Šéf Fiatu Olivier Francois ohlásil vlani plán príchodu štyroch kľúčových noviniek do roku 2027. A prvou z nich je nová Panda. Presnejšie Grande Panda, pretože Fiat si pravdepodobne necháva priestor pre ešte menší model. V každom prípade zdôrazňuje, že Grande Panda je modernou interpretáciou tej pôvodnej z roku 1980, ktorú navrhol slávny Giorgetto Giugiaro. Mimoriadne jednoduchý, cenovo dostupný 3-dverový hatchback sa stal zakrátko hitom, aj vďaka verzii 4×4 či posuvným zadným sedadlám, odnímateľným poťahom a ľahko umývateľnému interiéru. V roku 2003, teda po 23 rokoch, sa Panda zmenila na 5-dverový hatchback a v tejto podobe sa vyrába s mnohými inováciami prakticky dodnes. Má teda takmer štvrťstoročie, no do dôchodku sa ešte nechystá. Naopak, má byť jedným z pilierov budúcnosti Fiatu.

Exteriér Grande Pandy nie je tajomstvom. Poznáme ho už od vlaňajška. Tak ako v minulosti si zakladá na hravom a nápaditom dizajne. I keď na podstatne väčšom formáte. Na dĺžku má Grande Panda 3 990 mm. To je o 255 mm viac, ako má tá súčasná. A veľkorysá je aj šírka 1 760 a výška 1 570 mm. Napriek tomu bude Grande Panda stále jedným z najmenších predstaviteľov segmentu B, kde sa dĺžkový priemer „prehupol“ tesne nad hranicu štyroch metrov. Ako iste tušíte, relatívne rýchly nástup Grande Pandy umožnil vstup Fiatu do koncernu Stellantis. Jej základom bude teda platforma STLA Smart, ktorú už poznáme napríklad z Citroënu C3, vrátane jeho elektrickej verzie ë-C3. Inšpiráciu historickou predlohou je cítiť na hranatých tvaroch karosérie. Výrazne hranatý je aj profil okien či tvar výrezov blatníkov.

Zároveň si Grande Panda požičala prvky z triedy SUV. Má vyššiu svetlú výšku, dobre chránené spodné partie karosérie vrátane nábehových dosiek v nárazníkoch a strešné nosiče. Čierna predná maska je vybavená pixelmi, ktoré sa smerom ku krajom predlžujú a vytvárajú postupne šachovnicovú grafiku hlavných a smerových svetiel. Zároveň sú odkazom na fasádu historickej továrne Fiatu Lingotto v Turíne, ktorá sa preslávila testovacím okruhom na streche. Pixely nájdeme aj v grafike zadných svetiel. A aby bolo jasné, že ide o Pandu, tento nápis má vylisovaný priamo na dverách. Nájdeme ho tiež vzadu v čiernej lište. Nápis Fiat je zasa vylisovaný vo veku batožinového priestoru. Kolesá s priemerom 17 palcov majú dizajn inšpirovaný písmenom X. Celé to zavŕši škála siedmich žiarivých farieb laku karosérie – od žltej Limone Yellow až po červenú Passione Red.

Konečne sa môžeme pozrieť aj do interiéru, kde Fiat sľubuje mimoriadne veľa priestoru. Platí to aj o kufri s objemom 361 litrov, čo má byť rekord v triede. V kabíne tiež nájdeme množstvo odkladacích priestorov. Veď len palubná doska ukrýva 13 litrov na menšie predmety. Hravý duch Grande Pandy sa pretavil do žltých akcentov v oblasti infotainmentu, prieduchov ventilácie či sedadiel v podobe kontrastného prešívania. Hlavným odtieňom kabíny je však belasý tón Blue Tasmania. Prístrojový panel a dotykový displej s uhlopriečkou 10,25 palca sú zasadené do oválneho rámu, čo je ďalší odkaz na architektúru závodu Lingotto. Konektivitu so smartfónmi zabezpečuje bezdrôtové rozhranie Apple CarPlay a Android Auto. Grande Panda tiež obsahuje 4 USB-C konektory.

