii, a to výlučne pre japonský trh. Na starý kontinent sa rozhodne nechystá. Napokon, v súčasnom európskom cenníku by ste hľadali márne aj samotnú Imprezu, nieto ešte WRX či nedávno predstavenú verziu WRX TR.

Subaru Forester - 2025 Čítajte viac Subaru Forester: Šiesta generácia dorazila do Európy. Na výkone ubrala

Otázkou ale je, či budú šampanské otvárať aj samotní Japonci. Na prvý pohľad vzbudzuje síce novinka nadšenie, ale je tu zopár chybičiek krásy. Preplňovaný Boxer s objemom 2,4 litra má síce 221 kW, čo je o 21 viac, ako má WRX, ale zároveň o 29 menej ako v minulosti. Pokračovať môžeme absenciou manuálnej prevodovky, čo bolo doteraz nemysliteľné. Subaru dalo prednosť kontinuálnej „skrini“ Linaertronic CVT. A hoci sa chváli, že je upravená tak, aby umožňovala rýchlejšie zmeny prevodových pomerov, nadšencov športovej jazdy nadchne len ťažko.

Vzadu nechýba veľké karbónové krídlo a masívny... Foto: Subaru
Subaru WRX STi - 2025 Vzadu nechýba veľké karbónové krídlo a masívny difúzor so štyrmi koncovkami výfukov.

Práve kvôli tejto prevodovke muselo Subaru obmedziť nielen výkon, ale aj krútiaci moment, ktorý padol zo 447 na 375 Nm. V technologickom portfóliu by ste tiež márne hľadali čosi ako elektronicky riadené diferenciály. Takže novinka má tak trochu horkú príchuť, i keď jazdiť s ňou môže byť zábavné. Veď podvozok je vybavený 19-palcovými kovanými diskami BBS, „lepivými“ pneumatikami Michelin Pilot Sport 4S či brzdovou sústavou Brembo so šesťpiestikovými strmeňmi vpredu a s dvojpiestikovými vzadu. Väčšie sú aj brzdové kotúče (334 mm/326 mm) a platničky.

Hlavnou zmenou v kabíne sú 8-smerové anatomické... Foto: Subaru
Subaru WRX STi - 2025 Hlavnou zmenou v kabíne sú 8-smerové anatomické sedadlá Recaro a červené bezpečnostné pásy.

Spolu s výkonnejším brzdovým valcom poskytuje WRX STi kratšiu brzdnú dráhu a lepšiu odolnosť proti „vädnutiu“. Zmeny neobišli ani pružiny, ktoré sú teraz tuhšie, ani riadenie s ostrejším prevodom. Adrenalínové ambície sú zjavné na prvý pohľad, keďže STi dostalo rozšírené svalnaté blatníky, väčší sací otvor v prednom nárazníku, štyri koncovky výfukov integrované v masívnom difúzore a gigantické zadné krídlo z uhlíkových vlákien. Vnútri sa môže pochváliť osemsmerovo nastaviteľnými sedadlami Recaro, červenými bezpečnostnými pásmi a plaketou s poradovým číslom série.

Toyota Mazda Subaru - nová generácia spaľovacích motorov Čítajte viac Subaru prezrádza viac o novom hybridnom boxeri. Vzdať sa ho nemieni

Objednávky otvorí Subaru na domácom trhu na jar. Spolu s tým oznámi aj cenu a dynamické parametre. Niet pochýb o tom, že limitovanú edíciu predá Subaru bez problémov, no novinka i tak celkom nevystihuje DNA jej predchodkýň. Možno aj preto si Subaru netrúflo na export. Aj my by sme dali radšej prednosť vlani predstavenej verzii WRX TR, ktorá má síce „len“ 200 kW, no zato poctivý manuál a až na zadné krídlo prakticky všetky úpravy z STI vrátane bŕzd Brembo a tuhšieho podvozka. No k dispozícii je len v USA.

Subaru WRX STi - 2025
Subaru WRX STi - 2025
+2Subaru WRX STi - 2025

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Subaru #Subaru WRX #autosalón Tokio 2025
Články podľa značiek