Mazda je automobilkou, ktorá si tvrdohlavo kráča vlastnou cestou. Nielenže ignorovala elektromobily, ak vynecháme chabý pokus s jej čudesným SUV MX-30, ale dokonca sa podujala len pred pár rokmi vyvinúť úplne novú platformu s pozdĺžne uloženými 6-valcami, vrátane naftového, a zadným náhonom. Tak vznikli nové SUV CX-60 a vlajková loď CX-80. Neuveriteľné v časoch, keď ostatní investovali prakticky len do elektrických áut. Zákazníci japonskej automobilky tak logicky očakávali, že na tej istej platforme vznikne aj nástupca sedanu a kombi Mazda 6. Napokon, súčasná šestka vydržala na linkách neuveriteľných 11 rokov. Na striedanie stráží bol teda najvyšší čas.
Lenže Japonci neustále zahmlievali. Viac svetla vniesol do temnoty až vlaňajší autosalón v Pekingu, kde Mazda predstavila fastback EZ-6. Stále však nebolo jasné, či s ním počíta aj v Európe. Dnes vieme, že áno. Odpoveď prišla z Bruselu. V Belgicku sa totiž Mazda pochválila úplne novou Mazdou 6e. Ako ale asi tušíte podľa označenia, spaľovací motor už pod jej kapotou nenájdete. S Mazdami CX-60 a CX-80 nemá nič spoločné. Čistý elektromobil vyvinula v kooperácii s čínskou automobilkou Changan. V podstate ide o technologické dvojča Changanu EZ-6, s ktorým Mazdu 6e spája elektrická architektúra EPA1. Navonok by ste však čínske základy nespoznali. Všetko ostatné, vrátane dizajnu, si Japonci navrhli sami.
Hoci nová Mazda 6e nie je zďaleka taká efektná ako koncept Vision Coupé z roku 2017, ktorý mnohí považovali za avízo novej šestky, športový šmrnc jej uprieť nemožno. Aerodynamický fastback so splývavou zadnou časťou a nízkou kabínou dostal napríklad bezrámové okná dverí. Dizajnový jazyk Kodo reprezentuje novou interpretáciou masky inšpirovanej tvarom roztiahnutých krídel. Tentoraz s efektným podsvietením, ktoré má indikovať aj stav nabitia batérií. Počas nabíjania sa majú tieto krídla dokonca „chvieť“. Zboku zaujmú aerodynamicky optimalizované 19-palcové disky kolies či zapustené kľučky dverí. Zaujímavá je aj grafika zadných čiastočne kruhových svetiel prepojených diódovou lištou.
Na dĺžku má novinka 4 921, na šírku 1 890 a na výšku len 1 485 mm. To znamená, že je o 50 mm dlhšia a širšia a zároveň o 30 mm vyššia ako predtým. Rázvor náprav sa natiahol dokonca až o 70 mm na konečných 2 900. To najmä z dôvodu vytvorenia dostatočného priestoru na umiestnenie podlahovej batérie. K dispozícii budú dve kapacity akumulátora – 68,8 kWh s chémiou LFP a 80 kWh s chémiou NMC. V tomto smere tak Mazda 6e nijak nevytŕča z radu. Na jedno nabitie má prejsť 479, respektíve 552 km. Rozhodne však poteší zadným náhonom, ktorý jej prepožičiava prémiový charakter. Elektromotor má výkon 190 kW vo verzii s menšou batériou, a paradoxne, len 180 kW s väčšou batériou. Krútiaci moment je zhodných 320 Nm.
