
Kým európski výrobcovia v Číne ťahajú za kratší koniec, domácim automobilkám sa darí. Dokonca vznikajú nové. Takou je aj Maextro, spoločný podnik technologického gigantu Huawei a čínskej automobilky JAC Group. Áno, po Xiaomi sa do sveta elektromobilov vrhol ďalší čínsky výrobca smartfónov. A robí to veľkolepo. Jeho prvotina Maextro S800 mieri na samotný vrchol automobilovej hierarchie. Za všetko hovoria monštruózne rozmery. Novinka je dlhá 5 480 mm, takže dáva na frak BMW i7 aj Mercedesu-Benz EQS. A o pár milimetrov prerastá aj Rolls-Royce Spectre. Porovnanie s elektromobilmi nie je náhodné. Maextro S800 sa totiž spolieha najmä na silu elektromotorov.

K dispozícii budú dve verzie. Čisto elektrická má trojicu motorov. Dva vzadu s výkonom 2 × 323 koní, teda 2 × 238 kW, a jeden vpredu s výkonom 218 koní, čo je 160 kW. Takže tu máme systémových 863 koní alebo 635 kilowattov. Ak však čakáte ohromujúcu zásobu energie v batérii, budete sklamaní. Akumulátor má kapacitu skromných 63,26 kWh, asi ako Kia e-Niro. Dojazd 370 km, deklarovaný podľa benevolentnej čínskej normy CLTC, je preto čistým bludom. Pri hmotnosti na hranici troch ton odhadujeme ledva 200. V takejto podobe bude Maextro S800 schopné slúžiť nanajvýš ako hotelový či letiskový „shutlle“. Druhá verzia preto počíta s predlžovačom dojazdu.

Palubnú „elektráreň“ tvorí 1,5-litrový preplňovaný 4-valec s výkonom 115 kW. V tejto podobe bude mať Maextro S800 dva elektromotory – predný s výkonom 218 koní (160 kW) a zadný s výkonom 331 koní (230 kW). Elektrický dojazd by mal byť na rovnakej úrovni ako pri čisto elektrickej verzii, no keď sa dá do práce spaľovací agregát, mal by narásť aspoň na dvojnásobok. Zákazníkov má Maextro S800 pritiahnuť nielen aristokratickým dizajnom a dvojfarebným lakovaním karosérie, ale aj autonómnym riadením a automatickým nabíjaním. Vozidlo totiž dokáže samo zaparkovať pri nabíjačke a kábel zasunúť do konektora pomocou robotického ramena. Takže pri nabíjaní nebude musieť vodič ani posádka vystúpiť z auta.

Do interiéru nás zatiaľ nová čínska značka nepustila. Niet však pochýb o extrémnom luxuse a rozsiahlej digitalizácii. Veď infotainment či autopilot mal pod palcom práve Huawei. Dátum spustenia predaja ešte nie je známy. Ceny sa majú pohybovať v rozmedzí od 131 000 do 198 000 eur. To je na novú značku predsa len dosť ambiciózne. Veď za túto sumu je možné siahnuť po renomovaných produktoch Mercedesu-Benz či BMW. Aj tých elektrických či plug-in hybridných. O zákazníkov sa však vraj Huawei nebojí. Objednávky otvoril vlani v novembri a registruje ich už niekoľko tisíc. Rozhodne to vyzerá na väčší úspech akým je ruský Aurus.