Najvyššia úroveň infotainmentu Connect Plus obsahuje on-line navigáciu, plánovač trás aj diaľkové prepojenie s vozidlom. Fiat je zvlášť pyšný na veľký podiel recyklovaných materiálov. Na každé jedno vozidlo sa použije až 140 kartónových obalov na nápoje. Palubná doska je zas potiahnutá textilom Bamboo Fiber Tex, ktorý obsahuje 33 % bambusových vlákien. O bezpečnosť sa stará balík asistenčných systémov vrátane udržiavania v jazdnom prúde či adaptívny tempomat. Na trh uvedie Fiat Grande Pandu v troch verziách – ako Grande Panda, Pop, Iconic a La Prima. Líšiť sa budú dizajnom aj vybavením. Okrem toho budú mať zákazníci na výber až 100 prvkov originálneho príslušenstva. Napríklad rôzne polepy karosérie či farebné dekorácie v kabíne.

Skvelou správou je, že Grande Panda bude k dispozícii nielen v elektrickej verzii, ale aj ako hybrid. Elektrickú Grande Pandu bude poháňať predný elektromotor s výkonom 83 kW. Batéria s kapacitou len 43 kWh ju však predurčuje skôr do mestskej premávky než na dlhé trasy. Tomu zodpovedá aj zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11 sekúnd či maximálna rýchlosť 132 km/h, len o 2 km/h viac, než je diaľničný limit. Oficiálnemu dojazdu 320 kilometrov príliš neveríme. Na mesto to však plne postačuje. „Raketou“ nebude Grande Panda ani na nabíjačkách. Palubná nabíjačka pre nabíjanie z wallboxov má len 7 kW. Takže nabitie bude trvať štyri hodiny a 20 minút. Výkonnejšiu nabíjačku (11 kW) dostanete za príplatok. Pri nabíjaní jednosmerným prúdom zvládne maximálny výkon 100 kW. Z 10 na 80 % to má trvať 27 minút.

Benzínová verzia dostane 1,2-litrový preplňovaný 3-valec, známy aj pod označením PureTech s výkonom 74 kW. Pomáhať mu bude 21-kilowattový elektromotor v 6-stupňovbej dvojspojkovej prevodovke e-DCT. Rekuperovanú energiu bude hybridná Grande Panda ukladať do malej 48 V li-ion batérie. Do rýchlosti 30 km/h má byť Grande Panda schopná jazdiť aj v čisto elektrickom režime a to do vzdialenosti jedného kilometra, takže tu máme čosi medzi mild- a full-hybridom. Fiat sľubuje priemernú spotrebu 5,4 litra benzínu na 100 km. Dynamika je dokonca lepšia ako pri elektrickej verzii. Na stovku zrýchli hybridná Panda za 10 sekúnd a dosiahne maximálku 160 km/h. Nie je vylúčené, že časom by mohla Grande Panda dostať podľa vzoru Jeepu Avenger pohon oboch náprav 4×e.
Predaj spustí Fiat v priebehu marca. Poznáme už aj cenu. Základná Grande Panda Pop s hybridom bude v Európe štartovať pod hranicou 19 000 eur. Za elektrickú verziu zaplatíte najmenej 25 000 eur.
Rozmer, objemy
Dĺžka (mm) | 3 999 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 763 |
Výška (mm) | 1 570 |
Rázvor náprav (mm) | 2 540 |
Veľkosť kufra (l) | 361 |
Objem palivovej nádrže/kapacita batérie (l/kWh) | 44/43,8 |
Technické údaje
Motor | 1,2 e-DCT | predný elektromotor |
---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 | – |
Max. výkon (kW) | 74 + 21 | 83 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 205 | 122 |
Prevodovka | 6-stupňová DCT | 1-stupňová |
0 – 100 km/h (s) | 10,0 | 11,5 |
Max. rýchlosť (km/h) | 160 | 132 |
Spotreba na 100 km (l/kWh) | 5,4 | 16,8 |