Mazda 6e s kratším dojazdom dominuje aj rýchlosťou nabíjania. Podporuje nabíjací výkon až 200 kW, takže z 10 na 80 % sa nabije za 22 minút, kým verzia s dlhým dojazdom a nabíjacím výkonom obmedzeným na 95 kW potrebuje na doplnenie energie 45 minút. Pri domácom nabíjaní používa Mazda 6e palubnú nabíjačku s výkonom 11 kW. Dynamikou sa verzie s krátkym a dlhým dojazdom veľmi nelíšia – na stovku zrýchľujú za 7,6, respektíve 7,8 sekundy, pričom maximálna rýchlosť je v oboch prípadoch obmedzená na 175 km/h. Takže ani v tomto smere novinka nijako neexceluje v konkurenčnom boji. Mazda si však dala záležať na jazdných vlastnostiach. Chváli sa rozložením hmotnosti medzi nápravy v pomere 50 : 50, nízkym ťažiskom a nezávislým zavesením všetkých kolies – vzadu 5-prvkovým.
Raritou je aktívny zadný spojler, ktorý sa vysúva pri rýchlosti 90 km/h. Má podporovať stabilitu a pravdepodobne znižovať aerodynamický odpor, čo je pri elektromobiloch zvlášť dôležité. Koeficient Cd však Mazda neuviedla. Nevieme ani to, či disponuje v sérii tepelným čerpadlom, ktoré predlžuje dojazd v zimnej prevádzke. Zákazníci si budú môcť vybrať z dvoch úrovní vybavenia. Úroveň Takumi používa béžové alebo čierne čalúnenie umelou kožou. Takumi Plus pridáva kombináciu kože Nappa so semišom. Palubná doska nesie 10,2-palcový digitálny kokpit a 14,6-palcovú obrazovku infotainmentu. Pokročilé ovládanie hlasom a gestami má zjednodušiť prácu s menu. Chýbať nebude ani head-up displej s rozšírenou realitou.
Kvalitný zvuk prinesie audio SonyPro so 14 reproduktormi. Atmosféru zasa zútulní ambientné osvetlenie so 64 farbami. Ochudobnení nie sú ani cestujúci vzadu. K dispozícii dostanú dotykovú obrazovku na ovládanie trojzónovej klimatizácie, slnečných clôn či roletky panoramatického okna. Mazda zároveň sľubuje mimoriadne veľa miesta na zadných sedadlách. Premiéru má v Mazde 6e systém pre krátke opustenie vozidla, čo znamená, že klimatizácia udrží v kabíne nastavenú teplotu. Počas nabíjania je možné využiť relaxačnú konfiguráciu kabíny s pohodlne nastavenými sedadlami a špecifickým náladovým osvetlením. O bezpečnosť sa stará celý rad asistenčných systémov. No a za zmienku stojí aj batožinový priestor s objemom 330 litrov, ku ktorému môžeme prirátať ďalších 70 litrov pod prednou kapotou.
Novinka Mazdy dorazí k zákazníkom v priebehu leta tohto roku. Či však Mazda počíta aj s verziou s predĺženým dojazdom, vybavenú 4-valcovým generátorom s objemom 1,5 litra, plánovanou pre Čínu, zatiaľ nie je známe. Dojazd by sa vďaka tomu mal predĺžiť až na 1 000 kilometrov.
Rozmery, objemy, hmotnosti
| Dĺžka (mm) | 4 921 |
|---|---|
| Šírka (mm) | 1 890 |
| Výška (mm) | 1 491 |
| Rázvor náprav (mm) | 2 900 |
| Objem kufra vpredu/vzadu(l) | 70 + 330 – 1 074 |
| Pohotovostná hmotnosť (kg) | cca 2 030 |
Technické údaje
| Verzia | 6e | 6e Long Range |
|---|---|---|
| Motor | zadný synchrónny elektromotor | zadný synchrónny elektromotor |
| Maximálny výkon (kW) | 190 | 180 |
| Max. krútiaci moment (Nm) | 320 | 320 |
| Kapacita batérie (kWh) | 68,8 (LFP) | 80 (NMC) |
| 0 – 100 km/h (s) | 7,6 | 7,8 |
| Maximálna rýchlosť (km/h) | 175 | 175 |
| Dojazd (km) | 479 | 552 |
| Čas nabíjania AC z 10 na 80 % (11 kW) | 8 h | 9h 30 min |
| Čas nabíjania DC z 10 na 80 % | 22 min. (200 kW) | 45 min (95 kW) |